Annonceinfo

Mindfulness meditation kan hjælpe mod stress og fobier

Meditationsformen ’mindfulness meditation’ har vist sig at være en effektiv hjælp mod stress og fobier.

Mindfulness meditation er ikke knyttet til en bestemt religion. Og der er ingen krav til, hvordan man skal sidde, når man mediterer.Nye udøvere af meditation skal dog ikke forvente, at alt glider som i olie. Reinhard Stelter fortæller, at det første, man sandsynligvis vil opleve, er irritation. (Foto: Colourbox)

Stress, psoriasis, depressioner, sclerose og fobier. Den særlige mediationsform ’mindfulness meditation’ har en gavnlig, videnskabelig dokumenteret effekt på en lang række lidelser.

Og faktisk er det ret nemt at tage meditationsformen til sig, fortæller professor Reinhard Stelter, Institut for Idræt, Københavns Universitet.

I en større kvalitativ interviewundersøgelse valgte han at se nærmere på tre mere eller mindre syge mennesker – personer som har oplevet, at mindfulness meditation har hjulpet dem i deres hverdag. Han ville undersøge, hvordan de oplevede at få det bedre under deres meditationsforløb.

»Det var en undersøgelse af tre udsatte personer. Den ene var en førtidspensionist med depression, den anden led af stress og søvnløshed og den tredje havde agorafobi – altså en frygt for at gå på åben gade,« fortæller Reinhard Stelter.

»Men også folk, der ikke er så hårdt ramt, kan have gavn af at bruge mindfulness meditation til at overkomme hverdagen,« fortsætter Reinhard Stelter.

Meditation førte til hundeluftning

Historien om kvinden, der led af frygt for åbne pladser, er et godt eksempel på, hvad mindfulness meditation kan udrette.

I mange årtier kunne hun kun gå en tur på åben gade, hvis hun fulgtes med sin mand eller en ven.

Men ved at bruge teknikker fra meditation, lærte hun efterhånden at gå afslappede ture med sin hund.

Lærte at acceptere frygtskabende tanker

Før hun begyndte at meditere, blev hun overmandet af negative tanker, når hun kom ud på åben gade. Tankerne kredsede om alle de ting, der kunne ske hende, og de skabte en enorm frygt.

»Men efter at have mediteret igennem et stykke tid, lærte hun at acceptere situationen. Hun lærte at acceptere de frygtfremkaldende tanker og meget bedre lade dem passere.«

»Hun fandt ud af, at det kunne lade sig gøre at holde ubehagelige tanker på afstand, hvis hun fokuserede på sit åndedræt. Ligesom hun gjorde, når hun mediterede,« siger Reinhard Stelter.

De fleste kan have gavn af meditation

På den måde lærte kvinden at håndtere sin fobi ved hjælp af meditationsteknikker.

Men man behøver ikke at have en forbi eller være sygeligt stresset, før man kan få et rigere liv via mindfulness meditation, fortæller Reinhard Stelter.

»Mange bruger det i forhold til en stresset hverdag. Når de fornemmer, at hverdagen er ved at overmande dem, sætter de sig og mediterer i nogle minutter.«

Fakta

Mindfulness meditation

Mindfulness meditation er ikke knyttet til en bestemt religion. Og der er ingen krav til, hvordan man skal sidde, når man mediterer.

Man kan sidde på en stol eller med benene over kors. Det eneste vigtige er, at man sidder afslappet og ikke falder sammen i ryggen.

Under meditationen skal personen fokusere på at mærke sit åndedræt og lade alle tanker passere uden at forfølge dem.

»På den måde får de tankerne på afstand og drejer dermed på en måde hjulet tilbage til nulpunktet,« siger Reinhard Stelter.

At meditere er som at løbe

Han fortæller, at vejen til at bruge mindfulness meditation ikke behøver at være lang. Men den kan godt være besværlig.

»Hvis man er åben, er det forholdsvis nemt at få noget ud af meditationen. Det er straks sværere at integrere det i sin hverdag - at afsætte tid til det.«

Han sammenligner det med at løbe: Det er nemt nok at tage en løbetur, men hvis motionen for alvor skal forbedre dit liv, skal løbet være en del af din hverdag.

»Og som med løb skal mindfulness meditation også holdes ved lige. Du skal helst meditere hver dag – enkelte gange bare nogle minutter –  for at ’holde dig i form’,« siger Reinhard Stelter.

Første stoppested: Irritation

Nye udøvere af meditation skal dog ikke forvente, at alt glider som i olie.

Reinhard Stelter fortæller, at det første, man sandsynligvis vil opleve, er irritation.

»Mange vil opleve, at det er svært at fokusere alene på åndedrættet. De vil hele tiden blive overmandet af tanker.«

»Det vil irritere dem. De mediterer jo netop fordi, de ikke vil have hovedet fuldt af tanker,« siger Reinhard Stelter.

Et åndehul i hverdagen

Men allerede efter en måned vil man opleve, at man kan lade tankerne passere forbi.

Og så bliver meditationen et åndehul i hverdagen, hvor man oplever en tilstand af afslappethed og velvære.

»Derefter handler det om at holde fast. Efter 1-2 måneder opstår en kritisk fase, der kan sammenlignes med situationen i fitness-centrene i marts, når folks nytårsforsæt er kommet lidt på afstand.«

»Efter jul tegner mange et abonnement, men efter et par måneder falder de fra. Der handler om at holde ved og få erfaring, hvis man for alvor vil opleve et positivt udbytte i sin hverdag,« fortæller Reinhard Stelter.

Hvis du har fået mod på mindfulness meditation, findes der en lang række cd'er, hvor en stemme guider dig igennem meditationen. Dem kan Reinhard Stelter anbefale, at man bruger til at begynde med.

Først KAT, siden mindfullness

Hej Brian.

Tak for dit interessante svar. Det var spændende at læse.

Det kan godt være, at du har ret i, at meditation og mindfullness ikke kan forværre ens angst. Det har jeg ikke viden nok til at kunne vurdere.

Som sagt synes jeg, at KAT - Kognitiv Adfærds Terapi bør være førstevalget ved en eller flere angstlidelser. Men hvis der er ØKONOMI og RESSOURCER og MOTIVATION til det, kan man da godt overveje at kombinere det med mindfullness eller meditation. Det har du da måske ret i.

Jeg håber, at du har haft en god jul - og det med eller uden risengrød og brunkager med "farlig" kanel :-) . Du ønskes et godt nytår.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

MIndfulness meditation

Hej Jan,

Ja, KAT er en ganske udemærket måde at angribe angst på. Men det betyder ikke at man ikke kan kombinere det med meditation og mindfulness.

At det skulle forværre din angst lyder for mig til at være din angst der taler.

Der er solide videnskabelige beviser, at det aktiverer den del af sindet (parasympatiske nervesystem) som får dig til at slappe af og samtidig opbygger det evnen til at forholde sig observerende til dine tanker. Denne process minder meget om det man forsøger at gøre gennem metakognitiv terapi (MCT), der er en viderudvikling af KAT og særdeles effektiv til behandling af angst.

Du kan læse om MCT her: http://mct-instituttet.dk/

Hvis du eller andre skulle være fristet til at kaste sig ud Mindfulness er her et link til en gratis meditation, som er beregnet til netop dette;

http://www.youtube.com/watch?v=3lK8DT-3FIo

De bedste hilsener

Brian Lagoni

KAT - Kognitiv Adfærds Terapi

Hej.

Jeg har lige opdaget, at Videnskabs artikel er over 2 år gammel. Men der er skrevet nogle indlæg her i 2013, så jeg vil også skrive et.

Jeg kommer nok til at gentage mig selv en smule.

Jeg hæfter mig ved, at der står, at Mindfullness måske kan hjælpe ved fobier. Dette er da selvfølgelig dejligt.

Men førstevalget ved en eller flere angstlidelser bør efter min mening være KAT - Kognitiv Adfærds Terapi. KAT har nemlig vist sig effektiv ved en eller flere angstlidelser. Dette er ifølge mine kilder dokumenteret. Dog ved jeg ikke, hvor effektiv KAT er ved forskellige former for fobier.

HVis KAT ikke har hjulpet, kan man altid prøve Mindfullness ved en eller flere angstlidelser. Måske kan det hjælpe. Måske kan de give bivirkninger. Jeg ved det ikke.

Som privatperson tør jeg ikke prøve meditation, da jeg har lidt - og lider - af angst. For sæt nu, at meditationen forværrer min angst.

Vil man vide mere om fobier og andre angst-sygdomme, vil jeg foreslå følgende link:

www.angstforeningen.dk

www.psykiatrifonden.dk

Det var alt for mig. Jeg vil ikke skrive mere, da jeg så kommer til at gentage mig selv.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul
(Projekt Trafiksikkerhed)

Indlæg redigeret pga. reklame

Et indlæg er redigeret, da det indeholdt en reklame, hvilket ikke er tilladt ifølge vores debatregler:

http://videnskab.dk/om/vilkar-kommentarer-pa-videnskabdk

Hilsen
Redaktionen

Mindfulness og stress

Jeg vil bare sige mange tak for artiklen. Jeg
overvejer netop at prøve mindfulness fordi jeg føler mig stresset næsten hele
tiden. Håber det hjælper mig:)...

Det vil som regel være en

Det vil som regel være en fordel ikke at tage for meget skade af stress. Det betyder jo ikke, at der ikke er fokus på de stressfremkaldende faktorer. Det bliver iøvrigt mere tydeligt hvad de handler om, da evnen til at kigge på dem mere klart forbedres.

Mht forskel på coaching og mindfulness vil du alt andet lige blandt kvaksalvere have større mulighed for at gøre skade på patienter med psykisk sygdom eksempelvis. Du kan være nok så "certificeret coach", og fortsat ikke have den mest basale viden indenfor psykiatri. (Det indgår ikke i coach-uddannelser, men der er autoriserede psykologer, der tilbyder coaching, og de er bedre kvalificerede naturligvis.)

Jeg blev en gang bedt om at undervise certificerede coaches i noget indenfor psykiatri. Hurtigt gik det op for mig, at de manglede den mest basale nødvendige viden, når de skal foretage assessment, dvs vurdering af klientens egnethed til metoden. Her skal jo blandt andet vurderes om personen er for skrøbelig o lign. Samtidig blev der anvendt metoder for at personerne bevidst fik følelserne frem i lyset på en måde, som er kendt for at kunne forværre psykisk skrøbelighed og evt lede til psykisk sygdom. Pga uvidenhed (pga deres utilstrækkelige uddannelse) var de ikke selv klar over det, og de havde forventet på et par timer eller lignende at lære nok om personlighedsforstyrrelser mv : ). Så der var i alt fald en gruppe med "certifikaterne" i orden, der formentlig spiller russisk roulette med deres klienter, og nogle vil med sikkerhed tage skade, og de ville ikke være i stand til at forudsige hvem.

Jeg vil ikke en anden gang lægge navn til den slags, for de forstod heller ikke, at det er kvaksalveri de ofte laver. (Patienterne misforstår det nemlig, og tror de er i behandling hos autoriseret kvalificeret behandler. Psykisk syge opsøger ofte alternative behandlere såsom coaches.)

Ved mindfulness går man ikke på samme måde ind og bevidst trækker sårbart materiale frem hos personen. Det handler først og fremmest om øget opmærksomhed på nuet, hvor der i samme tidsrum som mediationen foregår (minutter) er mindre fokus på evaluerende refleksioner og deraf afledte følelser.

Du har så en helt overdreven frygt om hvad disse sessioner får af konsekvenser for personen mere generelt, hvilket fremgår af dine kommentarer.

Du nævner så at man på internettet kan finde materiale om det af vekslende kvalitet. Det er da oplagt og adskiller sig jo ikke fra alt andet. Du kan også læse at jorden er flad på internettet....

Ved basalt kendskab til mindfulness skulle det være relativt nemt at gennemskue, om det er mixet med noget andet.

Her har forbrugerne mulighed for at sparre med nogle, de har faglig tillid til, når de vælger.

Det er væsentligt at pointere forskelle i grader af uvidenhed.. En person der sælger interventioner, hvor der pilles ved folks psyke - hvad enten det drejer sig om "selvhjælp", ""coaching", "teambuilding", "terapi" kan være mere eller mindre farlig pga deres uvidenhed om psykologiske mekanismer. Dette gælder i udtalt grad også ved gruppe-interventioner, hvor dynamikken er kompleks, og man kan nemt overse hvem der potentielt tager skade.

Så spørg ind til hvad deres fine certifikater dækker over af faglighed. Er det et tidligere postbud der pga arbejdsløshed har købt 200 timers kursus og nu piller ved menneskehjerner i stedet? Der er ingen grund til at vælge nogen, som ikke samtidigt er kvalificerede via solid uddannelse på feltet. Der er ingen prisforskel typisk...

Nå - nu har du fået nok af min opmærksomhed. Som sagt vil jeg advare mod at tage dine indlæg seriøst, når man vurderer effekten/konsekvensen af mindfulness. Det er dokumenteret virksomt ved mange tilstande, og der er intet belæg for dine forestillinger om, at brugerne tager skade.

Mvh læge Dorte Wulff Dahl

Endnu flere vinkler....

Dorthe vi bliver vidst ikke enige

Faktisk er det sådan at effektiv coaching og mindfulness kan ”påvirke” hjernen på samme måde(!) – det skaber kongruens, hvilket vil sige at det er hjernen der tilpasses vores forestillinger. Mindfulness er bare mere effektiv og det påvirker mange dele af hjernen samtidigt…. en af de effekter der er, er at man kan udholde stress, hvilket er godt?

I artiklen anbefales følgende: ”Hvis du har fået mod på mindfulness meditation, findes der en lang række cd'er, hvor en stemme guider dig igennem meditationen.”

Hvordan kan vi sikre os at disse cd’er kommer fra seriøse folk, og at indholdet ikke er noget andet fra et broget marked fx ”yoga” meditation (yoga-nidra), ”kristen” meditation eller hypnose - Arggggg det gjorde de bare ikke?

Afslutningsvis vil jeg annerkende at det hele handeler om uvidenhed - mit udgangspunkt er netop at vores alle sammens stam-coach Sokrates netop fremtsår som fascist... ikke på trods af hans erkendte uvidenhed. Altså mener jeg at vi med fordel kan se kritisk på hans tilgang uvidenhed...... prøv det, det skader ikke! ;-)

Nej Coaching og Mindfulness

Nej Coaching og Mindfulness drejer sig ikke om beslægtede interventionsmetoder, tværtimod. Det er helt forskellige teknikker.

Det er ikke psykologers eller lægers ansvar at deres forskning og behandlingsmetoder evt misbruges af kvaksalvere. Det er uundgåeligt, og sker også når de via pseudovidenskabelige argumenter anbefaler medicin såsom kosttilskud, som er i modstrid med den videnskabelige viden på området, som de misbruger i deres markedsføringsstrategi.

Vi vil ikke undlade at fortælle om forskningsfund og behandlingsmetoder af denne grund!

Angående mindfulness er der både lavet forskning om effekt hos mennesker med og uden psykisk sygdom.

Indenfor psykiatrisk forskning er der også massivt fokus på stressorer, der kan udløse sygdom, og nogle af disse stressorer/skrøbelighedsfaktorer handler om angstrespons mv.

Jeg synes faktisk at debattør Mogens i denne tråd meget godt beskriver, hvordan han måske kunne have haft fordel ved at lære teknikken før han fik en angstlidelse. Det påvirker jo netop også stress-niveauet, som kan udløse psykisk sygdom. Det virker også forebyggende mod ny depression, hvis man har haft depression tidligere.

Flere vinkler

Dorthe – du skriver, men forholder dig ikke til det jeg faktisk skriver, igen …
”Du interesserer dig så ikke for området, og så kan det undre at du blander dig. Jeg kan varmt anbefale nogle af de tykke bøger af professor Esben Hougård, hvis du vil vide mere om de forskningsmetoder man anvender på området.”

De bøger du henviser alle til behandling af alvorlige sygdomme osv. det er givetvis interessant for dig – men altså ikke for mig og mine kæpheste… beklager men jeg tvivler på at vi bare kan bytte briller og blive enige. Jeg tror nu stadigt på at du vil få noget værdifuldt ud af at se tingene fra min side bare lidt. 8-)

Jeg blander mig fordi jeg faktisk interesser mig for dette – men ud fra nogle andre vinkler, nemlig ud fra den antagelse at dette læses/fortolkes ”som fanden bibelen”… og at du (og andre seriøse fokl) bliver taget til indtægt for at anbefaler kognitiv/mindfulness normaliseringen til raske mennesker? (lokke lokke lokke)

Hvis du slår op på nettet eller kigger på selvhjælps hylden – så ser du at det IKKE er kloge fagfolk der arbejder med dette. Det er i stor stil uhedlige amatørerne der p.t. er ved at skifte fra at sælge coaching til at sælge mindfulness… (nok fordi mindfulness faktisk er mere effektivt til det som coaching kan) - det kendetegnende for intimteknologisk business!

Kunne det mon tænkes at coaching og mindfulness er langt tættere beslæget (?via "pysken") end vi ved?

Dette er faktisk også interessante ud fra en antropologisk vinkel se fx: http://www.kommunikationsforum.dk/Preben-Hoej-Holmberg/blog/karen-lisa-s...

Videnskab.dk mister ikke

Videnskab.dk mister ikke troværdighed af disse artikler, hvor der i øvrigt er direkte links til relaterede videnskabelige artikler på området. Professoren der har skrevet den artikel, som er artiklens omdrejningspunkt er heller ikke hverken psykolog eller læge i øvrigt. Hans kvalitative analyse handler om, at han har fulgt patienter, mens de fulgte behandlingsforløb hos psykolog, hvor behandlingsmetoden var mindfulness.

Anden artikel om mindfulness, du også har kommenteret angår forskningsprojekt hvor professor i psykologi Esben Hougård var med. Han er ubetinget en af de danskere, som har mest ekspertise indenfor forskellige former for psykologiske interventioner. Han har skrevet adskillige lærebøger og artikler på området, samt bøger om forskningsmetoderne mv. De har så beskrevet effekt af mindfulness ved behandling af angst- og depressionslidelser.

Alle seriøse steder såsom videnskab.dk er det videnskabelige forskere der leverer baggrundsmateriale til artiklerne. Der står jo nærmest lidt kliche-agtigt efterhånden, at religion ikke indgår i den form for terapi der er tale om. Med kliche mener jeg, at det jo efterhånden vel er almen viden.... Det er også almen viden, at hvis det drejer sig om behandling af psykisk lidelse, anbefales det at diskutere behandling med autoriseret professionel, altså psykolog eller læge.

Du interesserer dig så ikke for området, og så kan det undre at du blander dig. Jeg kan varmt anbefale nogle af de tykke bøger af professor Esben Hougård, hvis du vil vide mere om de forskningsmetoder man anvender på området.

Du forveksler åbenlyst mindfulness med nogle af de alternative behandlingsmetoder, som er oplagte at kritisere, fordi det er på grænsen til kvaksalveri og udsagnene ikke er pålidelige mht effekt og bivirkninger.

Rid hus fobi på mine kæpheste...

Jeg vil gå meget langt, fx erkender jeg at jeg ikke ved ’særligt noget’ om den syge psyke. Men det er heller ikke kun den der er i spil her. Jeg tror ikke vi har den samme tilgang for jeg er dybest set ikke interesseret i at dyrke min - eller andres - psyke.. sådan er min altså indrettet, og jeg går stærkt ud fra at den allerede er OK - eller kan du give mig en diagnose nu du kender mig så godt?

Hvis du ser på psyken ud fra en forestilling om at den skal ”personlig udvikles” er det også nærliggende at psyken må anses som syg(læs underudviklet, undertrykt) fra starten. Det er for mig at se ikke et godt udgangspunkt - jeg anbefaler at du tager ”læge brillerne” af for en stund – psyken er jo også bare en tanke som du kan lade passere fobi i nuet??

Den viden jeg graver i handler nu mere om hvordan normale og raske mennesker kan komme til - eller bringes til – at gå ind i ”harmløse” religiøse/politiske grupperinger! Det jeg søger viden om er altså en ganske anden side af empirien…. og den finder man ’også’ i den forskning som videnskab.dk beskriver her… hvis man læser den igen med nye briller!

Set der fra ligner forskningen – og nogle af indlæggene - mere en utilsløret reklame og en anbefaling af mindfulness – og i den forstand er jeg da gerne med på at "spolere budskabet”….

Min påstand er altså fortsat at videnskaben her kan ’bevise’ noget ganske andet end det der her reklameres for!
Tro værdigheden… jeg frygter at det er videnskab.dk der i første omgang her noget at miste.

Ja det er jeg OK med

Det er svært at undlade at være personspecifik, når det er en enkelt person der i gentagne indlæg misleder om behandlingsmetode - i dette tilfælde mindfulness. Og som sagt er det tydeligvis pga manglende viden, hvilket formentlig er på baggrund af manglende uddannelse på feltet.

At enkeltperson så kan fjerne fokus i den grad omkring forskernes resultater om behandlingsmetode ved at indføre egen misledende og utroværdige agenda er lidt trist.

Det er oplagt en kæphest, og kan dårligt undgå at føre til spekulationer over motiver hos personen, der er så optaget af at spolere artiklernes budskaber..

Hvis det er sagen, der er interessant vil jeg påpege, at selve artiklen kommer med mange gode pointer. Der er fokus på noget kvalitativ forskning som supplement til de øvrige forskningsdesign på området.

Herudover er der forklaring om, at metoden er lettilgængelig, og at mange f eks også kan udnytte den mentalt ved at bruge simple lydbånd, apps mm, hvor personen kan guides gennem simple øvelser såsom kropsscanninger o lign, som kan være nyttigt redskab i manges dagligdag. Det er både stilet mod personer med og uden psykisk lidelse, og der er ikke tegn til, at denne form for meditation er farlig udfra den viden vi har. Vi ved med sikkerhed at mange opnår gevinst ved at udnytte metoden til gengæld.

Mvh læge Dorte Wulff Dahl

Pseudovidenskabelig argumentation.... ??

Dorthe

Du skyder mig – og nu andre debattører - en masse motiver i skoene, Men det er da nogle spændende hypoteser du nu også selv kommer frem med.

”Så dit skræmmebudskab kan koges ned til, at du frygter at folk bliver ligeglade zombier, hvis de dyrker mindfulness. De mister evnen til at følge naturlige advarselstegn på at noget er galt?
Du refererer blandt andet til denne artikel, hvor kvinde blev i stand til uledsaget af mennesker at færdes på åbne pladser. Uha hvor farlig forandring....”

Det er nu ikke min, men din hypotese - det jeg peger på er at meditation helt sikkert har mange andre virkninger… hvorved vi kan se at der sker en gradvis ”normalisering” og udglatning af hjernen når vi mediterer. Det betyder nok ikke at vi bliver zombier, men det kan være at det gør os fantastisk ”dygtige” til noget helt andet… som vi ikke ved hvad er?

Det er netop problemet at hverken vores psyke eller meditation kan kogens ned til så simple enheder/essenser.

Hvorom alt er så lad være at gå efter manden men gå efter sagen – er du ok med det, eller er det fobi?

Vh Per

Pointen er, at du ikke har

Pointen er, at du ikke har forstand på menneskelige psyke, og hvilke påvirkninger mindfulness fører til. Det er så ret kendetegnende, at du henviser til indlæg fra debattør, som i den grad også har misledt om behandlingsmetoder og også kritiseres for at tale uden om ved at gå på rundtur indenfor videnskabsteori, når han viste manglende forståelse for det han påstod rent indholdsmæssigt. Hvis du vil se det bedste eksempel på pseudovidenskabelig argumentation og misledende information om sygdomsforebyggelse og sygdomsbehandling anbefaler jeg at læse flere af hans kommentarer, og ikke mindst kritikken af hans argumentationsform.

Så dit skræmmebudskab kan koges ned til, at du frygter at folk bliver ligeglade zombier, hvis de dyrker mindfulness. De mister evnen til at følge naturlige advarselstegn på at noget er galt?

Du refererer blandt andet til denne artikel, hvor kvinde blev i stand til uledsaget af mennesker at færdes på åbne pladser. Uha hvor farlig forandring....

Du har endnu ikke påvist, at folk skulle få dårligere realitetssans som følge af mindfulness. Du forestiller dig noget som i den grad er utroværdigt og viser, at du er amatør indenfor den menneskelige psyke.

Det var pudsigt nok samme debattør jeg primært henviste til, da jeg forklarede respons den type argumentation ofte medfører her på videnskab.dk. Hvis du bemærker det var ingen enige med ham.

Hvad er (min) videnskab....

Hej Dorthe

Du skriver om MIT motiv - mit motiv er at spørge ind til videnskaben bag dette, for det er ikke videnskab i den forstand jeg kender. Hvad min/din/forskernes bagrund er er irrelevant - ellers skal vi vel også tale om at nogen af forskerne selv underviser i mindfulness – skal vi flytte fokusere tilbage på ’sagen’… tak?

Altså det som er interessant er hvad er det for en slags videnskab vi hver især dyrker her? Den morderne videnskab er fx netop ikke ’overbevisende’, for overbevisningen er gerne et symptom på over-tro.

Det jeg skriver skal netop ikke over bevise dig om noget, men det må gene få dig til at tænke ud over nuet! Det er en af de mange ting jeg har arbejdet med inden for IT og undervisning – hvor jeg bl.a. (hvis det er relevante) har arbejdet med kunstige neurale netværk og mange beslægtede emner.

”At folk forsøger bevidst at påvirke egen tænkning og følelser er jo intet nyt. Det er vel nærmest ikke muligt at møde nogen der via refleksion og afprøvning ikke har forsøgt at påvirke egen psyke på utallige måder, for ikke at blive for overvældet at for stærke følelser såsom præstationsangst mv.”

Som sagt jeg mener at det ikke er muligt at gøre ’noget’ uden at påvirke sin psyke – det befordrer jo ikke pr. automatik, at vi så bare skal gå i den anden grøft og benytte de mest ’effektive’ instrumenter vi har: meditation….

Med meditation kan vi altså ”programmere hjernen” sådan at man - ifølge de forskelle artikler som du kan læse her på videnskab.dk - kan ’udholde’ angsten, stress, krigstraumer osv. Det er sikkert ”godt” hvis du er syg, men er det et seriøst et godt råd at symptombehandle os alle?

Altså hvis vi skal ud over humbug og vrøvl, så må vi hjælpes ad - hjælp mig fx lige med at forklare hvad det er meditationen ’ikke gør’. Hvis vi kan finde ud af det ser så er der måske være en vej?

I mellemtiden vil jeg opfatte det som seriøs rådgivning at vi klapper hesten og ser hvordan det går med de nuværende forsøgspersoner! Vi mangler alle sammen viden, men den kommer jo nok frem hvis ikke vi da ikke når at slette den…

Vh Per

http://www.saxo.com/dk/hvad-er-videnskab_a-f-chalmers_haeftet_9788700219649

http://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-kognitivisme - læs specifikt Ole Bjørn’s kommetar.

http://nn.wikipedia.org/wiki/Kognitivisme http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_induction

Lær at lave, kreative, hypoteser: http://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-kritisk-rationalisme

Hvad er dit motiv?

Mindfullness er inspireret af en teknik der også anvendes i en religion.

Og hvad så? Det drejer sig om en fuldstændig jordnær måde at påvirke sin psyke på, og er nemt at lære.

At folk forsøger bevidst at påvirke egen tænkning og følelser er jo intet nyt. Det er vel nærmest ikke muligt at møde nogen der via refleksion og afprøvning ikke har forsøgt at påvirke egen psyke på utallige måder, for ikke at blive for overvældet at for stærke følelser såsom præstationsangst mv.

Via pseudovidenskab og andet humbug forsøger du at gøre din hypotese kontroversiel og interessant. Der er intet du har skrevet, som er overbevisende. Det hjælper heller ikke at henvise til diverse filosoffer. På videnskab.dk ses dette typisk, når debattør ikke har substans i egne postulater, og prøver at maskere egen nøgenhed ved at tage en rundtur indenfor videnskabsteori. Og der er ikke mange her, som ikke kender til videnskabsteori, så det er spild af tid. Desuden putter det fokus på, om det drejer sig om en opblæst ballon, der ville skrumpe, hvis den blev stukket med en lille nål....

Du er IT-uddannet? Du mangler viden på det her felt, og dine kommentarer til artiklen bekræfter dette. Så du kan komme med din opfattelse, men folk bør ikke opfatte det som seriøs rådgivning.

Scientisme etc....

Mindfulness har ikke noget med scientisme at gøre - det kommer fra Budhismen. Jeg har ikke sagt at jeg er imod (denne) religion men at religion+videnskab = scientisme, det er ikke alle der ved det så godt som dig...

Men det jeg siger er at "beviserne" som taler for mindfullness lyder meget som om de er trukket ud af en nær fortid.

Angst opstår interessant og paradoksalt nok OGSÅ en induktiv process, som hjernen foretager for at bearbejde kraftige indtryk... nogen gang går dette i selvsving og bliver til sygelig angst. Dette kunne medføre at man også ser mindfullness som et middelt i mod induktions problemet... :-O

"den gør ikke mennesker "angstfrie"." - hvad er det så lige forskerne vil sige?

"..... for at reducere en destruktiv tilbøjelighed til at fokusere for meget på andre ting. Dette er sundt for psyke og soma, og har intet med Scientisme at gøre."

En klog mand sagde en gang "don't mess with your psyke". Dette har ikke noget med scientisme at gøre, men det er ej heller videnskab....politik eller et sekulært-ideal om du vil.... ?

For det er svært ved at se og vurdere hvornår vores "tilbøjelighed til at fokusere for meget på andre ting" bliver destuktiv og for meget.... er det ikke individuelt og skal alle køres efter samme videnskabelige formel - hvornår er noget godt, sundt og sygt?

Jeg mener at der findes masser af andre tilgange til dette og ikke mindst savner jeg også argumeter for at det "at leve i nuet" er at foretrække frem for en smule fremsyn og bekymring.... men det går beviseligt nok over, hvis jeg mediterer over det?

Jeg kan kun anbefale at man læser lidt vestlig filosofi så man får et mere nuaceret syn på sagen ... som sagt der er ikke noget at være bange for ... ;-)

Per

Jeg har mødt utrolig mange, der anvender Mindfulness. Det bruges først og fremmest til at holde lidt "helle" fra stress-tilstand ved at fokusere mere på nuet end perseverering over automatiske negative tanker og hvad det medfører af kropsligt stress.

Jeg har endnu ikke mødt nogen, som bliver angstfrie af Mindfulness. De er mindre stressede når de udfører det, og bliver bedre til at bryde onde cirkler, hvor de kører i selvsving over negative følelser. Der er intet mystisk ved teknikken, og den gør ikke mennesker "angstfrie".

De religiøse aspekter er iøvrigt pillet ud, så det drejer sig om en måde bevidst at fokusere på nuet, for at reducere en destruktiv tilbøjelighed til at fokusere for meget på andre ting. Dette er sundt for psyke og soma, og har intet med Scientisme at gøre.

Videnskab Scientisme og induktion

Tak for feedback Dorthe
Det jeg kværulerer over er det jeg ser som eksempler på scientisme - og dennes varianter fx kognitivisme.

Det jeg observerer er at evidensen ofte viser præcis det modsatte af det som resultaterne siger. Her er den ”forskning” som vi finder omkring mindfulness et ganske godt eksempel… eller hvad? Der er masser af forklaringer, masser af spørgsmål og masser af hypoteser som udestår!

Jeg har ikke noget imod ’forskerne’ – de gør sig som sådan til politiske fortalere for en praksis i forhold til den anden – sjovt nok er det ofte psykiatrien som står for skud (husker du gøgereden?). Forsker kan ikke påstå at resultaterne/empirien beviser at den ene eller anden metode kan andet end induktion – med en minimal viden om hjernen kan vi altså se induktionsproblemets genkomst.

Jeg mener altså at nogle af de mange spekulative hypoteser som vi kan have omkring meditation kan have langt større værdi end evidensens induktive gentagelser. Frem for at se dette som kværulanterier kan man altså også tolke skepsis, som en positiv berigelse af forskningen. Det er ikke forskerne (eller dig og mig) det er interessante at bruge som boksebold - det kan jo stadigt tænkes at mindfulness betyder noget helt andet end vi går og tror eller Tror?

Det er en god regel at tage den hypotese som er mest simpel – altså hvad er den enkleste forklaring du kan finde på… når folk ikke føler angst mere? Er det en hypotese, et dikt eller op spind….

Hvis vi vil (/tør) gå dybere ned i dette må vi altså forstå at videnskab ikke er kun er videnskab men det kan også blive til scientisme. Det sker netop hvor vores metoder/interventioner bryder ind og påvirker på eksperimentets udfald…. noget som forskerne ikke alene kan forhindre derfor må man inddrage kritisk tænkning, kritisk rationalisme, kritisk realisme osv.: Kritisk hypotisme? .-) givet vis er alle de temaer jeg byder på enøjede og enfoldige… så vi må håbe at jeg ikke står alene?

http://www.amazon.com/Dont-Believe-Everything-You-Think/dp/1591024080 pop intro til det jeg ikke heller tænker på…
og den tunge vej: http://en.wikipedia.org/wiki/Scientism

Feedback til Per

Kære Per.

Hvor mange indlæg har du skrevet, hvor du viser manglende tro på alle de forskningsresultater der findes om effekten af mindfulness?

Jeg spørger dig igen: Hvorfra har du iagttagelser som støtter din svada af skræmmebudskaber om mindfulness-meditation.

Kæpheste kan være fine, men det ville godt nok være mere interessant, hvis du havde fundet noget i forskningen, som indikerede at du har ret?

Det er jo det pure opspind du serverer, hvis du ikke kan finde bekræftigelse på dine hypoteser i forskningen. Og det er om noget en uvidenskabelig tilgang, der er kværulatorisk uden at have noget reelt indhold. Kun kværulanteri mod forskere...

Mvh Dorte

Biofeedback....

Jeg har allerede protesteret blidt over de påstande om ”evidens” der fremføres her – videnskaben handler om hvad vi ikke kan og ikke om at fremføre beviser. Fx kunne det være interessant at se på hvad meditation ’ikke’ påvirker?

Første gang jeg læste om meditation var en bog jeg arvede, den handlede om biofeedback – altså hvordan reagerer vores krop/hjerne på de påvirkninger som den udsættes for. Hvis man ser på dette kan man blive ganske klog på et og andet…

Når vi fx mediterer så handler det altså ikke kun om kroppen og hjernen…. men det handler i høj grad om at vi betragter kroppen og hjernen som ”objekter” der skal udvikles i en eller anden retning. En af de forestillinger der knytter sig til den praksis er at forskellige ”sygdomme” skyldes at der er ”ubalance” i systemet …. undskyld hjernen.

Logikken er at det er hjernen der er giver ubalance - og dermed er det hjernen som i sidste ende er årsag til vores stress, angst og andre dårligdomme!

Det som meditation reelt set gør er altså ganske enkelt, meditationen sørger for at vi ikke længere fokuserer på de ting som gør os Angst. Citat: »Men efter at have mediteret igennem et stykke tid, lærte hun at acceptere situationen. Hun lærte at acceptere de frygtfremkaldende tanker og meget bedre lade dem passere.«

Der findes udemærkede filosoffer som har behandlet begrebet angst på mange forskellige måder og de er kommet frem til at Angst er et menneskeligt grundvilkår. Altså ikke den sygelige angst, men en dødsangst, angsten for at vi ikke nåede at leve livet – en angst som vel kun kan renses væk i hjernevasken?

Det som forskerne her skal overveje er altså – hvad er det nu I er ved at ”bevise” og skabe evidens for? Her er lidt biofeedback.....

http://www.youtube.com/watch?v=uNjZPjy_9MQ

Indlæg slettet pga reklameindhold

Redaktionen har valgt at slettet et indlæg, fordi indholdet linkede til en kommerciel side, hvor man kan købe produkter.

Hvis du vil vide mere om debatreglerne her på Videnskab.dk, kan du læse mere her:
http://videnskab.dk/om/vilkar-kommentarer-pa-videnskabdk

Venlig hilsen
Redaktionen

Reklamer ikke tilladt

Kære Signe.

Du har vedhæftet link til kommersiel hjemmeside, hvilket er i modstrid med debatreglerne på videnskab.dk.

Mvh Dorte

Reklameindlæg slettet

Vh
lars bo axelholm
jourhavende

Reklameindlæg slettet

Et indlæg med reklamebudskab er blevet slettet.

Mvh
Redaktionen

Hvem er bange?

Hvem er bange og for hvad?
Hvem er man? Hvis man ikke er det egocentriske individ, man normalt identificerer sig med og tager udgangspunkt i vaerende, saa er man en fiktiv person, der bliver bange. Man er altsaa et fantasifoster, man identificerer sig med, der bliver bange. Dette er ikke korrekt, derfor boer man vende tilbage til, hvem man er, foer man bliver bange og saaledes isolere angsten og ekskludere den fra at indtraeffe. Angsten opstaar paa forkert grundlag, det er vel dette buddismen tilsigter at bevidstlighedsgoere om for at lede til oplysthed; individ uden desillusionering., individ uden egocentrisk selv, uden jeg, uden fiktion, reduceret til 100% realisme uden fiktion. Hvad er der at blive bange for der, een selv uden ego og ondskab, er vi bange for at vaere uden virkelige og uden ondskab?

Kort sagt skal man skraelle alle de lag af ens vaeren, som man har ophobet og som hindrer frihed i at vaere/blive/eksistere.

meditation er blot en venden' tilbage til vore sanser!

Derfor er det, der kan udloese angstanfald - TROR JEG - blot processer man ikke har helt og aledeles fortroligt forhold opbygget til. Altsaa at man ikke er helt fortrolig med at varetage de processer, fysiske saavel som (deraf affoedte) mentale, som man burde have udviklet fortrolighed med tidl.

Vores industrialiserede samfund - tror jeg - har frataget individdets udvikling i takt med naturen og derfor ogsaa den naturlige udvikling og forstaaelse af vore sansers betydning, sanseregistrering og forstaaelse af verden. Dvs. vi laerer ikke at blive fortrolig med vore sanser som tidligere. Jo mere adspredelse og yderligere flugt fra vores afbalancerede totale sanseregistrering og bearbejdelse, feks. via elektroniske fornoejelser, TV etc. og separation fra at foele naturens naervaer, jo mere er man i risiko for, at komme i ubalance.

Essensen i Yoga er basalt set relaterende til fordoejelsen, men aldrig kommer de poppede yogainstruktoerer ind paa dette element selvom, det er dette der tilsigtes med yoga'en. Det er som at koere til Rom i bil, men ved at finde saa stor vaerdi i koereturen, saa naar man aldrig til Rom og det moede man skulle til og som var foremaalet med rejsen. Altsaa man kan godt stoppe halvvejs og have faaet en god tur, men man naar ikke effekten fra moedet man skulle til.

Vil ogsaa lige poientere, at der selvfoelgelig kan vaere mange aarsager til manglende bevidsthed om vores krops processer. Selv har jeg registreret, at efter jeg stoppede vaegttraening paa eliteniveau, har jeg observeret mere loesslupne tanker, sindstilstande og mindre decideret kontrol eller evne til at varetage og styre mit sinds processer.

Bange for at blive bange

Fuldstændig rigtigt!

Hvis man lider af angstanfald, så kan den specielle sindstilstand man kommer i ved meditation gøre en bange for at få et angstanfald, altså "bange for at blive bange". Og det kan netop fremkalde et angstanfald. Man skal have noget i sig, der får en til at acceptere den ændring i sindet, som meditationen fremkalder.

For mit vedkommende var det religiøsitet, altså mine religiøse/filosofiske tanker og følelser. Det kan godt være, at "mindfullness meditation" ikke har noget med religion at gøre, men det er ikke tilfældigt, at meditation som sådan historisk set har været forbundet med religion. Især buddismen, men også f.eks. europæiske såkaldte "mystikere" i middelalderen.

Om at komme til centeret i sin vaeren,

er hvad mindfullness meditation er om; at afspaende sine spaendinger og reduceres til hvad man reelt er vs. alt det bavl man ikke er, men ophober i sin vaeren.

Jeg taenkte nok du var ok, derfor jeg skrev som jeg gjorde, maaske du blot blev, som udtrykt af en Martin Spang Olsen elev engang, han talte om, at vaere bange for at blive bange.... maaske dette saetter noget i perspektiv? Frygt vaerende ubehagelig, hvorfor man kan frygte at blive bange... Giver dette mening?

Afgrunden

Jeg har ikke noget indgående kendskab til specielt "mindfullness meditation". Men jeg har kendskab til meditation som sådan, fordi jeg selv forsøgte mig med det på et tidspunkt, hvor jeg led af alvorlige angstanfald (for 30-40 år siden).

Det jeg oplevede ved meditationen var, at jeg kom i en tilstand af "usikker balance". Nogenlunde som at stå ved kanten af en afgrund, for at bruge et billede. På den ene side af afgrunden var angsten, og på den anden side det modsatte af angst. Det lykkedes mig at komme ud på den rigtige side, og jeg fortsatte derfor med at meditere - med godt resultat. Jeg har ikke haft angstanfald i rigtig mange år nu. Jeg kan derfor naturligvis ikke sige, at meditation ikke kan bruges mod angst.

Det jeg vil advare imod er, at hvis man lider af angstanfald, og derfor begynder at meditere for at komme af med det, så risikerer man at "ende på den forkerte side af afgrunden" og fremkalde endnu værre angstanfald. Hvordan det virker afhænger af hvem og hvad man er - virkningen er forskellig for forskellige personer. Man skal på en eller anden måde være særlig forberedt på det, inden man begynder.

Ikke enig!

Ved du hvad mindfullness meditation er? Jeg tror ikke dette kan vaere skadeligt, medmindre man er et ualmindelig dumt svin, eller baserer sit eksistensgrundlag fundamentalt paa svindel!.

Den difuse angst ville da vaere oplagt at behandle ved, at lade individdet samle sig om helt fundamentale essentielle ting der SKAL goeres for at kunne leve et afbalanceret og roligt liv.

Vil du venligst uddybe hvorfor diffus angst ville vaere uhensigtsmaessig at behandle saaledes?

Systematisk opsamling af solid evidens på trapperne

Der er en peer-reviewed systematisk forskningsoversigt (systematic Campbell Review) undervejs i regi af det internationale Campbell samarbejde. Her er protokollen:. http://campbellcollaboration.org/lib/download/884/

Evidens

Artiklen kan give indtryk af at der ikke omfattende forskning i effekterne af mindfulness. Det er der. På internationalt plan har der været forsket en del i emnet og der er evidens for at mindfulness virker. En af pionererne indenfor "moderne" mindfulness er Jon Kabat-Zinn, der har lavet et 8 ugers program for stressramte.

Dagdrømme

Mindfulness meditation lyder som et meget fint ord for at sidde og dagdrømme.

Det er en lidt trist verden vi lever i hvis vi skal til at købe cd´ere for at lære at sidde og glo ud i luften og tænke på ingenting - måske er det bare mig men jeg har nu aldrig haft svært ved at bare at sætte mig ned og lave ingenting og når jeg har gjort det en times tid så klaske mig selv på lårene og sige nu er det på tide at komme i gang Kim.

Jeg ville dog ønske jeg havde kendt til begrebet Mindfulness meditation da jeg var yngre - så kunne jeg have brugt som forsvar for at sidde og stirre tomt ud i luften.

Men nu vil jeg bruge mine medfødte egenskaber til at tjene penge big time - jeg vil først lave mig en pæn hjemside der rammer dybt ind i sjælden på de urtete drikkende krystalsvingere og midt i "Alt for Damerne" segmentet og så fremstille et pænt dvd/cd bokssæt med med 17 hunde dyre og komplet tomme diske - der skal jo helst ikke være noget på der forstyrrer tankeflugten og så ellers sælge mig selv som livsstils ekspert og holde foredrag for virksomhedsledere - 5 powerpoints en bærbar der kan sluttes til en fremviser og 10 minutters snak og en times øvelser i at lave ingenting - jeg regner med at den endelige pris vil ende på ca. 50.000,- for et foredrag.

Så checklisten er - et stk. hjemside (mangler) bærbar (haves) dvd/cd skiver med omslag (mangler) smarte briller og tøj (handler ind på mandag) en artikel til videnskab.dk og Alt for Damerne hvor vi henviser til Wilhelm Reich undskyld jeg mener professor Reinhard artikel og så skulle jeg ellers være klar ;)

Forebyggelse og livskvalitet

Jeg er enig i, at meditation er en virkelig god ting. Selv om man nok kan stille spørgsmålstegn ved det videnskabelige i at interviewe 3 personer?

Meditation kan muligvis godt bruges af folk, der lider af fobier. Men hvis man lider af mere diffus angst, skal man ikke uden videre begynde at meditere - man kan få det meget værre af det.

Stress og depression er efterhånden ved at være "folkesygdomme" som vi alle risikerer at få. Derfor mener jeg det er en god ide at lære meditation inden man går ned med stress eller depression. Altså forebyggende.

Uanset hvad årsagerne til stress er (arbejdsmiljøet?) så forbedrer meditation generelt livskvaliteten, dvs. det er positivt uanset hvilket samfund man lever i. Det er forkert at afvise det, blot fordi nogle arbejdsgivere muligvis sender medarbejdere på meditations-kurser for at effektivisere arbejdskraften (?)

Seneste fra Krop & Sundhed

Annonceinfo

Det læser andre lige nu

Annonceinfo

Annonceinfo

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.

Mest sete video

Annonceinfo

Seneste kommentarer

Seneste blogindlæg