Har du flyvemave? Slip fisen fri!
Eksploderer luften i tarmene, så snart flyet er i marchhøjde? Forskere anbefaler dig at slippe fisen fri.

Den, som fisen lugte kan, han er fisens ejermand. At befinde sig i en lukket flyver kan resultere i en oplevelse, man ikke havde bedt om. (Foto: Colourbox)

Det er slet ikke unaturligt, hvis du oplever, at maven bliver lidt oppustet under flyveturen.

Når trykket i kabinen synker, begynder luftboblerne, som måtte befinde sig i dit fordøjelsessystem, nemlig at udvide sig.

Luftrelaterede maveplager forværres ofte under en flyvetur, skriver Jørgen Valeur fra Lovisenberg Diakonale Sygehus i fagbladet NGF-nytt.

De voksende luftbobler kan give ondt i maven, særligt for folk med irritabel tyktarm (IBS). De har nemlig mindre tolerance over for luft i fordøjelsessystemet, skriver Jørgen Valeur.

Har du ofte problemer med oppustet mave, kan det betale sig at holde en diæt, som kun giver lidt luft, når du skal ud at flyve, anbefaler tarmforskeren.

Slip fisen fri under luftfart

Luftudvidelsen i tarmen er sandsynligvis ikke kun kilde til personligt ubehag, uddyber et dansk forskerteam i en artikel i New Zealand Medical Journal fra februar 2013.

Taget i betragtning af, at op til 50 procent af luften i kabinen bliver recirkuleret, og at nye fly er godt lydisolerede, kan resultaterne blive pinlige, skriver H.C. Pommergaard og co.

De antyder, at situationen ikke kun kan give uheldige passagerer en flyvetur, der stinker, men at eventuelle toksiske snigere i cockpittet kan gå direkte ud over flysikkerheden.

Det kan dog alligevel være skidt at holde kemikalierne inde, skriver forskerne.

At knibe sammen kan give ubehag, smerter, fordøjelsesbesvær og halsbrand, for at nævne nogle få. Situationen kan også føre til stress og til og med højt blodtryk. En tilbageholdt prut kan for eksempel være en af hovedårsagerne til betændelseslidelsen diverticulitis.

Forskerne anbefaler at slippe fisen fri. De har til og med nogle tanker om, hvordan flyvefisere kan minimere risikoen for at forpeste deres medpassagerer.

Aktivt kul kan dæmpe lugt

Nej, men kaptajn da… (Foto: Colourbox)

For det første kan du bruge det gamle sofatrick. Sniger du prutten ud gennem en normal sofapude – eller et flysæde i stof – absorberes op til 50 procent af lugten, oplyser forskerne.

Og hvis flyselskaberne havde betrukket sæderne med materialer, som indeholder aktivt kul, kunne endnu mere odør blive uskadeliggjort.

Alternativt kunne de anbefale passagererne at bruge underbukser eller trusser med aktivt kul. Eller måske et praktisk lille lugtabsorberende trusseindlæg?

En videnskabelig undersøgelse fra 2005 antyder, at sådan nogle produkter faktisk kan have noget af have det i.

Fortyndet odør?

Men på den anden side lugter flyprutterne ikke specielt skidt. Trods alt er der jo antageligvis ikke mere prutteluft i tarmen end almindeligt, den optager bare mere plads. Måske man kan antage, at odøren dermed også er fordelt over et større område og ikke er lige så fortættet som i en fis nede på jorden?

Måske, mener Jørgen Valeur.

»Ildelugtende substanser udgør uanset hvad kun en lille del af tarmluften. Det meste er kuldioxid, hydrogen og metan – og disse gasarter lugter ikke,« skriver han til forskning.no.

»Den menneskelige næse opfatter kun ganske få mængder ildelugtende lugte, som svovlholdige forbindelser.«

Men skulle uheldet være ude og en sådan stinkbombe er i frit omløb, må man i sidste instans ty til elevatortricket:

Anlæg en chokeret mine og se anklagende på passageren ved siden af.

© forskning.no Oversættelse: Julie M. Ingemansson

Lyt på Videnskab.dk!

Hver uge laver vi digital radio, der udkommer i form af en podcast, hvor vi går i dybden med aktuelle emner fra forskningens verden. Du kan lytte til den nyeste podcast i afspilleren herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Har du en iPhone eller iPad, kan du finde vores podcasts i iTunes og afspille dem i Apples podcast app. Bruger du Android, kan du med fordel bruge SoundClouds app.
Du kan se alle vores podcast-artikler her eller se hele playlisten på SoundCloud

Det sker