Forskere afslører den største bakteriebombe i dit hjem
Kilde:
02 august 2017

Hvis du tror, at toiletbrættet er det mest bakteriefyldte sted i dit hjem, tager du fejl.

Et hold forskere, ledet af Furtwangen University i Tyskland, har kortlagt de mest bakteriefyldte steder i et gennemsnitligt hjem. Og svaret på den største bakteriebombe befinder sig noget tættere på dine madvarer, end du måske tror, nemlig i køkkensvampen. Det skriver ScienceAlert.com.

Forskerne testede 14 forskellige brugte køkkensvampe og fandt op til 362 forskellige typer bakterier i de fugtige, porøse ‘rengøringsremedier’. Det får forskerne til at kalde svampen for »det største reservoir af aktive bakterier i hele huset«, skriver ScienceAlert.com.

Studiet antyder, at størstedelen af bakterierne heldigvis ikke er farlige for mennesker, men enkelte var:

På nogle områder nåede koncentrationen af bakterier helt op på 50 milliarder per kubikcentimeter. Dermed var det vanskeligt stadig at se køkkensvampen (blå farve), imellem bakterierne (rød farve). (Illustration: Cardinale et al)

»Hvad der overraskede os var, at fem af de ti typer, som vi oftest fandt, tilhører den såkaldte risikogruppe to«, siger lederen for forskningsgruppen, mikrobiolog Markus Egert, til ScienceAlert.com.

Det er den type bakterier, som forskerne siger, kan lede til infektioner:

Den mest dominerende bakterieart, forskerne fandt, var bakterier fra den såkaldte Moraxellaceae-familie. Da bakterien er almindelig for menneskehud, skønner forskerne, at det kan skyldes menneskelig berøringer af køkkensvampene.

Problemet med de bakterie-inficerede køkkensvampe opstår, når de bliver anvendt på forskellige overflader i hjemmet:

»Køkkensvampe fungerer ikke blot som et reservoir af mikroorganismer, men også som formidlere over forskellige overflader, hvilket kan føre til forurening af hænder og mad, hvilket anses for at være hovedårsagen til fødevarebårne sygdomsudbrud«, skriver forskerne i deres videnskabelige artikel, der er udgivet i Nature Scientific Reports.

Ifølge forskerne fra Tyskland, bør du ikke helt undlade at bruge køkkensvampe, men anbefaler at skifte dem jævnligt, for eksempel en gang om ugen. Det skriver nymag.com.

viw