Proteiner gør dig slank

Opsigtsvækkende forskning fra Københavns Universitet og norske NIFES viser, at et højt indtag af proteiner får særlige brune fedtceller i kroppen til at brænde fedt af som varme. Det forklarer, hvorfor protein-slankekure som Atkins-kuren virker.

Proteiner fra fisk og skaldyr i f.eks. sushi ser ud til at gøre dig i stand til at spise meget mere andet mad uden at tage på, simpelthen fordi de sætter gang forbrændingen i særlige fedtceller i kroppen. (Foto: Colourbox)

Folk på skrump har længe eksperimenteret med at spise flere proteiner og færre kulhydrater for at undgå at tage på.

Nu afslører ny forskning fra Københavns Universitet (KU) og det norske forskningsinstitut NIFES en overraskende grund til, at sådan en slankekur virker.

Proteiner aktiverer en lille mængde brune fedtceller i kroppen, som har den specielle egenskab, at de ikke lagrer energi, men brænder den af.

Med andre ord: Hvis du spiser masser af proteiner, bliver kalorierne i din krop omdannet til varme i stedet for at sætte sig som fedt på sidebenene.

Vilde perspektiver

Forskernes forsøg på mus og rotter antyder, at du på grund af forbrændingen fra brunt fedt kan spise mange flere kalorier uden at tage ekstra på, hvis du erstatter kulhydrater med proteiner.

Effekten er særligt stor, hvis proteinerne kommer fra fisk.

»Perspektivet i det her er helt formidabelt.«

»Mus skal bruge seks gange mere energi for at tage et gram på, når har et højt indtag af proteiner. Det er en rigtig stor effekt, som bliver ekstra stor, hvis man spiser proteiner fra fisk i stedet for mælk,« lyder det fra Lise Madsen, der både er lektor på Biologisk Institut på Københavns Universitet og forsker ved NIFES (Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning) i Bergen.

Stort vægttab ved samme mængde kalorier

Lise Madsen har sammen med kollegerne Karsten Kristiansen (KU) og Bjørn Liaset (NIFES) fodret forskellige grupper mus og rotter med samme mængde kalorier: Alle har fået lige meget fedt, men mængden af protein og kulhydrat er blevet justeret fra gruppe til gruppe.

Forsøgene viser, at en høj mængde protein sætter gang i forbrændingen fra det brune fedt og dermed får dyrene til at tabe sig - vel at mærke selvom de ikke samlet set spiser færre kalorier eller bevæger sig mere.

Effekten er som nævnt særligt stor med proteiner fra fisk i forhold til proteiner fra mælk. Forskerne har endnu ikke testet proteiner fra hvidt og rødt kød.

KROPPENS FEDTCELLER

Hvide fedtceller lagrer energi og gør os fede.

Brune fedtceller brænder kalorier af for at holde os varme og øger muligvis generelt energiforbruget og holder på den måde vægten nede.

1 gram brunt fedt forbrænder i upåvirket stand 6 kalorier (kcal) om dagen. Et menneske gemmer typisk på et par gram brunt fedt.

Forskerne på Københavns Universitet arbejder på både at finde ud af, hvordan man gør det brune fedt mere aktivt, og om man kan omdanne hvidt fedt til brunt fedt (der har sit navn efter sin farve).

Hvis du allerede nu vil hælde proteiner på den brune fedt-motor, skal du tilsyneladende især spise fisk.

Andre kilder er kød, kylling, mælk, skaldyr, ost, æg, korn, bønner og nødder.

Din kost må indeholde op til 25% protein.

Kilder: Lise Madsen, Netdoktor.dk

Ifølge Lise Madsen skal forsøgene selvfølgelig gentages på mennesker, men der er »ingen grund til at tro, at brunt fedt skulle fungere på en anden måde i mennesker«.

Brunt fedt er en ny opdagelse

Det er nyt, at forskerne overhovedet er blevet klar over, at voksne mennesker har brune fedtceller.

Det har ganske vist længe været kendt, at babyer har dem liggende mellem skulderbladene, men først sidste år opdagede forskere, at brune fedtceller også ligger spredt rundt omkring i voksnes bryst og nakke, hvor de gemmer sig mellem de velkendte hvide fedtceller.

Opdagelsen er på mange måder banebrydende og har hurtigt åbnet døre for et væld af forsøg, der prøver at afdække, hvilken effekt brunt fedt egentlig har på fedme.

»Vi er først ved at få øjnene op for, at ved at ændre komponenter i kosten, så aktiverer vi de brune fedtceller, så for nu kan vi først og fremmest bruge resultaterne til at forklare, hvorfor høj protein/lav kulhydrat-kure som Atkins virker,« konstaterer Lise Madsen.

Viser, at grundforskning er meget vigtig

Forskeren glæder sig ekstra meget over fundet, fordi det er et resultat af lang tids kamp op ad bakke.

»Det er superskægt at tænke på, at vi intet vidste om brunt fedt i voksne mennesker i 2009, og at Karsten Kristiansen og jeg gennem de seneste 10 år er blevet mødt med undren, fordi vi arbejdede med noget, som man kun troede havde relevans for mus og andre dyr og slet ikke mennesker.«

»Pludselig har vi fundet det, og så kan det vise sig at være en nøgle til at finde at ud af, hvordan vi kan undgå fedme. Det viser, at grundforskning har en stor berettigelse, og at man også skal bruge penge på andre projekter, end dem som med sikkerhed giver et resultat,« bemærker Lise Madsen.

Artiklerne om brunt fedt og proteiners effekt på kalorieforbrændingen er publiceret i Journal of Biological Chemistry, Biochimica et Biophysica Acta og PLoS One.

Endnu et indlæg slettet

Redaktionen har slettet endnu et indlæg, som indeholdt en reklame. Holdninger er velkomne i debatten på Videnskab.dk - reklamer er det ikke.

Indlæg er blevet slettet

Indlæg i denne kommentartråd er blevet slettet, da de ikke overholdt debatreglerne på Videnskab.dk.

Vi minder om, at alle indlæg skal være relevante for artiklens emne, og at debatten skal holdes i god tone.

Læs alle debatreglerne på Videnskab.dk her: http://videnskab.dk/om/vilkar-kommentarer-pa-videnskabdk

Venlig hilsen

Reklameindlæg slettet

Et indlæg med reklamebudskab er blevet slettet.

Mvh Redaktionen

Klog og slank

Foreslog Atkins kuren ikke også at man bare skulle proppe sig med proteiner?

Det undrer mig lidt at undersøgelsen her viser at man bliver slank - og andre viser man bliver klog: http://www.slankedoktor.dk/artikler/forskning/3601/proteiner-gor-dig-klo...

Det kan vel ikke udelukkende være proteiner, der sikrer artens overlevelse.

Slank

Jeg tror at den eneste virkelig duelige slankekur, er at indtage mindre kalorier end man forbruger :)
Allt andet er ØJEBÆ !

SV:Pulverkure med proteiner

Jeg har tidligere været på en  nupo slankekur. Denne slankekur er der mange proteiner i. Det er nok derfor den virker så godt, men der går ikke mange dage, før man længes efter rigtig mad! Så hvis en god gang Sushi kan have samme slankende effekt, så tror jeg det bliver valget når jeg skal på kur fremover...

Spis dog NORDISK! F.eks en god gang kålsuppe med medisterpølse i stedet for alle de mærkelige eksotiske retter man nu om dage kan finde i forretningerne.
Kålsuppe med medisterpølse, eller en god flæskesteg f.eks, bevarer den slanke linie sammen med de bær og frugter, du bare kan samle op i den danske natur, eller købe hvis tiden kniber.

Blodsukker

Kan det være denne effekt som også ligger bag at et måltid med godt med protein hæver blodsukkeret mindre end et måltid med samme kulhydratmængde og mindre protein?