Første infektion på film

For første gang er det lykkedes forskere at filme en bakterieinfektion af en levende organisme. Videoen kan du se her.

Forskere ved University of Bath og University of Exeter har udført det kunststykket for første gang at filme de bittesmå infektionsprocesser.

Artiklen, som forklarer hvordan og hvorfor forskerne har gjort dette er publiceret i 'open access'-tidsskriftet 'PLoS Pathogens'.

Selvlysende bakterier

Bakterieinfektioner studeres som oftest efter, at værtsorganismen selv er død, men denne gang brugte forskerne levende bananfluefostre.

Bakterierne blev mærket med selvlysende materiale og sprøjtet ind i fostrene, og forskerne kunne observere, hvordan immunforsvaret og bakterierne opførte sig.

»Celler opfører sig ofte meget anderledes, når de tages ud af deres naturlige miljø og bliver dyrket i et laboratorium,« siger professor Will Wood fra University of Bath i en pressemeddelelse. Han er en af forskerne bag projektet.

Vigtigt at studere hele organismer

Wood fortæller, at immunceller bliver udsat for påvirkninger fra mange forskellige kilder, og at cellerne reagerer på disse påvirkninger.

Normalt fremdyrkes bakterier i en sådan petriskål, men forskerne mener at det er mere realistisk at studere dem i en levende organisme. (Illustrationsfoto: iStockphoto)

»Så snart cellerne fjernes fra dette komplekse miljø og kommer ind i et laboratorium, forsvinder mange af disse påvirkninger. Derfor er det meget vigtigt at studere hele organismer, således at vi kan forstå hvordan bakterierne og værtsorganismen fungerer sammen,« siger han.

Mærkede bakterieproteiner

Desuden kan forskerne mærke individuelle bakterieproteiner på samme måde, og dermed er det muligt at se hvilken slags roller, de spiller i infektionsprocessen.

Forskerne skriver, at de håber denne teknik også kan bruges på bakterier som Listeria, som kan forårsage hjernehindebetændelse, betændelse i hjerteklapper og lymfeknuder, og Trypasonoma, som kan forårsage sovesyge. Sovesyge er en betændelse i hjernen og hjernehinden, som kan være dødelig, hvis den ikke behandles i tide.

Se videoen her: