Annonceinfo

Forskere til kamp mod multiresistente bakterier

Bakteriel resistens mod antibiotika er et af de mest alvorlige sundhedsproblemer i verden. Mere end 70 % af de sygdomsfremkaldende bakterier er i dag resistente overfor mindst en type antibiotika.

Pseudomonas aeruginosa. (Foto: Janice Haney Carr)

Nu har en forskergruppe ledet af professor Michael Givskov, fra Københavns Universitet fundet frem til, hvordan en bestemt type bakterie gennem avanceret kommunikation forhindrer immunforsvaret og antibiotika i at udføre sit arbejde.

Forskerne arbejder derfor nu på, hvordan man kan 'scramble' bakteriernes kommunikationslinjer.

»Vores ultimative mål er at tackle vores nuværende problemer med multiresistente bakterier, som står bag hovedparten af kroniske infektioner,« fortæller professor i biomedicinsk mikrobiologi Michael Givskov.

Særlig bakterie under lup

Det har vist sig, at bakterier, som bl.a. står bag kroniske lungeinfektioner, med tiden har udviklet et intrigant og snedigt kommunikationssystem.

En af de bakteriestammer, forskerne studerer, hedder Pseudomonas aeruginosa. Den står bag langt de fleste permanente infektioner hos mennesker med sygdomme som f.eks. cystisk fibrose og kroniske sår.

Disse bakterier slår sig ned i patienterne ved at klumpe sig sammen og danne en såkaldt biofilm, der som slim spreder sig over lungerne eller i sår. Og denne barriere er modstandsdygtig overfor antibiotika og patientens immunsystem.

Bakterie med egen radar

Forskergruppen fra Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet og samarbejdspartnere i Danmark og USA, har nu opdaget, at bakterien Pseudomonas aeruginosa bruger sin helt egen krigsstrategi.

Et biokemisk radarsystem fornemmer, når immunsystemets dræberceller nærmer sig, og advarer derefter alle bakterier i biofilmen.

De reagerer ved at producere molekyler (kaldet rhamnolipider), som skyder immuncellerne ned, inden de kan tage livet af bakterierne.

P. aeruginosas kommunikationssystem er velstuderet og kaldes quorum sensing. Forskerne er enige om, at hvis de effektivt kan blokere for bakteriernes interne kommunikation, vil det hindre dem i at rejse skjoldet af rhamnolipier, og så kan patientens immunsystem og antibiotika gå til angreb.

»Ved at studere hvordan P. aeruginosa vekselvirker med både det medfødte og det tilpasningsdygtige immunforsvar i mennesker, kan vi få dyrebar viden om, hvordan vi skal udvikle helt nye typer medicin mod mikrober,« forklarer Michael Givskov.

Seneste artikler fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet

• Hvorfor får vi allergi?

CLASSIC: Foråret banker på, og det samme gør irriterende nys, røde øjne og kløen. Kroppen reagerer voldsomt på uskadeligt pollen, fordi en del af immunforsvaret har misforstået sin opgave.
  • Ti myter om influenza og forkølelse

Myterne om influenza og forkølelse cirkulerer, ligesom sygdommene selv, lystigt rundt i vinterkulden. Men hvad er sandt og hvad er falsk? To virologer afliver ti udbredte myter om folkeplagerne.
  • Folk der snorker koster samfundet dyrt

Patienter, der lider af voldsom snorken, søvnapnø eller har svært ved at trække vejret på grund af fedme, koster samfundet mange penge. Det viser et stort studie fra Københavns Universitet og Dansk Sundhedsinstitut. (Bragt i samarbejde med Københavns Universitet).
Ilt miracle kur?

Jeg interesserer mig for alternativ medicin og ville i den forbindelse gerne vide
Kan ilt bekæmpe multiresistente bakterier?
Med andre ord f.eks.
Kan multiresistente bakterier bekæmpes med Hydrogen Peroxide (H2O2) tilført blodet?
H2O2 => H2O + O