Could not connect to Mailchimp

Influenza vil have tør og kold luft

Influenza-virus elsker et tørt og koldt miljø. Det viser to nye studier.

Forsøg med fugleinfluenza og luftfugter viser, at virus-partikler trives dårligt i varm og fugtig luft. Dermed kan klimanalæg blive et nyt våben i kampen mod sygdommen. (Foto: Colourbox)

Et lummervarmt klima er som regel lig med et overflødighedshorn af livsformer, men influenzavirussen er ikke som de andre. Den trives i stedet bedst i kølige og tørre omgivelser.

Det viser ny forskning ifølge sciencenews.org.

Den nye viden kan muligvis bruges til at forbedre klimanalæg, så smittefaren ved et influenzaudbrud mindskes.

Forsøge med fugleinfluenza

I det ene studie undersøgte forskerne smitterisikoen ved fugleinfluenza på en hønsefarm. De opbevarede virus-mikrober både ved stuetemperatur og ved køleskabstemperatur. Og de lod luftfugtigheden variere fra 15 til 90 procent.

Virussen var ikke smitsom i mere end én dag ved stuetemperatur og høj luftfugtighed. Men da forskerne sænkede både temperatur og luftfugtighed, steg den smitsomme periode med helt op til 13 dage - dog kun i de prøver, der var placeret på glas, metal eller jord.

Resultaterne blev udført af forskere ved U.S Environmental Protection Agency og er netop offentliggjort i tidsskriftet Environmental Science & Technology.