Annonceinfo

CRISPR kan muligvis kurere blindhed

VideoDen genredigerende teknologi kaldet CRISPR kan reparere stamceller og derved måske bruges til at behandle synstab, viser et nyt studie af et hold forskere i USA.

I denne video gennemgås forskernes metode, og det tydeliggøres, hvordan det perifere syn sløres, når man har en sygdom på nethinden. (Video: Columbia University Medical Center)

Synslidelsen 'retinitis pigmentosa' er en arvelig sygdom, der nedbryder nedhinden og fører til blindhed for mindst 1,5 millioner mennesker verden over (se faktaboks).

Men nu er der godt nyt til disse patienter, for et hold forskere fra Columbia University og University of Iowa i USA har vist, at det er muligt at reparere ødelagte gener i stamcellerne og derved muligvis behandle synstabet. Det skriver Columbia University i en pressemeddelelse.

Forskerne bag studiet skabte stamceller udfra et stykke hud på en patient med synslidelsen, og herefter brugte de det nye genetiske værktøj CRISPR til at reparere den genetiske mutation i det ødelagte gen, som er skyld i lidelsen.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Scientific Reports.