Kaffe kan reducere risikoen for kræft
Kan daglig kaffedrikning bidrage til at beskytte os mod forskellige former for kræft? Nyt forskningsarbejde styrker opfattelsen af en forbindelse.

Vi danskere elsker vores morgenkaffe - og sammen med de øvrige nordiske lande hører vi til de mest kaffedrikkende nationer. Ny forskning antyder, at den sorte eliksir kan reducere risikoen for visse former for kræft.
Forskere ved University of Utah i USA har gennemgået ni undersøgelser indenfor dette felt.
De personer, som daglig indtog koffeinholdig kaffe, havde 39 procent lavere risiko for kræft i nakken/hovedet, end de personer, der afstod fra den sorte drik, antyder forskerne i deres gennemgang.
Forbindelsen var stærkest hos de, der drak mindst fire kopper daglig, lyder det ifølge en presseskrivelse fra 'American Association for Cancer Research'.
I Danmark drikker vi i gennemsnit 4 kopper om dagen, og vi overgås kun af finnerne i vores kærlighed til den bitre drik. Finnerne indtager 4,5 kop dagligt - og det er verdensrekord.
I Norge bliver '3-4 kopper daglig' omtalt som et 'moderat indtag for voksne', i udkastet til nye råd om kost.
»Det er fuldt ud muligt, at der ligger noget i associationerne omkring kaffedrikning og reduceret risiko for kræft. Men endnu er det svært at sige noget klart om, hvilken rolle kaffe kan spille i forebyggelsen af denne type sygdom.«
Det siger professor Christian A. Drevon fra Afdelingen for ernæringsvidenskab på Universitetet i Oslo, til forskning.no.
En enestående drik
I de seneste år er der blevet publiceret flere undersøgelser, som peger imod at koffeinholdig kaffe kan bidrage i positiv retning, hvad angår kræft.
Blandt disse finder vi altså den nye amerikanske metaundersøgelse, som er publiceret i tidsskriftet 'Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention'.
»Dette er typisk resultater som genererer hypoteser, man finder en association, og så er der mulighed for at yderligere undersøgelser og studier kan bringe forskerne tættere på en årsagssammenhæng,« siger Drevon.
I december 2009 rapporterede forskere fra Harvard University, at de mænd i deres undersøgelse, som drak mest kaffe, havde 60 procent lavere risiko for at udvikle aggressive former for prostatakræft, end de mænd som ikke drak kaffe.
I januar i år antydede en anden undersøgelse i 'Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention' en reduceret risiko for hjernesvulster.

Denne association blev fundet hos personer, som drak fire eller flere kopper kaffe, ifølge forskerne fra Imperial College i London.
Tættere på et svar
Christian A. Drevon tror, det vil være muligt at komme tættere på et svar på, om hvorvidt kaffedrikning i væsentlig grad spiller en rolle i at forebygge kræft:
»Man bør nok have afdæmpede forhåbninger, men muligheden er der. Med en systematisk tilnærmelse, originale ideer, skarpsynet epidemiologi og intelligente mekanistiske studier på dyr og celler.«
»Desværre er der ikke så store forskningspenge i fødevarer og ernæring, de går snarere til felterne sygdomme og medikamenter.«
»Ernæringsforskere har problemer med at få denne type projekter finansieret, eftersom der er få kommercielle interesser indenfor dette felt,« siger Drevon.
Er det antioxidanterne?
Omkring halvdelen af alle antioxidanter vi indtager, kommer fra kaffe, oplyser Drevon.
Præcist hvad det er i kaffen, som kan virke positivt mod kræft, er det alligevel vanskeligt at sige noget om, fordi kaffe er en kompleks drik. Den indeholder meget andet end antioxidanter.
»Kaffe indeholder stoffer som ingen andre fødevarer indeholder. Det er sådan set en enestående drik. Noget af det specielle ved kaffe er den store mængde af antioxidanter.«
»Vi ved ikke med sikkerhed, om antioxidanter hæmmer forskellige former for kræft, men den effekt, de har i kroppen, kan være en mulig forklaring på de associationer, forskere ser ved denne type undersøgelser,« siger Drevon.
Også negative effekter
Kaffe indeholder tusindvis af stoffer, forskerne indtil videre ikke kender. »Der svømmer et helt univers af interessante molekyler rundt i denne sorte drik,« siger Drevon. Han påpeger, at kaffe også indeholder stoffer, som kan give negative effekter på kroppens sundhed.
»Et eksempel er diterpener, fedtstoffer som i deres kemiske struktur minder lidt om kolesterol. Diterpenerne har faktisk en enorm kolesterol-øgende effekt, og dette er baggrunden for diskussionen om kaffefedt - og forklaringen på at vi anbefaler filterkaffe frem for kogekaffe,« siger Drevon. »Filteret fjerner alt kaffefedtet og dermed de kolesterol-øgende stoffer, mens de allerfleste af de andre stoffer bevares i filterkaffen. Sådan set er stempelkandekaffe et skridt baglæns, for med denne måde at brygge kaffe på, har man ikke noget filter som fjerner diterpenerne,« tilføjer han.
© forskning.no. Oversat af Johnny Oreskov
Relaterede artikler
Seneste fra Krop & Sundhed
-
Så alvorlig er mobning for børns helbred
23. maj 2012 kl. 03:55Børn, der bliver mobbet, laver ikke bare flere skader på sig selv. Mobning kan også påvirke ofrenes gener, så de ældes hurtigere end normalt. -
Aspergers syndrom forsvinder
21. maj 2012 kl. 19:46Fra og med næste år vil autismediagnosen blive forenklet, og ingen vil længere få Aspergers syndrom. -
Disse blinde passagerer tager du med hjem fra ferie
21. maj 2012 kl. 10:20Hvis du tror, at du kun kommer hjem med en fin hudfarve og pæne souvenirs efter en tur sydpå, tager du fejl. Flere af os kommer også hjem med noget ekstra i maven.
Mest læste på Videnskab.dk
-
20/05
-
18/05
-
18/05
-
17/05
-
21/05
-
21/05
-
21/05
-
21/05
-
19/05
-
19/05
Det læser andre lige nu
-
Hvorfor uddøde den hvide hundelort?
16. maj 2010 kl. 12:20 -
Køler det at drikke varme drikke, når solen skinner?
29. juli 2010 kl. 13:17 -
Den infrarøde himmel
20. marts 2012 kl. 15:15
Spørg Videnskaben
-
Hvorfor spiser hunde lort?
21. maj 2012 kl. 13:28 -
Kan man dø af grin?
20. maj 2012 kl. 16:24
Abonner på vores nyhedsbrev
Seneste nyheder
Seneste kort nyt
Mest sete video
-
Løft en tændstik uden at røre den
18. maj 2012 kl. 09:28 -
Orangutang viser: Sådan bygger du en hængekøje
15. maj 2012 kl. 13:29 -
Verdens mest sjældne gorilla fanget på video
17. maj 2012 kl. 05:58
Seneste kommentarer
-
Af Dorte Wulff Dahl for 48 minutter 54 sekunder siden
[For lange hjerteslag øger dødsrisiko]
-
Af ove kjær kristensen for 1 time 38 minutter siden
[For lange hjerteslag øger dødsrisiko]
Seneste blogindlæg
-
Spilbloggen: Hvorfor snyder vi i Wordfeud?
Af Andreas Lieberoth, ph.d. studerende, Psykologisk Institut, -
Hvad blev der af legen?
Af Stine Liv Johansen, Adjunkt, ph.d.
På forsiden lige nu
Seneste nyheder
Abonner på vores nyhedsbrev
| Videnskab.dk | Redaktion | Oversigt | Abonnér |
|---|---|---|---|
| Skelbækgade 4 | Ansvarshavende chefredaktør: | Om Videnskab.dk | RSS feed |
| DK-1717 København V | Vibeke Hjortlund | Ansatte på Videnskab.dk | |
| Tlf: 70 70 17 88 | redaktionen@videnskab.dk | Privatlivspolitik | YouTube |
© Ophavsretten tilhører Videnskab.dk




















endnu en ting til listen...
Der er snart ikke den ting som ikke enten forhindrer kræft, eller forårsager kræft!
Se bare denne liste med kræft-fremkaldende/-forebyggende ting fra avisen Daily Mail: http://kill-or-cure.heroku.com/