Overvægt aktiverer gener for fedtlever
Flere og flere mennesker får fedtlever. Nu viser forskning med dansk deltagelse, at genvarianter, der disponerer for sygdommen, stort set kun er aktive, hvis man er overvægtig.
overvægt fedtlever fedme genetik genvarianter genstudie folkesygdom

Overvægt aktiverer tre gener, der disponerer for fedtlever, viser ny forskning. Overvægt øger i forvejen risikoen for fedtlever markant. (Foto: Shutterstock)

Jeg drikker ikke for meget, så jeg får ikke fedtlever, tænker du måske.

Men alkoholikere er langt fra de eneste, der risikerer at få problemer med leveren. Flere og flere i den vestlige del af verden ophober for meget fedt i det livsvigtige organ, selvom de ikke drikker for meget. Hver fjerde dansker er ramt, skriver Netdoktor.dk.

Årsag: Overvægt øger risikoen markant, og man kan være genetisk disponeret. Det er alvorligt, for på sigt kan fedtlever udvikle sig til livstruende sygdomme som kronisk leversvigt og skrumpelever.

Nu viser forskning med dansk deltagelse, at overvægt kan forstærke effekten af de genvarianter, der disponerer for ophobning af fedt i leveren. Så hvis man både er overvægtig og samtidig har en bestemt genetik, har man ekstremt høj risiko for at blive syg i organet, som sørger for at filtrere blod og omdanne kroppens affaldsstoffer.

Overvægt får gener til at virke

200 procent fedtøgning

Hos overvægtige øger en risiko-genvariant mængden af fedt i leveren med 200 procent (altså en tredobling). Blandt slanke øger genvarianten kun mængden af fedt med cirka 50 procent. En genetisk variant for fedtlever har altså også en effekt hos slanke, men den er meget mindre end hos overvægtige.

Tre genvarianter, der øger risikoen for fedtlever, er særligt virksomme, hvis man er overvægtig, viser det nye studie.

»Det ser ud til, at overvægt eller kalorieoverskud simpelthen er en forudsætning for, at de genvarianter, der disponerer for fedtlever, får lov til at virke,« siger forskeren bag, Stefan Stender, der er postdoc på University of Texas, Southwestern Medical Center, Dallas, USA.

»Jo tykkere man er, des større er effekten af genvarianterne,« fortsætter han.

Overvægtige med en af de tre undersøgte genvarianter har op til tre gange så meget fedt i leveren sammenlignet med overvægtige, der ikke er genetisk disponerede for fedtlever.

Hos slanke mennesker spiller genvarianterne derimod en minimal rolle. De slanke ophober langt sjældnere og mindre mængder fedt i leveren, selv om de er genetisk disponerede for det, viser det nye studie, som netop er publiceret i det meget anerkendte videnskabelige tidsskrift Nature Genetics.

Miljø og gener spiller sammen

Læs mere om Stefan Stenders forskning i artiklen ‘Ny folkesygdom: Fedtlever er ved at gøre sit indtog’

Fundet er et ret enestående eksempel på, at miljøfaktorer (i dette tilfælde overvægt) kan øge funktionen af genvarianter, man er født med.

»Samspillet mellem gener og miljø bliver debatteret meget. Der er mange spekulationer, og der har været publiceret enkelte fund, men der er meget få, som har vist en så robust og tydelig interaktion, som vi finder,« siger Stefan Stender, der forsker med en bevilling fra Det Frie Forskningsråd.

»Vi ved ikke, hvad den præcise mekanisme er, men det er meget tydeligt, at overvægt øger effekten af de tre genvarianter. Det er sjældent, man ser, at en miljøfaktor betyder så meget for genernes funktion,« fortsætter han.

Fedme-gen aktiveres af inaktivitet

Sådan har forskerne gjort

Stefan Stender & co har brugt genetiske data om 130.000 danskere og amerikanere.

De har fundet varianter i tre gener, der er involveret i ophobning af fedt i leveren:

PNPLA3 er involveret i, hvordan leveren lagrer fedt.

TM6SF2 styrer eksporten af fedt fra leveren til blodet.

GCKR øger omdannelsen af sukker til fedt i leveren.

Forskerne har også lavet leverskanninger for at følge med i, hvordan fedtlever udvikler sig hos folk, der er genetisk disponerede.

Torben Hansen, der er professor på Københavns Universitets Sektion for Metabolsk Genetik, forsker også i genetiske risikofaktorer for fedtlever. Han har ikke været involveret i det nye studie, men han har læst den videnskabelige artikel, som han kalder meget interessant.

»Studiet viser, at der er en signifikant interaktion mellem for høj BMI og bestemte genvarianter. Man har ikke tidligere vist, at der kan være gen-miljø-interaktion ved fedtlever,« siger Torben Hansen.

Professoren er dog ikke overrasket over, at geners funktion kan være påvirket af miljøfaktorer. I et tidligere studie har han og kolleger vist, at noget lignende er på spil, hvis man har en variation i et bestemt gen kaldet FTO, som disponerer for overvægt.

»Hvis man dyrker motion, slår genvarianten ikke igennem. Så tager man ikke mere på end andre, selv om man har varianten i FTO-genet. Men hvis man ikke bevæger sig, tager man mere på end inaktive, der ikke har genvarianten,« siger Torben Hansen.

Fund kan bruges til målrettet behandling

Fund af gen-miljø-interaktioner kan på sigt bruges til at identificere personer, der har særlig høj risiko for eksempelvis at blive overvægtige eller udvikle fedtlever.

For eksempel kan man forestille sig, at man på et tidspunkt kan begynde at teste overvægtige for de tre genvarianter, der disponerer for fedtlever.

»Man kan begynde at identificere de personer, der er i højrisikogruppen. Hvis man har de tre genvarianter, er der særlig meget grund til at slanke sig, hvis man er overvægtig,« siger Torben Hansen.