Mytedrab: Børn må gerne dyrke styrketræning
BOGUDDRAG: Bør kvinder træne med mange gentagelser og lette vægte? Og er det rigtigt, at vægttræning hæmmer børns vækst? Den type spørgsmål og myter forsøger to forskere at gøre os klogere på i bogen '100 myter om motion og vægttab'.
børn styrketræning myter træning motion

Der har i mange år hersket en idé om, at styrketræning er usundt for børn. Men det er uendeligt meget bedre, at børn styrketræner, end at de ikke laver noget, forklarer danske forskere. (Foto: Shutterstock)

Myter opstår tit, når mennesker rigtig gerne vil drage en bestemt konklusion og i den forbindelse er villige til at acceptere en simpel, letforståelig, men forkert forklaring. Vores ønsketænkning går tit i retning af, at vi meget nemt kan få det, vi drømmer om.

F.eks. at man med et snedigt trick kan opnå overvældende træningsresulter uden at anstrenge sig, eller at man kan lave sin krop helt om blot ved at bruge en bestemt maskine. 

100 myter om motion og vægttab

Denne artikel er et boguddrag fra bogen '100 myter om motion og vægttab'.

Bogen er udgivet af FADLs Forlag, udkom den 24. oktober 2016 og kan købes her.

I bogen afliver sundhedsforskerne Bente Klarlund Pedersen og Morten Zacho 100 myter om kost, fedme, motion og vægttab.

Videnskab.dk bringer hver søndag udvalgte myter fra bogens seks kapitler. 

Muskelmyter bliver også tit understøttet af den industri, der lever af at sælge sundhed, fitness og drømmekroppe. Hvis de kan få os til at tro på, at der findes en hurtig løsning , kan de også sælge os sådan en.

Som i alle andre forhold i livet er sandheden desværre den, at hvis noget lyder for godt til at være sandt – er det som regel også sådan, det forholder sig.

Der er også en anden kategori af muskelmyter, nemlig dem, der på det forkerte grundlag afholder os fra at gøre fornuftige ting. F.eks. myter, der har med kvinder og børns træning at gøre. Alle har ret til god træning, og derfor er det vigtigt at skille skidt fra kanel.

Myte: Kvinder skal træne med mange gentagelser og lette vægte

Idealet for, hvordan kvindekroppen skal se ud, ændrer sig over tid. De seneste årtier har kropsidealet for kvinder været stærkt influeret af drømmen om at ligne en fotomodel med lange, slanke arme og ben.

Samtidig har der også været en trend om, at man skal være sund og holde sig i form med træning.

Dette har drevet idéen om, at kvinders træning for alt i verden ikke må resultere i svulmende muskler, og for at undgå dette har anbefalingen været, at kvinder skal træne med lette vægte. 

Men der er tale om en misforståelse af flere årsager.

  1. For det første har kvinder lige så meget glæde af at være stærke som mænd, både i forhold til hverdagens udfordringer med arbejde, hus, have, børn osv., men også i forhold til at præstere godt i sport og fritidsaktiviteter.
  2. For det andet er trænede muskler – i kontrast til hvad mange tror – kun en fordel i forhold til at opnå en feminin, velformet krop.

Kvinders højere fedtprocent vil næsten altid gøre, at musklerne ikke kommer til at se ekstreme ud, og da kvinder kun producerer minimale mængder af testosteron, har de sværere ved at opbygge muskelmasse end mænd, så der skal helt særlige omstændigheder til, for at en kvinde får store muskler. Men netop de trænede muskler under det naturlige fedtlag er det, der giver former på balder, lår, lægge, skuldre osv. 

børn styrketræning myter træning motion kvinder vægte

Mange tror, at kvinder skal træne med lette vægte, hvis de vil undgå at få en muskuløs krop. Men det er der ingen grund til, fortæller forskere. (Foto: Shutterstock)

Der er derfor ingen grund til, at kvinder skal træne med relativt lettere vægte end mænd.

Myte: Børn må ikke lave vægttræning

På trods af at børn kan få lov til at træne næsten alle sportsgrene på højt niveau, har der i mange år hersket en idé om, at lige præcis styrketræning er usundt for børn.

Der har imidlertid aldrig været et reelt fysiologisk grundlag for denne antagelse, og den primære årsag til myten har nok været, at det i nogles øjne ganske enkelt ser forkert ud, når børn løfter håndvægte, vægtstænger eller bruger maskiner.

Myten kan næsten klandres for at have været skadelig i sig selv, for videnskabelige undersøgelser viser, at børn, der laver styrketræning, bliver både stærkere og sundere.

Specielt i lyset af den triste udvikling, hvor flere og flere børn bliver overvægtige og ikke får styrket deres motorik gennem andre idrætsgrene, kan styrketræning/fitness være en aktivitet, der passer godt til denne gruppe. Selv om man er overvægtig, kan man sagtens lære den teknik, der skal til for at udføre styrketræning sikkert, så man bliver stærk.

Som i alle andre idrætsgrene skal der være fokus på god instruktion og tilpasset træning. Er det opfyldt, må børn bestemt godt lave vægttræning. Børn skal ikke nødvendigvis dyrke struktureret styrketræning i fitnesscentre eller med vægte. Men nogle børn er ikke til fodbold. Og typisk er de tykke børn ikke til holdsport, men foretrækker at træne alene og udfordre sig selv.

Så ikke mindst når det gælder de overvægtige og/eller fysisk inaktive børn, er det vigtigt at understrege, at det er uendeligt meget bedre, at de kaster sig over styrketræningen, end at de slet ikke laver noget.

Myte: Elitetræning hæmmer børns vækst

Denne myte har især haft grobund i den observation, at i visse idrætsgrene forekommer elitebørn relativt små og sent udviklede. Det er faktisk meget svært ikke at få den tanke, når man f.eks. ser de små gymnastikpiger og -kvinder til OL og VM.

Man skal bare huske, at det er en kæmpe fordel at være lille i den type idræt, og at pigerne formentlig er udvalgt og nået så langt netop på grund af deres kropsstørrelse.

Simone Biles myter motion vægttab

Når man ser gymnastikpiger og -kvinder til OL som f.eks. dette års helt store stjerne Simone Biles, er det svært ikke at få den tanke, at det er elitetræningen, der har hæmmet deres vækstudvikling. Men det er ikke tilfældet. (Foto: Shutterstock) 

Forskere, der har kigget på fænomenet, kom frem til, at børnene allerede var mindre end gennemsnittet, længe før de begyndte til gymnastik.

Den hårde træning kan dog medføre, at børnene kommer senere i puberteten og dermed udskyder deres vækstspurt. Det bidrager yderligere til, at de ser små ud sammenlignet med deres jævnaldrende, der ikke træner så meget.

Videnskabelige undersøgelser viser dog, at disse idrætsbørn indhenter væksten og i sidste ende opnår præcis deres forventede, normale højde.

Undersøgelser af andre idrætsgrene som f.eks. fodbold, svømning, tennis og atletik peger i samme retning. Konklusionen er derfor, at idrætstræning på eliteniveau ikke hæmmer børns vækst, men i nogle tilfælde forsinker væksten lidt.