Forskerpanel støtter genmodifikation af menneske-fostre i USA
15 februar 2017

En indflydelsesrig videnskabelig rådgivningsgruppe har givet grønt lys til at redigere i menneskefostres DNA i USA. Det skriver The New York Times.

Bliver anbefalingen en realitet, vil forskere kunne ændre generne på fostre, som har nedarvede sygdomme. På den måde skal teknikken forebygge de alvorlige sygdomme.

Forskergruppen er nedsat af National Academy of Science og National Academy of Medicine i USA. Den støtter specifikt kun ændringer af gener, som skal forebygge alvorlige genetiske sygdomme, uden at der findes et alternativ. Selvom det kun gælder sjældne tilfælde, skal disse stadig tages alvorligt, skriver gruppen i deres rapport.

»Det er essentielt, at offentligheden går foran i beslutninger om, hvorvidt der skal laves kliniske forsøg af denne slags,« siger bioetikeren R. Alta Charo fra University of Wisconsin-Madison, som er lederen af panelet, til The New York Times.

Frygten for designerbabyer

Ændringer i fostres gener anses som et etisk minefelt, fordi det i teorien kan bruges til at lave 'designerbabyer'. For eksempel vil man måske kunne ændre på barnets intelligens eller skabe mennesker, der fysisk er særligt egnede som atleter eller soldater.

Med udviklingen af CRISPR, som er en metode til netop at klippe og redigere i gener, er det dog allerede blevet planlagt at lave forsøg med genændringer hos voksne med sygdomme som for eksempel kræft. Altså sygdomme, som ikke er nedarvede.

Forsøg med genændringer af fostre er i øvrigt allerede begyndt i Kina. Forsøg er også godkendt i blandt andet Sverige og England. Det ser det amerikanske forskerpanel som et yderligere argument for at gøre det samme i USA.

Indtil videre er det dog stadig ikke lovligt at udføre genændringerne på fostre i USA.

Etisk Råd: Ville kræve en lovændring i Danmark

Etisk Råd siger kalder i en besked på Twitter til Videnskab.dk nyheden »meget interessant«, men henviser til, at sådan et tiltag vil kræve en lovændring, hvis det skal finde sted i Danmark.

Derudover bør CRISPR-metoden ifølge Rådet først udvikles til at »være mere sikker end i dag«, og selv hvis den bliver det, er der stadig »principielle etiske udfordringer«, skriver det Etiske Råd.

Derfor er der lige nu flertal i Folketinget imod at tillade genetisk manipulering af »kommende mennesker«.

I november 2016 afholdte Folketinget og Etisk Råd en høring om emnet, som du kan læse om her