Gode råd om søvn kan hjælpe tykke børn
Søvnmangel kan medvirke til overvægt, og forskere opfordrer derfor til en bedre rådgivning af overvægtige børn om søvn. Viden om søvn og overvægt er en velbevaret hemmelighed, siger landsformand for Adipositasforeningen.

For kort eller for dårlig søvn kan medvirke til overvægt hos børn og unge. Desværre kommer denne viden ikke altid ud til dem, der har vægtproblemer.

Dine hævede øjne er måske ikke det, du skal bekymre dig mest om, hvis du har mange nætter med dårlig søvn. For kort eller for dårlig nattesøvn gennem længere tid giver nemlig også en øget risiko for, at kiloene kan ryge i vejret.

»Det er veldokumenteret, at dårlige sovevaner giver dårlige spisemønstre. Det er lysten til at spise, der påvirkes, så energiindtaget stiger i form af flere fede og søde snacks. Hvis man sover mindre, har man større risiko for at tage på i vægt, og mønsteret er endda stærkere hos børn,« siger Anders Sjödin, Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Han forsker i overvægt og har blandt andet sammen med en forskergruppe på Institut for Idræt og Ernæring udført en undersøgelse med 530 skolebørn på 8-11 år, der viste, at børn, der sover for lidt, har større risiko for at tage på.

På baggrund af studiet og den øvrige viden om sammenhængen mellem søvn og overvægt, opfordrer Anders Sjödin sundhedspersonale til at tænke søvnrådgivning ind i behandling af overvægt.

»Det er en rigtig god idé at gøre rådgivning om søvn til en del af anbefalingerne om en sundere livsstil på linje med råd om kost og fysisk aktivitet, når vi forebygger og behandler overvægt specielt hos børn og unge,« siger Anders Sjödin.

Vidensråd for forebyggelse: Mere fokus på søvn

Fakta

Gode råd til en god nattesøvn
1. Undgå koffein og alkohol før sengetid. sengetid.
2. Undgå store mænger energi- og fedtrig mad før sengetid.
3. Vær fysisk aktiv i løbet af dagen.
4. Sørg for, at soveværelset er veltempereret – 18 til 21 grader.
5. Undgå støj over 30 decibel i soveværelset – brug eventuelt ørepropper.
6. Undgå lys fra computer-, tablets- og tv-skærme før sengetid.
7. Sørg for, at soveværelset er mørkt – brug eventuelt maske over øjnene.

Kilde: Rapporten ’Søvn og sundhed’, Vidensråd for forebyggelse.

Også hos Vidensråd for forebyggelse opfordrer man til at intensivere rådgivningen om god nattesøvn, når overvægt skal forebygges og behandles. Rådet har i 2015 udgivet rapporten ’Søvn og sundhed’, der kortlægger de helbredsmæssige konsekvenser af for lidt søvn, der - udover overvægt - blandt andet også omfatter type 2 diabetes, hjertekarsygdomme og stress.

»Vores rapport understreger vigtigheden af, at sundhedspersonale har mere fokus på søvnen i deres rådgivning,« siger Morten Grønbæk, formand for Vidensrådet, og uddyber:

»Det er vigtigt at skabe nogle rammer, der gør, at man får sovet længe og godt nok. Det kan rådgivning om gode søvnvaner være med til at gøre, også indenfor forebyggelse og behandling af overvægt,« siger han.

Forskerne bag rapporten ’Søvn og sundhed’ understreger, at det ikke er farligt at sove dårligt i en kortere periode. Det er kun hvis man flere måneder i træk sover dårligt eller får for lidt søvn, at det kan få alvorlige konsekvenser for helbredet.

Sammenhængen mellem dårlig søvn og risiko for overvægt gælder, ifølge rapporten, ikke for de helt små børn og for ældre mennesker.

Velbevaret hemmelighed at søvn medvirker til overvægt

Søvnmangel giver lyst til fede eller søde snacks og drikkevarer

Ifølge Landsforeningen for Overvægtige, Adipositasforeningen, er viden om søvnmangel og overvægt slet ikke noget, der er nået ud til meget af det sundhedspersonale, der arbejder med de overvægtige.

»Jeg tror det er en velbevaret hemmelighed, at der er den her sammenhæng mellem søvnmangel og overvægt. Jeg møder mange, som underviser i vægttab, og det er slet ikke et tema, jeg er stødt på,« siger landsformanden for Adipositasforeningen.

»Jeg er heller ikke stødt på, at der skulle være udarbejdet specifikke vejledninger til sundhedspersonale, som omfatter rådgivning om søvn og overvægt. Hvis det skal have en effekt, er vi nødt til at komme ud med den viden,« siger hun.

Hos Sundhedsstyrelsen mener man ikke, at der skal gøres yderligere i forhold til at klæde sundhedspersonalet på til at rådgive om søvn i forbindelse med overvægt:

»Rapporten (fra Vidensrådet, red.) har mange interessante perspektiver, og specifikt i forhold til overvægt er vi allerede bekendt med den viden, der står i rapporten. Sammenhængen mellem kort søvn og ringe søvnkvalitet og udviklingen af overvægt indgår i flere af Sundhedsstyrelsens publikationer om overvægt som et aspekt, man skal afdække i samtalen med den overvægtige voksne eller det overvægtige barns familie,« siger Tatjana Hejgaard, Specialkonsulent i ernæring og overvægt.

Øget hjerneaktivitet ved pizza og chokoladekage

Fakta

Søvnmangel og dårlig søvnkvalitet giver en større risiko for:
• Overvægt
• Type-2 diabetes
• Hjertesygdomme
• Forhøjet blodtryk
• Stress
• Svækket immunforsvar

Kilde: Rapporten ’Søvn og sundhed’, Vidensråd for forebyggelse.

I undersøgelsen af 530 børn i alderen 8-11 år, fik børnene i to 3-måneders perioder serveret sund skolemad eller deres egen frokost. De børn, der sov mindst, begyndte at tage på, da de fik den sunde skolemad, og de var også mindre fysisk aktive og havde et højere blodtryk, end de børn, der sov længst. Forskerne formodede, at vægtøgningen skyldtes et øget indtag af kalorier og en nedsat fysisk aktivitet.

Det er især en øget lyst til at indtage fede og sukkerholdige snacks og drikkevarer, der er årsag til vægtøgningen, når vi sover for lidt eller for dårligt gennem længere tid. Men det er langt fra afklaret hvorfor vi får lyst til de fedt- og sukkerholdige fødevarer.

Ifølge professor Ander Sjödin skal en del af forklaringerne måske findes i de appetitregulerende hormoner:

»En kortere søvnlængde har i flere studier givet anledning til et højere niveau af hormonet ghrelin, der giver en øget lyst til at spise, og et lavt niveau af hormonet leptin, der er et mæthedshormon,« siger han.

Søvnen har også vist sig at påvirke hjerneaktiviteten. Hjerneskanninger viste i en undersøgelse en højere aktivitet i hjernens lystcenter, når testpersoner med søvnmangel blev præsenteret for mad med et højt energiindhold, for eksempel pizza, doughnuts eller chokoladekage, i forhold til når personerne var udsovede. Forskerne tolkede hjerneaktiviteten som en øget lyst til at spise fed og sød mad i forbindelse med søvnproblemer.

Stofskiftet ser derimod ikke ud til generelt set at være påvirket af søvnen. 

Lyt på Videnskab.dk!

Hver uge laver vi digital radio, der udkommer i form af en podcast, hvor vi går i dybden med aktuelle emner fra forskningens verden. Du kan lytte til den nyeste podcast i afspilleren herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Har du en iPhone eller iPad, kan du finde vores podcasts i iTunes og afspille dem i Apples podcast app. Bruger du Android, kan du med fordel bruge SoundClouds app.
Du kan se alle vores podcast-artikler her eller se hele playlisten på SoundCloud