Kort nyt

Med 'Kort nyt' får du overblik over nyheder fra forskningens verden. De mest interessante begivenheder og fund - kort fortalt. Videnskab.dk's redaktion udvælger og resumerer det mest spændende, andre troværdige medier og forskningsinstitutioner har bragt. Husk dog vores guide til kritisk læsning af nyheder om forskning og især rådet om, at et enkelt, nyt forskningsresultat aldrig kan rumme den endegyldige sandhed. Det er derfor en god idé at holde sig for øje, hvad anden forskning på området viser, og vi henviser altid til den oprindelige kilde, så du kan dykke yderligere ned i detaljer og forbehold.

Hunde i barndomshjemmet kan beskytte mod allergi og overvægt

Mangler du en undskyldning for at anskaffe dig en hund?

Så er der godt nyt.

Forskere fra University of Alberta i Canada viser nemlig i et nyt studie, at spædbørn fra familier med kæledyr, hvoraf 70 procent havde hunde, har et højere niveau af to slags mikrober, der forbindes med en lavere risiko for allergi og overvægt. Det skriver universitetet i en pressemeddelelse.

Men før du farer ned efter en Fido, der kan kurere din høfeber, så må vi nok hellere lige understrege, at forskerne bag studiet kun mener, at der er en effekt meget tidligt i livet.

»Der er helt klart et kritisk vindue af tid, hvor tarmens immunitet og mikroberne udvikler sig sammen, og hvor påvirkninger kan ændre immuniteten,« siger Anita Kozyrskyj, der forsker i bakterier i tarmene hos mennesker og dyr og er en af medforfatterne på studiet, i en pressemeddelelse.