Form tal og firkanter med kroppen, og bliv bedre til matematik
09 februar 2017

Skolereformen fra 2014 dikterede, at skolebørnene skal bevæge sig 45 minutter dagligt. Det bærer frugt, viser et nyt studie, ifølge en pressemeddelelse fra Københavns Universitet.

Hvis børnene former tal med kroppen, bruger deres venner til at lægge til og trække fra eller på anden måde bruge hele kroppen i undervisningen, bliver de nemlig bedre til matematik.

»I forhold til tidligere studier, som har vist, at intensiv bevægelse kan forbedre læringen, så har vi nu påvist, at lav intensitet er lige så godt, eller endda bedre, så længe bevægelsen er integreret i det emne, eleverne beskæftiger sig med,« siger lektor Jacob Wienecke fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet i pressemeddelelsen.

165 børn fra 1. Klasse indgik i studiet, som bestod af et undervisningsforløb på 6 uger. Børnene blev inddelt i tre grupper:

  • En gruppe, der ryddede gulvet i matematiktimerne, så de kunne bruge hele kroppen som læringsredskab. 
  • En gruppe, som lavede stillesiddende finmotorisk matematik, hvor eleverne arbejdede med legoklodser.
  • Og en kontrolgruppe, der fortsatte den mere gammeldags undervisning med blyant og ternet papir.

Efter seks uger forbedrede alle børnene i studiet deres score i en national standardtest. De børn, der brugte hele kroppen, blev hele 7,6 procent bedre. Det svarer til, at de svarede rigtigt på 4 spørgsmål flere ud af de 50 sprøgsmål, end de gjorde før forløbet. Og så var det dobbelt så stor en forbedring som lego-gruppen oplevede. 

Det var dog særligt de børn, der allerede var gode eller gennemsnitlige til matematik før det fysiske forløb, der forbedrede sig. De, der havde problemer med matematik inden, blev ikke mærkbart bedre efter forløbet.

»Den nye skolereform fokuserer blandt andet på integrering af fysisk aktivitet i skoledagen med det formål at forbedre ALLE børns motivation, velvære og læring. Men der skal tages højde for børnenes forudsætninger. Ellers risikerer vi den uheldige kombination, hvor de dygtige bliver dygtigere, og de mindre dygtige ikke kan følge med,« siger Jacob Wienecke i pressemeddelelsen.

Studiet er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Frontiers of Human Neuroscience.

sbl

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.