Fosteret kan få kræft fra den gravide mor
Man har længe haft mistanken, og en ny undersøgelse bekræfter nu, at kræftceller hos den gravide kan overføres til barnet i maven.

Det ser ud til, at en 28-årig japansk kvinde har overført kræft til hendes barn, mens det lå i maven. (Illustrationsfoto: Colourbox)

Det er lykkedes et internationalt forskerteam at spore en mors kræftceller til kræftceller hos hendes nyfødte barn.

En gen-analyse af kræftceller hos en japansk kvinde og hendes nyfødte barn antyder, at barnets kræftceller må være kommet fra moderen. En blodprøve fra da barnet var nyfødt viste desuden, at kræftcellerne ikke var opstået efter fødslen, men at de allerede var til stede, mens barnet lå inde i moderens mave.

Forskningen er udført ved blandt andet 'Tokyo medical and dental University' og 'University of Southampton' og er publiceret i tidsskriftet 'Proceedings of the National Academy of Sciences' (PNAS).

Tilfælde i Japan

Det tilfælde, som forskerne bygger deres undersøgelse på, er historien om en 28-årig japansk kvinde, som omtrent en måned efter at hun havde født, fik at vide at hun havde en form for blodkræft.

Parallelt med dette fandt man en lille kræftsvulst på kæben hos hendes nyfødte datter.

Der blev taget prøver af kræftcellerne hos mor og datter, og den analyse forskerne har udført, giver den konklusion, at kræftcellerne hos de to var så ens i deres opbygning, at forekomsten må være udsprunget fra en og samme oprindelig kræftcelle.

Slipper forbi immunforsvaret

Historisk er der nogle få tilfælde, hvor man har haft mistanke om, at et spædbarns kræftsygdom er overført fra moderen. Det har i disse tilfælde drejet sig om typer af blodkræft og melanom, som er pigmentrige kræftsvulster, for eksempel i huden.

Forskerne tror grunden til, at man finder fænomenet så sjældent, er, at moderkagen repræsenterer en barriere, og desuden at barnets immunforsvar som oftest forhindrer kræften i at komme ind i fosteret.

Det spørgsmål, som forskerne derfor stiller sig, er 'hvad er det som gør, at kræftceller fra moderen i det hele taget kan give fosteret kræft i enkelte tilfælde'.

Yderligere resultater fra undersøgelsen tyder på at en sletning af dele af dna'et i de kræftceller, som blev overført til barnet, kan have fungeret som en slags 'forklædning' for kræftcellerne i disse tilfælde.

Den dna-del som manglede i kræftcellerne, der mentes overført fra moderen til barnet, fungerer nemlig normalt som en meget vigtig markør, der fortæller immunforsvaret, at den er en farlig indtrænger. Dermed kan cellerne ganske enkelt være sluppet gennem kontrollen, ifølge den nye artikel.

Hvorfor denne del af kræftcellen forsvandt under overførslen til barnets krop, siger artiklen dog ikke noget om.