Mænd spiser alt for meget salt
Unge mænd indtager mindst dobbelt så meget salt som anbefalet, viser ny svensk undersøgelse.

En svensk undersøgelse udført i et samarbejde mellem Sahlgrenska akademin og Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Sverige viser, at unge mænd spiser mindst dobbelt så meget salt som anbefalet.
»Det er alarmerende, at unge svenske mænd spiser så meget salt, og der må sættes ind med tiltag. Vi kan egentlig blot spekulere på, hvilke konsekvenser det høje indtag vil få for dem senere i livet i form af hjerte- og karsygdomme og blodpropper,« siger klinisk ernæringsprofessor Lena Hulthén fra Sahlgrenska akademin.
Personer, som indtager meget salt, har en forøget risiko for at få for højt blodtryk - og dermed hjerte- og karsygdomme. Nyrerne kan også blive beskadiget af for megen salt i kosten.
Dobbelt så meget salt som anbefalet
Omkring 100 mænd i 20-års alderen deltog i den svenske undersøgelse. Forskerne tog urinprøver og stillede spørgsmål om deres spisevaner.
Analyser viste, at de unge mænd indtager mindst dobbelt så meget salt som verdens- sundhedsorganisationen WHO anbefaler, nemlig max seks gram om dagen.
De unge svenskere i undersøgelsen lå på mindst 12 gram dagligt. Det svarer meget godt til danske tal fra Fødevarestyrelsen, som anslår, at danske mænd i gennemsnit får 9-11 gram salt pr. dag og danske kvinder 7-8 gram pr. dag.
I de Nordiske Næringsstof-anbefalinger anbefales det, at saltindtaget reduceres til 7 gram pr. dag for mænd og 6 g pr. dag for kvinder.
Kommer især fra færdige produkter

Salt i kosten kommer i stor udstrækning fra mere eller mindre færdige produkter som eksempelvis frosne pizzaer og panderetter. Også produkter som brød, ost, kødpålæg, fiskeretter og morgenmadsprodukter bidrager til en betydelig andel af indtaget. Det skriver Sahlgrenska akademin i en pressemeddelelse.
Food Standards Agency har tidligere anslået at 75 procent af saltet kommer fra færdigretter, oplyser det norske Helsedirektoratet.
Behov for klarere regler
Undersøgelser i England, Danmark og USA antyder, at det salt, vi selv tilsætter maden hjemme, kun svarer til 10 til 15 procent af det totale indtag.
Desuden har danske undersøgelser vist, at kantinemåltider og restaurationsmad kan have et meget højt saltindhold. Nogle typer pizza indeholdt så meget som 11-14 gram salt per portion.
»Hvis den totale mængde skal reduceres, er der behov for klarere regler for, hvor meget salt fødevareindustrien kan bruge i deres varer,« siger Hulthén i en pressemeddelelse fra Sahlgrenska akademin.
Hvor meget den enkelte person tilfører sin mad kan selvsagt variere meget, men den generelle anbefaling fra sundhedsmyndighederne er at reducere indtaget.
© forskning.no. Oversat af Johnny Oreskov
Vær forsigtig: Spædbørn og salt
Nyrerne hos børn under et år er ikke færdigudviklede, og de kan derfor kun klare meget små mængder salt. Saltet i modermælken eller modermælkserstatningen er nok.
Når man begynder med babymad, moste retter, skal man ikke salte maden. Selv om du opfatter maden som 'smagløs', er den det ikke for barnet.
Til børn under et år skal man også være særdeles forsigtig med færdigretter og tilsvarende. Morgenmadsprodukter kan eksempelvis indeholde meget salt.
Hold også saltniveauet nede, når barnet bliver ældre. Det kan gøre det lettere at spise mindre salt som voksen.
Kilde: 'Livsmedelsverket' i Sverige
Seneste fra Krop & Sundhed
-
Lys-illusion får pupillen til at trække sig sammen
7. februar 2012 kl. 12:47Hvilken af de to figurer i artiklen er mest lys i midten? Når hjernen snyder dig, er det måske ikke en fejl, men en slags forbedring af virkeligheden. -
Aminosyrer i nødder fjerner fedme og diabetes
7. februar 2012 kl. 03:54Diabetes og fedt forsvinder, når man spiser særlige aminosyrer, der især findes i nødder. Det viser banebrydende dansk forskning, der kan føre til slankepiller. -
Babyers gråd skærper vores reaktionstid
6. februar 2012 kl. 03:56Babygråd motiverer alarmberedskabet i vores hjerne og skærper vores evne til at reagere hurtigt og med meget præcise bevægelser. Lyden af kvindegråd har ikke samme effekt, viser dansk forskning.
Mest læste på Videnskab.dk
-
05/02
-
01/02
-
01/02
-
02/02
-
02/02
-
02/02
-
03/02
-
02/02
-
02/02
-
07/02
Det læser andre lige nu
-
Spøgelser hjemsøger fladskærmen
18. juni 2009 kl. 10:57 -
Ildsjæl vinder på videnskab.dk
13. november 2008 kl. 03:17 -
Virtuel savanne testet i Aalborg Zoo
9. juni 2010 kl. 09:16
Spørg Videnskaben
-
Hvorfor får kvinder menstruation samtidig?
6. februar 2012 kl. 12:47 -
Bliver man forkølet af at være kold?
5. februar 2012 kl. 14:16
Abonner på vores nyhedsbrev
Seneste nyheder
Seneste kort nyt
-
21:15
-
09:48
-
09:44
-
09:38
-
09:35
Mest sete video
-
Sådan påvirker musik hjernen
1. februar 2012 kl. 15:08 -
Se verdens hurtigste dyr
30. januar 2012 kl. 09:52 -
Mælkevejens sorte hul sluger gigantisk gassky
30. januar 2012 kl. 13:40
Seneste kommentarer
-
Af Karsten Bomholt for 44 minutter 28 sekunder siden
[En beboelig verden?]
-
Af Tine Andersen for 2 timer 30 minutter siden
[Kyndelmisse lever stadig – men hvorfor?]
Seneste blogindlæg
-
Har naturen værdi i sig selv?
Af Jakob Rachmanski, Cand.mag. i filosofi -
Gamere designer enzymer
Af Magnus Kjærgaard, Postdoc ved Cambridge University
På forsiden lige nu
Abonner på vores nyhedsbrev
| Videnskab.dk | Redaktion | Oversigt | Abonnér |
|---|---|---|---|
| Skelbækgade 4 | Ansvarshavende chefredaktør: | Om Videnskab.dk | RSS feed |
| DK-1717 København V | Vibeke Hjortlund | Ansatte på Videnskab.dk | |
| Tlf: 70 70 17 88 | redaktionen@videnskab.dk | Privatlivspolitik | YouTube |
© Ophavsretten tilhører Videnskab.dk





















Manglende evidens
Så vidt jeg ved, er det meget omstridt om salt egentlig har en virkning på blodtrykket, samt om det giver øget tendens til kardiovaskulære sygdomme. (ca det samme som med c vitamin virker/virker ikke)
Det her er bare et eksempel.
http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=143958
Desuden skulle der vist lige være blevet udført et større studie i sydamerika, der sagde det ingen effekt har, med mindre man i forvejen havde det kardiovaskulær sygdom.
Tror man skal tage det med et "gran salt"
Hvorfor?
Er der nogen, der ved hvor stor risikoen for forhøjet blodtryk er? Jeg har hørt, at det kun er en mindre procentdel (15-20%) af befolkningen, som har denne risiko. Så hvorfor kan vi andre ikke bare spise det salt, vi har lyst til?
- Søren