Helt bananas: Ny vitamin-banan kan redde hundredtusinde liv
Kilde:
11 juli 2017

Hvert år dør omkring 750.000 børn af mangel på A-vitamin, mens hundredtusinde børn bliver blinde. Tallene er stigende, men nu har forskere i Australien måske fundet en løsning. Det skriver Newsweek.com

Helt præcist har forskerne fremstillet en banan ud af en speciel banan fra Papua Ny Guinea, der er rig på såkaldt provitamin, der i kroppen bliver omdannet til A-vitamin. Den gror desværre ikke i så store portioner, så de har sat den sammen med den traditionelle Cavendish-banan, som spises i hele verden.

Det har taget forskerne ti år at fremstille den nye, orange banantype, og pengene – omkring 50 millioner kroner – er kommet fra Bill & Melinda Gates Foundation.

bananer cavendish a-vitamin redde børn

Den orange banan fra Papua Ny Guinea er rig på provitamin A, der i kroppen bliver til A-vitamin, og modificeret til at vokse som en cavendish-banan har den potentiale til at redde hundredtusinder af liv hvert år. (Foto: Yves-Paul et al/Wiley)

Mangel på A-vitamin er en af verdens største fødevareproblemer, og forskerne på australske Queensland University of Technology har hidtil formået at få dobbelt så meget provitamin-A i bananerne, som de havde sat som mål.

»At opnå disse videnskabelige resultater og få dem publiceret er en kæmpe milepæl for vores mål om at skabe en mere næringsrig kost til nogle af verdens fattigste samfund i Afrika. Videnskaben virker. Vi afprøvede og testede hundredvis af forskellige genetiske variationer i vores laboratorier og i marken i Queensland, til vi fik de bedste resultater,« siger James Dale, der er forskningsleder på projektet, til Newsweek.com.

En af de lande, hvor problemet er størst, er Uganda, og netop der bliver der nu sendt bananer til, som skal plantes som forsøg. Håbet er, at hundredvis af mennesker hvert år kan blive reddet fra A-vitaminmangel i især fjerntliggende landsbyer.

Studiet er publiceret i Plant Biotechnology Journal.