Hvilken temperatur er bedst at sove i?
En læser vil gerne vide, om man egentlig sover bedst, når det er koldt. Vi finder svaret hos en søvnforsker.
Mennesker sover som regel bedst mellem temperaturer på 15 og 22 grader celsius. Ved lavere temperaturer skal kroppen på overarbejde for at producere varme nok til, at vi ikke fryser. Ved højere temperaturer bruger kroppen for meget energi og ressourcer på at danne sved. (Foto: Colourbox)

Kristen Dalager fra Holstebro har lagt mærke til, at hans forældre altid sover med åbent vindue. Det gør de også, når det er frostvejr.

De fortæller ham, at vinduet er åbent, fordi man sover bedst, hvis soveværelset er koldt.

Det har fået Kristen til at spekulere:

»Hvilken temperatur er i det hele taget bedst at sove i?« skriver han i en mail til ’Spørg Videnskaben’ her på Videnskab.dk.

Kristen vil desuden gerne vide, hvorfor Danmark er det eneste land i verden, hvor forældre lægger deres børn til at sove udenfor i barnevogn, selv når det er bidende frost. Er det overhovedet sundt?

Barnevogne i frostvejr er forbudt i nogle lande

Her på redaktionen synes vi, at begge Kristens spørgsmål er interessante. Vi har derfor sendt dem videre til en kølig søvnforsker, der har helt styr på, hvordan og ved hvilken temperatur vi sover allerbedst.

»Hvis vi skal starte med det sidste spørgsmål, så er det en kulturel vane, at vi i Danmark lægger børnene til at sove udenfor. I andre lande vil det blev anset som værende meget upassende eller decideret ulovligt. Vi gør det, fordi vi mener, at børn sover bedre i den friske luft, men det er der egentlig ingen videnskabelige beviser for,« fortæller søvnforsker, klinisk professor Poul Jennum, der er overlæge ved Dansk Center for Søvnmedicin på Klinisk Neurofysiologisk Afdeling på Glostrup Hospital.

»Når det er sagt, så sover mange børn alligevel bedre udenfor end indenfor. Men det har ikke noget at gøre med temperaturen. De sover bedre, fordi de er vant til at sove udenfor. Det er en simpel vanesag,« fortsætter han.

Nattetemperatur er en subjektiv oplevelse

Når det gælder voksne mennesker, er foretrukne nattetemperaturer om ikke en vanesag, så i hvert tilfælde en subjektiv oplevelse.

Nogle mennesker kan lide at sove i et isnende koldt soveværelse med pingviner under sengen, mens andre helst sover i en ’sauna’ med rumpen på radiatoren. Ifølge Poul Jennum er der ikke en temperatur, man kan fremhæve som den bedste.

Desuden har mange andre elementer indflydelse på nattesøvnen ud over temperaturen.

»Mange mennesker kender til at sove udenfor i et lille telt, hvor det er lidt halvkoldt og blæser og regner. Selve oplevelsen af at sove udenfor i naturen kan være med til at give en god nattesøvn, selvom det måske er koldere, end vi normalt foretrækker. Her kan det være en emotionel tilstand, hvor andre sanser end temperatur spiller ind og gør nattesøvnen god,« siger Poul Jennum.

Mellem 15 og 22 graders celsius er godt

Skal Poul Jennum tvinges til at komme med et gæt på, hvilken temperatur de fleste mennesker sover godt i, siger han mellem 15 og 22 graders celsius.

»Det vil de fleste mennesker opleve som behageligt. Ved højere temperaturer vil kroppen bruge energi og ressourcer på at danne sved for at komme af med varme. Ved lavere temperaturer skal kroppen bruge øget energi på at holde varmen. Mellem 15 og 22 grader celsius matcher varmetabet til omgivelserne menneskers normale produktion af varme ved eksempelvis muskeldannelse osv.,« vurderer han.

Men det er så sandelig ikke kun temperaturen, der alene afgør, hvordan søvnen bliver. Også de fysiske rammer omkring søvnen, som madrassen, dynen og muligheden for at afgive varme, skal være i orden, da der sker nogle betydelige fysiologiske forandringer, når vi sover.

»I forbindelse med søvnen falder vores temperatur omkring én grad fra 37 grader om dagen til 36 grader midt på natten. Kropstemperaturen falder, da der sker et varmetab på grund af mindre energiproduktion i kroppen og højere varmeafgivelse til omgivelserne under søvnen.«

»Vi forskere tror, at dette er en grundlæggende evolutionær mekanisme for at spare lidt på energien under søvnen, da vi jo ikke skal finde mad i denne periode. Det er universelt blandt alle pattedyr. For at vi kan være i stand til at have denne fysiologisk korrekte søvn, skal vi derfor have mulighed for at regulere vores kroptemperatur. Kan vi ikke det, bliver søvnen ikke god,« fortæller Poul Jennum.

Der er faktisk en optimal temperatur

Når det handler om at regulere kropstemperaturen og få en god nattesøvn, er der dermed en optimal ’natte-temperatur’. Men denne temperatur er ikke universel. Den er individuel.

Nogle mennesker foretrækker at sove ved lave temperaturer og har vænnet sig til dette. Deres kroppe termoregulerer bedst, når de sover koldt. Det giver dem den bedste søvn.

For andre er det modsat. Deres kroppe regulerer bedst, når det er varmt. De sover derfor bedst ved højere temperaturer.

»Hvis du afviger meget fra den temperatur, du er termomæssigt neutral i, vil du enten begynde at fryse eller svede. Det er begge to tilstande, der kan forstyrre nattesøvnen. Derfor skal du finde den temperatur, som passer bedst til netop dig. Temperaturen er afgjort af til dels genetik og til dels tilvænning,« siger Poul Jennum.

Vi håber, at Kristen fik besvaret sit gode spørgsmål. Vi kvitterer med en ’Spørg Videnskaben’ T-shirt, han kan sove rigtig godt i, og takker også Poul Jennum for det gode svar.