Gen forklarer hvorfor nøgenrotte aldrig får kræft
Den afrikanske nøgenrotte kan sidde på nøglen til en kur mod kræft, mener amerikanske forskere.

Den ikke særlig kønne rotte lever i underjordiske gange, som kan være mange kilometer lange. (Foto: University of Texas)

Den lyserøde nøgenrotte får aldrig kræft, og lever op til ni gange længere end andre gnavere.

Det er også næsten umuligt at dyrke nøgenrotteceller i et laboratorium, og forskere fra Rochester University i New York har spekuleret på, om dette kan hænge sammen med denne skabnings evne til at undgå kræft.

Standser celledeling

De to forskerne Andrei Seluanov og Vera Gorbunova fandt ud af, at en fortyndet opløsning med hudceller fra nøgenrotten begyndte at dele sig, men at celledelingen standsede når cellerne havde nået en vis tæthed.

Denne evne til at standse celledelingen findes også hos mennesker, men kræft sætter denne mekanisme ud af spil, således at cellerne fortsætter med at dele sig og vokse.

Ekstra barriere

Forskerne fandt ud af, at den mekanisme, som stopper nøgenrottens celledeling, kontrolleres af de to gener p16 og p27, mens den hos mennesket hovedsagligt styres af p27.

»Nøgenrotterne har en ekstra barriere mod udvikling af svulster,« siger Seluanov, ifølge 'New Scientist'.

'New Scientist' skriver endvidere. at stimulering af p16-genet kan være med til at standse væksten i ondartede svulster hos mennesker.