Om forfatteren

Sybille Hildebrandt

Journalist

Ansat som journalist på videnskab.dk april 2008 - april 2013. Cand. scient. i fysik og astronomi 1997, Den Journalistiske Tillæggsuddanelse fra DJH 1995.Inden jeg kom på videnskab.dk i april 2008 arbejdede jeg som redaktionssekretær på Ingeniøren, og før det på Illustreret Videnskab, hvor jeg har været en længere årrække. Mit første job efter endt udddannelse var som konsulent for UNI-C i Århus.Mine primære fokusområder:Forskningspolitik (Undervisning, H-index. peer review, bibliometri, forskningsmetoder, didaktik). Naturvidenskab (Klima, astronomi, rumfart, teknologi, it, kemi, fysik, biologi og geologi.)Medicin (Lægemiddelforskning, sygdomme, sundhed, behandling)Jeg kan dog også finde på at skrive artikler inden for humaniora, typisk inden for områderne arkæologi, historie, musik, psykologi og antropologi.Se Videnskab.dks redaktion

Forskerne formidler

Videnskab.dk udgiver både artikler skrevet af journalister og forskere. Når forskere står bag, er artiklerne mærket op som ’Forskerne formidler’. Er du forsker, og vil du gerne formidle populært til den brede befolkning, kan du også blive skribent. Forskerartikler bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Arctic Hub og Region Hovedstaden. Videnskab.dk's redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne.

Kræftens Bekæmpelse anklages for hykleri

Kræftens Bekæmpelse afviser nyt dansk studium, der frikender natarbejde som årsag til brystkræft. Men organisationens egne analyser kritiseres nu af en uvildig myndighed, og der tegner sig en dyb konflikt om, hvad god forskning er.

Et nyt dansk studium frikender natarbejde for at give brystkræft. Kræftens Bekæmpelse accepterer dog ikke studiets videnskabelige metoder.