Forskere: Sæd bliver bedre af valnødder
Hos sunde og raske unge mænd bidrager et dagligt indtag af valnødder til bedre sædkvalitet, ifølge et nyt studie.

Sædcellerne hos nøddespisende mænd bevæger sig bedre, fremstår mere levedygtige og med en styrket morfologi; altså form og opbygning.
Det rapporterer amerikanske forskere ved University of California i tidsskriftet Biology of Reproduction.
Til sammen omfatter studiet 117 mænd. De er i alderen 21-35 år og vurderet til at være sunde og raske.
75 gram valnødder hver dag
I et randomiseret kontrolleret forsøg blev herrerne delt ind i tre grupper:
- En nøddefri gruppe
- en med andre typer nødder og så
- den valnøddespisende bande
Sidstnævnte satte 75 gram valnødder til livs hver dag, mens studiet foregik over 12 uger.
Grunden til, at 75 gram valnødder blev valgt, er, at en sådan mængde i tidligere studier har været nok til at ændre niveauer af fedtstoffer i blodet. Samtidig har denne mængde ikke bidraget til vægtøgning hos raske, unge mænd, ifølge en pressemeddelelse fra Society for the Study of Reproduction.
Det gode med valnødder er, at de kun indeholder lidt mættet fedt, samtidig med at de er rige på flerumættede fedtsyrer, og at disse nødder desuden indeholder omega 3-fedtsyren alfa-linolen (ALA).
Valnødder indeholder vigtige fedtsyrer
Flerumættede fedtsyrer er meget vigtige blandt for, at mandens sperm modnes korrekt, påpeger Wendie Robbins og kolleger ved University of California.
De ville derfor tjekke, om unge herrer med en vestlig kost kunne højde sædkvaliteten med indtag af valnødder. I en vestlig kost snakker vi gerne om ganske meget kød, mættet fedt og søde sager. Og som regel for lidt af de sundere fedtsyrer.
Fortsat en del uvished om sæd
Efter tre måneder så forskerne hverken en ændring i vægt eller aktivitetsniveau.

Men de kære mænd, som samvittighedsfuldt spiste deres valnødder, havde tydeligt højere niveauer af omega 6- og omega 3-fedtsyrer og havde sperm af højere kvalitet.
Alligevel er det at gnaske valnødder ikke altid er det samme som at svinge en tryllestav og få en højere frugtbarhed.
Forskerne understreger, at det fortsat er uvist, om nøddefordelen vil gælde for mænd, der har fertilitetsproblemer – og om effekten vil give udslag i øget frugtbarhed.
Studiet støttet af valnøddeforening
Mændene spiste altså vestlig kost, ikke meget anderledes, end hvad yngre norske (og danske, red.) mænd kan finde på at indtage i løbet af en dag.
Tidligere studier har antydet svagere sædkvalitet i industrialiserede lande, muligvis som følge af forurening, livsstil og netop stadig mere omfangsrige udgaver af den vestlige kost.
Det anslås, at cirka 70 millioner par på verdensbasis har svært ved at få børn, og at 30-50 procent af disse tilfælde kan tilskrives manden, lyder det i pressemeddelelsen.
Det er måske værd at bide mærke i, at studiet har modtaget støtte fra California Walnut Commission, der bl.a. repræsenterer 5.000 valnøddedyrkere.
© forskning.no Oversættelse: Julie M. Ingemansson
Relaterede artikler
Videnskabelige kilder
Seneste fra Krop & Sundhed
-
Elektrisk lys og skærmtid ødelægger søvnen og skader helbredet
23. maj 2013 kl. 12:25Amerikanske forskere har fundet ud af, at kunstigt lys fra f.eks. tv og smartphones er noget af det værste for en god nats søvn. Det giver et voksende problem med søvnunderskud, som kan have alvorlige konsekvenser for helbredet. -
Hash holder unge fast i psykisk sygdom
22. maj 2013 kl. 18:26Ny dansk forskning viser, at hash gør det sværere for unge med psykose eller andre psykiske sygdomme at slippe af med deres symptomer, også selvom de får medicin og terapi.Bringes i samarbejde med Region H -
Kinesere jager intelligens i begavede børns gener
22. maj 2013 kl. 12:54Kinesiske forskere leder efter geni-gener i DNA-prøver fra begavede børn. Det er dog ikke første gang, at forskerne forsøger at finde intelligens i generne.
Mest læste på Videnskab.dk
-
17/05
-
20/05
-
19/05
-
17/05
-
17/05
-
22/05
-
17/05
-
23/05
-
21/05
-
21/05
Det læser andre lige nu
-
De morgenfriske er svagere
2. juli 2009 kl. 04:12 -
Kunstigt enzym fjerner naturlige gifte
10. september 2010 kl. 10:11 -
Byboere får oftere skizofreni
7. maj 2009 kl. 04:04
Spørg Videnskaben
-
Hvorfor læsper man?
22. maj 2013 kl. 10:34 -
Hvordan lavede man fontæner uden el?
20. maj 2013 kl. 10:21
Abonner på vores nyhedsbrev
Seneste nyheder
Seneste kort nyt
-
10:46
-
09:59
-
09:44
-
16:00
-
11:26
Mest sete video
-
Lær at gå på opdagelse i kaffens smag
14. maj 2013 kl. 14:21 -
X-51A: Vellykket hypersonisk flyvetur
15. maj 2013 kl. 12:30 -
Astronaut fremfører David Bowies 'Space Oddity' i rummet
15. maj 2013 kl. 09:44
Seneste kommentarer
-
Af Ole John Nielsen for 4 timer 50 minutter siden
[Humor og faglighed ryger når læreren taler engelsk]
-
Af Kim Kaos for 5 timer 24 minutter siden
[Ukendt matematiker beviser gådefuld egenskab hos primtal ]
Seneste blogindlæg
-
Et sundt og bæredygtigt samfund starter i skolen
Af Pernille Malberg Dyg, Lektor, ph.d. og cand.tech.soc. -
Lydbranding – En database over litteraturen på området
Af Nicolai Jørgensgaard Graakjær, Professor (mso)
På forsiden lige nu
Seneste nyheder
-
18:55
-
13:50
-
12:25
-
10:59
-
09:47
Abonner på vores nyhedsbrev
| Videnskab.dk | Redaktion | Oversigt | Abonnér |
|---|---|---|---|
| Trekronergade 26 | Ansvarshavende chefredaktør: | Om Videnskab.dk | RSS feed |
| DK-2500 Valby | Vibeke Hjortlund | Ansatte på Videnskab.dk | |
| Tlf: 70 70 17 88 | redaktionen@videnskab.dk | Privatlivspolitik | YouTube |
© Ophavsretten tilhører Videnskab.dk






















Man spiser jo indtil man
Man spiser jo indtil man bliver mæt. Desuden er det ikke antallet af kalorier men typen af kalorier man spiser, der bestemmer hvor meget man tager på. De konventionelle ernæringseksperter er galt på den.
hvad mad har de så ikke spist?
De må da ha undladt at spise noget mad,ellers havde de taget på!75g valnødder er 510 kcal.