Kaffe og te modvirker diabetes
Nyt stort studie dokumenterer, at kaffe og te nedsætter risikoen for type 2-diabetes. Ifølge dansk diabetesforsker ved man endnu ikke hvilke stoffer, der giver den gavnlige effekt.

Antallet af type 2-diabetesramte danskere stiger hvert år. Sygdommen forbindes ofte med overvægt og findes hos mindst 100.000-150.000 mennesker i Danmark, og det anslås at 600.000 danskere i 2025 vil være ramt af sygdommen, der også kaldes gammelmandssukkersyge.
Flere undersøgelser har tidligere vist, at et par kopper kaffe om dagen kunne reducere risikoen for at udvikle type 2-diabetes. Nu har et stort australsk meta-studie bekræftet de resultater, ligesom man har fundet den samme sammenhæng med te.
Australske forskere fra The George Institute for International Health har gennemgået en række studier af sammenhængen mellem type 2-diabetes og brugen af kaffe og te.
De mange undersøgelser er foretaget i årene 1966 og 2009 og har i alt omfattet næsten en million mennesker. Undersøgelsen er netop publiceret i det anerkendte lægevidenskabelige tidsskrift Archives of Internal Medicine.
»Den beskyttende effekt af at drikke te og kaffe ser ud til at være uafhængig af en række potentielt vildledende baggrundsvariable. Det øger sandsynligheden for, at der er en direkte biologisk effekt,« skriver de australske forskere i artiklen.
Studier af te i Japan
Da forskerne analyserede deres resultater, kunne de se, at hver ekstra kop kaffe om dagen nedsatte risikoen med 7 procent. De personer, der drak 3-4 kopper om dagen, havde 25 procent mindre risiko end de, der drak nul til to. 3-4 kopper koffeinfri kaffe nedsatte endda risikoen med en tredjedel.
Te var ifølge undersøgelsen også gavnligt; det nedsatte risikoen med 20 procent i forhold til dem, der overhovedet ikke drak te.
Den danske diabetesforsker Allan Flyvbjerg, der er professor ved Medicinsk Endokrinologi Afdeling, Århus Universitetshospital og formand for Diabetesforeningen, kalder resultaterne spændende. Han fortæller, at mange tidligere undersøgelser har vist en lignende sammenhæng for kaffe.
»Der er, hvad jeg vil kalde massiv evidens for, at et moderat kaffeforbrug reducerer risikoen for type 2-diabetes,« siger han.
Opdagelsen af teens gavnlige effekt er til gengæld ret ny, fortæller han.
»Der er også lige offentliggjort et helt nyt japansk studie fra oktober med 6000 mænd og 8000 kvinder, som man har fulgt over lang tid. Deres undersøgelse tog udgangspunkt i forskellige typer te, og der viste sig også at være en sammenhæng med reduceret risiko for type 2-diabetes,« siger Allan Flyvbjerg.
Pille næppe på trapperne
Diabetesforskere ved stadig ikke, præcist hvilke stoffer kaffe eller te, der giver den beskyttende effekt.
»Man står med et stort spørgsmålstegn, fordi der i disse studier altid er en risiko for fejlkilder. Derfor vil man helst ikke bare læne sig op ad ét studie, men samle en masse analyser. Og her ser vi så, at alle, måske på nær to-tre stykker, viser dramatisk reduceret risiko for diabetes,« siger Allan Flyvbjerg.
»Og det er interessant, at det både ses med og uden koffein samt også i te. Der er altså et eller andet i disse drikke, der modvirker diabetes, og ud fra et videnskabeligt synspunkt kunne det være meget interessant at finde ud af, hvilke stoffer det er,« tilføjer han.
Der er ifølge Allan Flyvbjerg flere komponenter, der kan spille ind, såsom magnesium eller visse antioxidanter. Men da man ikke ved det med sikkerhed, er en pille med de velgørende stoffer altså ikke lige på trapperne.
»I første omgang kan vi så nøjes med at sige, at et moderat kaffeforbrug er fint, og så kan folk nyde deres kop kaffe. Det smager trods alt bedre end at spise en tablet,« siger han.
Relaterede artikler
Seneste fra Krop & Sundhed
-
Så alvorlig er mobning for børns helbred
23. maj 2012 kl. 03:55Børn, der bliver mobbet, laver ikke bare flere skader på sig selv. Mobning kan også påvirke ofrenes gener, så de ældes hurtigere end normalt. -
Aspergers syndrom forsvinder
21. maj 2012 kl. 19:46Fra og med næste år vil autismediagnosen blive forenklet, og ingen vil længere få Aspergers syndrom. -
Disse blinde passagerer tager du med hjem fra ferie
21. maj 2012 kl. 10:20Hvis du tror, at du kun kommer hjem med en fin hudfarve og pæne souvenirs efter en tur sydpå, tager du fejl. Flere af os kommer også hjem med noget ekstra i maven.
Mest læste på Videnskab.dk
-
20/05
-
18/05
-
18/05
-
17/05
-
21/05
-
21/05
-
21/05
-
21/05
-
19/05
-
19/05
Det læser andre lige nu
-
Robotter lærer at dele
9. maj 2011 kl. 10:05 -
Titanium skal bruges til proteser
15. april 2011 kl. 10:14 -
Hvem var Sankt Hans?
23. juni 2011 kl. 14:00
Spørg Videnskaben
-
Hvorfor spiser hunde lort?
21. maj 2012 kl. 13:28 -
Kan man dø af grin?
20. maj 2012 kl. 16:24
Abonner på vores nyhedsbrev
Seneste nyheder
Seneste kort nyt
Mest sete video
-
Løft en tændstik uden at røre den
18. maj 2012 kl. 09:28 -
Orangutang viser: Sådan bygger du en hængekøje
15. maj 2012 kl. 13:29 -
Verdens mest sjældne gorilla fanget på video
17. maj 2012 kl. 05:58
Seneste kommentarer
-
Af Dorte Wulff Dahl for 52 minutter 2 sekunder siden
[For lange hjerteslag øger dødsrisiko]
-
Af ove kjær kristensen for 1 time 41 minutter siden
[For lange hjerteslag øger dødsrisiko]
Seneste blogindlæg
-
Spilbloggen: Hvorfor snyder vi i Wordfeud?
Af Andreas Lieberoth, ph.d. studerende, Psykologisk Institut, -
Hvad blev der af legen?
Af Stine Liv Johansen, Adjunkt, ph.d.
På forsiden lige nu
Seneste nyheder
Abonner på vores nyhedsbrev
| Videnskab.dk | Redaktion | Oversigt | Abonnér |
|---|---|---|---|
| Skelbækgade 4 | Ansvarshavende chefredaktør: | Om Videnskab.dk | RSS feed |
| DK-1717 København V | Vibeke Hjortlund | Ansatte på Videnskab.dk | |
| Tlf: 70 70 17 88 | redaktionen@videnskab.dk | Privatlivspolitik | YouTube |
© Ophavsretten tilhører Videnskab.dk



















type-2-diabetes
Kunne det lade sig gøre at videnskab kunne vise den japanske undersøgelse af forskellige tetyper i forbindelse med diabetes?
Det ville jo være interesant om det er koffein/teein i kaffe og te eller mængden af
antioxydante der indvirker posetivt på diabetes.Der er jo klart flere antioxydanter i f.eks grøn "ubehandlet" the, og
det skulle jo så kunne ses i den japanske undersøgelse.
Venligst Ann Fischer
Kaffe og te modvirker diabetes
Jeg tænker, som Kis Petersen, på om dem der har valgt coffein som stimulans måske i højere grad fravælger sukker og evt andre diabetesfremmende stimulanser. De fleste har vel en stimulans de klarer dagen på :)
type-2-diabetes og kaffe/te
Kunne det tænkes at være så simpelt, at kaffe- og tedrikkere drikker kaffe/te i stedet for Cola?