Annonceinfo

Hvad er vigtigst: kost eller motion?

Topmaven efter julens ædegilder skal væk i januar måned. Men hvordan gør man det bedst? Det er to sundhedseksperter uenige om. De vægter nemlig vigtigheden af træning og kost, hvis man vil se resultater, forskelligt.

Det er en god idé at holde sig fra usunde fødevarer - men skal man død og pine træne en masse oveni? Det er eksperterne uenige om. (Foto: Shutterstock)

Den dårlige samvittighed skal for mange i januar forvandles til rå muskelmasse eller færre deller. Det kan dog være lidt besværligt at finde ud af, hvordan man gør det bedst.

Skal man kaste sig over en kur som 5:2, svede sig halvt ihjel i et fitnesscenter, eller kan man 'bare' skifte kage og slik ud med frugt og grønt?

Den korte besked fra sundhedseksperterne Morten Zacho fra Rigshospitalet og Thomas Meinert Larsen fra Københavns Universitet er, at man kan komme langt med en omlægning af sin kost og mere motion.

Men hvordan de to ting skal vægtes for at opnå resultater, var eksperterne knapt så enige om, da de besvarede læsernes spørgsmål om slankekure i en livechat på Videnskab.dk 7. januar 2015.

Mere løb eller flere grøntsager?

Selvom begge eksperter begge nævner, at kost og motion er de vigtigste faktorer, man kan skrue på, når det handler om at tabe sig, er der uenighed.

Morten Zacho foreslår nemlig, at man skal dreje mere på træningsknappen, end den med kost hvis der skal komme resultater.

»Spis samme mængde som du plejer, men sundere ting og skru op for træningen,« skrev Morten Zacho, der er cand. scient og idrætsfysiolog og projektleder ved Center for Aktiv Sundhed på Rigshospitalet, i chatten.

Fakta

Hvis man vil tage på i muskler, er det svært at tage mere end ét kilo på per måned - på naturlig vis.

Hvis man bare overspiser og tager fedt på, kan man sagtens tage mere end ét kilo på per uge.

Kilde: Morten Zacho

Dette udsagn var Thomas Meinert Larsen, der er lektor og forsker i fedmebehandling og kost, ikke helt enig i. Han mener, at kosten er en lettere vej til at tabe sig hurtigt end motionen.

»Jeg er uenig med Morten. Det er langt lettere at introducere et vægttab med kost end med motion. Det viser forskningen utvetydigt. Men færre kalorier og mere motion, det er utvetydigt det sundeste, da du får nogle metaboliske forbedringer og velvære med motionen, som du ikke får på samme måde alene med kosten,« skrev Thomas Meinert Larsen fra Københavns Universitet i livechatten.

Sådan kommer du af med topmaven

I chatten kom eksperterne med gode råd til, hvordan man kan komme af med sin topmave, og hvilke elementer man skal pille ved i sin kost.

»Forskning har vist, at især træning med høj intensitet er effektivt til at fjerne fedtet i maveregionen. Jeg vil derfor anbefale sund kost selvfølgelig, intervaltræning og styrketræning. Gerne mange mindre pas fordelt over ugen,« skrev Morten Zacho.

Men den hårde træning nytter formentlig ikke noget, hvis du sætter dig hjem i sofaen og guffer en bakke pomfritter bagefter. Thomas Meinert Larsen har derfor nogle råd til, hvad man kan gøre med sin kost, hvis man vil omlægge den.

»Hvis jeg skal anbefale en bestemt kost til generel kostomlægning, så ville jeg nok vælge en kost med lidt mere protein, og færre kulhydrater eksempelvis ris, kartofler, pasta og brød. Mange af de mest populære sunde kostfilosofier følger faktisk disse råd. Naturligvis skal man først reducere kraftigt på slik, kage, sodavand, alkohol med videre. Det er første og vigtigste skridt,« skrev han.

5:2 kuren ser lovende ud

Under livechatten havde Videnskab.dk to afstemninger. En af dem lød på, hvilken slankekur læserne ville vælge, hvis de skulle på slankekur i dag, og en af slankekurene, der fik flest stemmer, var 5:2-kuren. Her faster man to dage om ugen og spiser almindeligt de fem resterende.

Fakta

Afstemning – skal du på slankekur i januar måned?

Ja - 36 procent
Nej - 36 procent
Er allerede i gang - 9 procent
Ved ikke - 18 procent

Kilde: Videnskab.dk

En af Videnskab.dks læsere var da også nysgerrig på at vide, om 5:2-kuren faktisk er god.

»I forhold til 5:2-kuren, så findes der endnu kun enkelte forskningsresultater - og de ser lovende ud. Det vil sige, man kan godt tabe sig ved den i hvert fald over de første 20 uger. Man ved dog ikke, om kuren er god over længere tid. Så vi mangler mere forskning, før at man 'fra officiel side' vil anbefale den,« skrev Thomas Meinert Larsen i livechatten.

Eksperter vil ikke anbefale en bestemt kur

5:2-kuren får altså nogle opløftende ord med på vejen, men eksperterne giver faktisk ikke et konkret bud på en bestemt slankekur, der i deres optik er den bedste. Det til trods for at netop en anbefaling til den bedste kur var stærkt efterspurgt af Videnskab.dk's læsere.

»I princippet vil jeg helst ikke anbefale noget, som hedder 'kur'. De fleste er desværre af den opfattelse, at selvom kost- og motionsomlægning er kortvarig, som en kur jo er, så virker den også på lang sigt. Sådan forholder det sig ikke. Det skal ikke være en kur, men en permanent kost- og motionsomlægning,« skriver Thomas Meinert Larsen.

Morten Zacho vil heller ikke sætte navn på en særlig kur, men anbefaler, at træningen får et nøk opad.

»Jeg vil anbefale en kur, hvor man motionerer rigtig meget og kun har en beskeden reduktion af sit kostindtag,« skrev Morten Zacho.

Du kan læse flere spørgsmål og svar fra livechatten via dette link. Her svarer eksperterne blandt andet også på, hvordan man bedst tager på. 

Seneste fra Krop & Sundhed

Grønlandske stemmer

Majken Djurhuus Poulsen, ph.d.-studerende ved GEUS i Grønland.

Læs mere om Majkens forskning her: Grønland vil give rubiner fødselsattest

Tema om fremtiden for grønlandsk forskning

Det læser andre lige nu

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.

Seneste blogindlæg