'Magiske' svampe hjælper kræftpatienter med at se døden i øjnene
Kilde:
01 december 2016

En enkelt dosis af det aktive stof i visse svampe kaldet ’psilocybin’ kan, kombineret med psykoterapi, reducere depression og angst hos kræftpatienter og blandt andet få dem til at frygte døden mindre. Det skriver newscientist.com.

Det nye studie er publiceret i tidsskriftet Journal of Psychopharmacology.

Det hallucinerende stof psilocybin findes i svampe af slægten 'psilocybe', som den danske svamp 'spids nøgenhat' (psilocybe semilanceata) er en del af.

Forskerne fra Johns Hopkins University i Baltimore og NYU School of Medicine i New York lavede eksperimenter med 80 frivillige kræftpatienter, der havde symptomer på angst og depression.

I det første eksperiment deltog patienterne i en psykoterapi-session og fik enten én enkelt høj dosis af psilocybin eller en lav placebo-lignende dosis af psilocybin. Fem til syv uger efter deltog de i eksperimentet igen, men denne gang fik de det modsatte stof end det, de havde fået første gang.

Det andet eksperiment blev afholdt på samme måde, men her blev der brugt b-vitamin som placebo.

Forskerne målte undervejs deltagernes blodtryk og hjerterytme, og deltagerne svarede på spørgeskemaer om deres psykiske tilstand. Deres familier, venner og kollegaer blev også interviewet om patienternes velbefindende.