Kun hver femte lærer får elevernes puls op i undervisningen
Kilde: 
13 marts 2017

Kun hver femte skolelærer bruger aktiviteter, der får elevernes puls op i den daglige undervisning.

Det viser en undersøgelse fra forskningsinsituttet KORA, skriver dr.dk.

Undersøgelsen viser også, at fysisk aktivering af eleverne gavner indlæringen, når det handler om at regne og skrive, og af samme grund blev bevægelse i skolen skrevet ind som et af kravene i den nu tre år gamle skolereform.

Karsten Froberg er lektor ved Institut  for Idræt- og Biomekanik ved Syddansk Universitet, og han siger til dr.dk, at det vil kræve efteruddannelse af skolelærerne, hvis flere skal gøre den fysiske aktivitet til et fast element i undervisningen:
»Det kræver, at man på skolerne samler sig, måske i grupper, og de, som arbejder med det her til dagligt eller har naturligt ved det, de fortæller de andre, 'hvordan gør jeg'.« 
Den mindre mægnde forberedelsestid, som skolereformen har medført, kan være en udfordring for det samarbejde.
Kommunernes Landsforening, der er lærernes og skoleledernes arbejdsgiver, forklarer til dr.dk, at resultatet af undersøgelsen ærgrer dem, men at en stor reform tager tid at implementere.

 

 

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.