Tæsk til kulhydrater og oprejsning til mættet fedt i stort studie
Et studie, der har undersøgt sammenhængen mellem kost og hjertekarsygdomme, bringer gode nyheder til alle, der elsker fløde, frikadeller eller friturestegte kyllingelår.
mættet fedt bedre end ris kulhydrater hjertekarsygdomme

Burde du have valgt pastasalaten? Nej, ifølge studie. (Foto: Shutterstock)

Mættet fedt er bedre end sit rygte, tyder en ny undersøgelse på.

Et internationalt forskerhold har set på sammenhængen mellem hjertekarsygdomme og indtag af mættet fedt, der blandt andet findes i kød og mejeriprodukter som for eksempel frikadeller og fløde.

»Det er en øjenåbner, at det er sundere at indtage lidt mere mættet fedt, end det er at have højt indtag af simple kulhydrater som f.eks. ris, hvidt brød og sodavand«, siger Per Bendix Jeppesen, der er lektor og forsker i fedme ved Aarhus Universitet.

Han har ikke deltaget i den ny forskning, som netop er offentliggjort i det anerkendte tidsskrift The Lancet.

Om data i studiet
  • Undersøgelsen er nogle af de tidlige resultater af PURE (Prospective Urban Rural Epidemiology).
  • Data er indsamlet fra flere end 135.000 individer i 18 lande og over 5 kontinenter.
  • Landene er mellem og lavindkomst lande.

Byt ikke fedtet ud med simple kulhydrater

Forskerne har i deres registerbaserede undersøgelse vist en sammenhæng mellem et højt indtag af kulhydrater og en højere dødelighed som følge af hjertekarsygdomme.

Fedtsammensætningen er mere favorabel, hvis du også får det mættede fedt, viser undersøgelsen.

»Både det gode og det dårlige kolesterol stiger, når man spiser mættet fedt, men samlet konkluderer forskerne, at man får en bedre beskyttelse mod hjertekarsygdomme, hvis man får begrænsede mængder af mættet fedt, end hvis man bytter dette ud med simple kulhydrater som ris, hvidt brød og sukker«, siger Per Bendix Jeppesen.

mættet fedt bedre end ris kulhydrater hjertekarsygdomme

Kulhydrater findes f.eks. i frugt og grøntsager, kornprodukter, kartofler og mejeriprodukter. (Foto: Shutterstock)

Simple kulhydrater er skurkene?

»Globale kostråd burde blive taget op til overvejelse, set i lyset af disse fund«, skriver forskerne bag den ny undersøgelse.

I stedet for det mættede fedt udpeger forskerne de simple kulhydrater som de virkelige skurke. Det kan være sodvand og kager, men det kan også være ris eller hvidt brød.

Per Bendix Jeppesen mener dog, at studiet først og fremmest skal ses som en øjenåbner, fordi den ikke undersøger effekter målt i det enkelte menneske, men i stedet konkluderer på baggrund af sammenfald i et statistisk materiale.

Mættet fedt kontra umættet fedt

Mættet fedt findes især i animalske produkter, dvs. kød og mælkeprodukter.

Umættede fedtsyrer indeholder en eller flere dobbeltbindinger imellem kulstofatomerne.

  • Indeholder fedtsyren en enkelt dobbeltbinding, betegnes den enkeltumættet og findes i bl.a. olivenolie, nødder og avocado. 
  • En fedtsyre med flere dobbeltbindinger betegnes flerumættet og findes i f.eks. solsikkeolie, majsolie og fed fisk.

»Styrken er, at materialet er kæmpestort, men usikkerheden er, at mange af målingerne er indsamlet med det formål at undersøge andre ting. Så derfor vil jeg mene, at man skal undersøge de nye observationer i kliniske forsøg, før man f.eks. begynder at anbefale et større indtag af mættet fedt«, siger han.

Grøntsager og frugt stadig godt

Som også vist i andre tidligere studier opnås en bedste beskyttelse mod hjertekarsygdomme ved at indtage de flerumættede fedtsyrer (se faktaboks) fra især planteriget, siger Per Bendix Jeppesen.

I samme udgave af tidsskriftet The Lancet har forskergruppen også offentliggjort en undersøgelse, som viser et sammenfald mellem indtaget af frugt og rå grøntsager og en lavere risiko for hjertekarsygdomme.

»Der er ikke noget, der tyder på, at det er kulhydraterne i grøntsager eller frugt, der er problemet. Men undersøgelsen tyder på, at man hellere må spise lidt mere fedt end spise meget ris, hvidt brød og kager«, siger Per Bendix Jeppesen.

Lyt på Videnskab.dk!

Hver uge laver vi digital radio, der udkommer i form af en podcast, hvor vi går i dybden med aktuelle emner fra forskningens verden. Du kan lytte til den nyeste podcast i afspilleren herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Har du en iPhone eller iPad, kan du finde vores podcasts i iTunes og afspille dem i Apples podcast app. Bruger du Android, kan du med fordel bruge SoundClouds app.
Du kan se alle vores podcast-artikler her eller se hele playlisten på SoundCloud