Gennembrud: Antibiotikaresistens spredes ved at stjæle gener
22 november 2016

Spredning af antibiotikaresistens mellem stafylokokker sker på en overraskende hurtig og effektiv måde, viser banebrydende dansk forskning.

Processen har fået navnet ’auto-transduktion’, og den nye viden om denne proces baner vejen for at mindske resistens mod antibiotika. Det skriver Københavns Universitet (KU) i en pressemeddelelse.

Det danske studie er publiceret i tidsskriftet Nature Communications.

Forskerne fra KU har via laboratorieforsøg fundet ud af, at antibiotikaresistens spreder sig mellem forskellige stafylokok-bakteriepopulationer på følgende måde:

1. En bakteriegruppe på omkring 1.000 bakterier ofrer 1 eller 2 bakterier, der nedbrydes af virus og bliver til såkaldte bakteriofager, der sendes ud i det omkringliggende miljø.
  2. Bakteriofagerne udser sig andre bakterier, for eksempel antibiotikaresistens, som de slår ihjel og stjæler egenskaberne fra.
  3. Derefter vender de tilbage til deres oprindelige bakteriegruppe, hvor de deler de nye egenskaber med resten af bakterierne.

»Det er kendt fra tidligere, at bakteriofagerne spiller en vigtig rolle i overførsel af gener, herunder resistens, men præcis hvordan har vi ikke vidst. Med det nye studie har vi kortlagt en proces, som kan vise sig at være en vigtig drivkraft i stafylokokkernes evolution,« siger adjunkt på KU og hovedforfatter af studiet Jakob Haaber i pressemeddelelsen.