Fodbold får børn i folkeskolen til at have det bedre
Folkeskoleelevers sundhed og trivsel bliver forbedret, når de har fodbold og sundhed på skoleskemaet et par gange om ugen, viser nye resultater.

De fodboldspillende børn fik det bedre på en række fysiologiske og trivselsparametre end børn, der ikke havde haft fodbold på skemaet. Samtidig fik fodboldspillerne større viden om centrale sundhedstemaer som fysisk aktivitet, kost, hygiejne og trivsel. (Foto: Bo Kousgaard, Center for Holdspil og Sundhed)

 

Børn har godt af at være fysisk aktive i skoletiden, konkluderede en rapport fra Vidensrådet for Forebyggelse for nylig.

Men rapporten kunne ikke give svar på, hvilken form for motion børnene skal lave, og hvordan de skal gøre det.

Nu viser nye resultater, at skolebørn, der spiller en særlig form for fodbold på små baner og samtidig får undervisning i sundhed et par gange om ugen

  •  får et lavere blodtryk
  •  en lavere fedtprocent
  •  trives bedre
  •  og får mere viden om sundhed end børn, der ikke har fodbold og sundhedsfremme på skoleskemaet.

»Vi har nu evidens for, at en helt specifik form for aktivitet virker, og at børnene oven i købet kan lide det,« siger professor Peter Krustrup fra Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet, som er en af forskerne bag projektet.

72,4 procent af fodboldspillerne var positive

Over 500 danske femteklasses elever fra 9 forskellige skoler deltog i projektet kaldet FIFA 11 for Health.  

Nogle af eleverne fik fodboldtræning på skoleskemaet to gange om ugen, mens de øvrige elever fortsatte deres almindelige skolegang uden fodbold og sundhedsfremme på skemaet.

Fakta

Rapporten fra Vidensråd for Forebyggelse beskriver forskellige eksempler på, hvordan fysisk aktivitet i folkeskolen kan kombineres med indlæring: · Gå i skolegården og tæl tagsten i stedet for at sidde ved bordet · Lær engelsk ved at løbe ud i skolegården for at hente kort med engelske ord. Kortet tages med tilbage til klasselokalet, hvor det parres med den danske udgave. · Forstå fysik ved at eleverne selv puster balloner eller skubber bolde rundt på gulvet. Kilde: Kampagnen Aktiv rundt i Danmark

Efter 11 uger var 72,4 procent af de fodbold-spillede elever positive overfor projektet. Kun 4,8 procent var negative. Lærerne var også overvejende positive.

Målingerne af de sundhedsmæssige effekter af forsøget er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift British Journal of Sports Medicine.

Spændende at koble fysisk aktivitet og undervisning i sundhed

Bente Klarlund, der er professor på Københavns Universitets Institut for Klinisk Medicin, forsker i, hvordan motion påvirker kroppen. Hun har endnu ikke haft mulighed for at læse Peter Krustrup og kollegernes videnskabelige artikler, men umiddelbart synes hun, at resultaterne lyder spændende.

»Det lyder som et alletiders projekt. En anke kunne dog være, at der formentlig vil være børn, det ikke appellerer til. Der er jo nogle børn, som har en aversion mod fodbold,« siger Bente Klarlund og fortsætter:

»Men det er relevant og super spændende, at de kobler fysisk aktivitet og undervisning i sundhed sammen.«

Bente Klarlund var medforfatter på rapporten fra Vidensrådet for Forebyggelse, der for nyligt konkluderede, at fysisk aktivitet i folkeskolen gavner både sundhedstilstanden, trivslen og indlæringen hos børn og unge.

Rapporten anbefalede mere fysisk aktivitet i løbet af skoledagen, men i den videnskabelige litteratur havde forfatterne ikke fundet evidens for, hvilken form for idræt der virker, og hvordan den skal inkorporeres i skoledagen. 

God idé at involvere sportsforeninger

I løbet af FIFA 11 for Health-projektet har Peter Krustrup og de andre forskere fra Københavns Universitet arbejdet sammen med Dansk Boldspil-Union (DBU).

Forskning peger på, at foreningslivet kan bidrage betydeligt til at styrke kvaliteten af skoleidrætten. Og det behøver ikke nødvendigvis at være fodbold. (Foto: Shutterstock)

Og projektets resultater viser, at det er en god idé at involvere sportsforeninger, når fysisk aktivitet ifølge Folkeskolereformen fra 2013 skal fylde mere på børnenes skoleskema, mener Peter Krustrup.

Idrætsforeninger af enhver slags kan med fordel kan være en aktiv medspiller, siger han:

»Jeg håber, at vores projekt kan inspirere andre idrætsforeninger til at introducere andre idrætskoncepter i folkeskolen, for vores forskning peger på, at foreningslivet kan bidrage betydeligt til at styrke kvaliteten af skoleidrætten. Det behøver ikke nødvendigvis at være fodbold.«

 

546 børn deltog i forsøget

Trænere fra DBU har arbejdet sammen med Peter Krustrup og Christina Ørntoft fra KU om at undervise lærerne på de deltagende skoler i en særlig form for fodbold, hvor børnene spiller på små baner, og hvor forskellige budskaber om sundhed er bygget ind i spillet.

546 elever på 10-12 år deltog. Ved lodtrækning blev de inddelt i to grupper. Den ene gruppe fik fodbold på skoleskemaet i 11 uger.

To gange om ugen skulle de spille fodbold tre mod tre på små baner og lave forskellige boldøvelser. Samtidig blev de præsenteret for forskellige budskaber om sundhed. 

Den anden gruppe børn fortsatte deres almindelige skolegang uden fodbold og sundhedsfremme på skemaet.

 

Fodboldspillerne blev sundere end de andre børn

Fakta

FIFA 11 for Health er sat i værk af den internationale fodboldorganisation FIFA (Fédération Internationale de Football Association). Formålet er at øge børns sundhed globalt. I Danmark arbejder FIFA sammen med Dansk Boldspil-Union og et forskerhold fra Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet om projektet. FIFA leverer al udstyr, mens DBU står for at uddanne skolelærerne til at kunne undervise i projektet og Center for Holdspil og Sundhed står for forskningen. Forskningen støttes af FIFA og Nordea-fonden.

Efter forsøget fik børnene målt deres kropssammensætning, blodtryk, fysiske form samt trivsel og sundhedsviden.

De fysiologiske målinger viste, at de børn, der havde spillet fodbold havde forbedret deres blodtryk og fedtprocent markant i forhold til de børn, der ikke havde spillet fodbold.

De positive forbedringer var særligt signifikante blandt børn, der ikke i forvejen var aktive i en idrætsforening.

Børnene blev ikke kun fysisk sundere af at spille fodbold. Både før og efter forsøget blev de testet i deres viden om sundhed, ligesom de svarede på spørgsmål om deres trivsel.

Sundhedsundervisningen undervejs havde virket: De fodboldspillende børn vidste meget mere om sundhed, da forsøget var slut, end før det gik i gang. Og de vidste mere end dem, der ikke havde deltaget i forsøget. Desuden var deres trivsel forbedret.

Efter planen skal FIFA 11 for Health introduceres på 400 folkeskoler fra sommeren 2016. Planen er, at resultaterne fra det danske pilotprojekt skal danne grundlag for, at FIFA 11 for Health-konceptet kan udbredes til andre vestlige lande.

Lyt på Videnskab.dk!

Hver uge laver vi digital radio, der udkommer i form af en podcast, hvor vi går i dybden med aktuelle emner fra forskningens verden. Du kan lytte til den nyeste podcast i afspilleren herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Har du en iPhone eller iPad, kan du finde vores podcasts i iTunes og afspille dem i Apples podcast app. Bruger du Android, kan du med fordel bruge SoundClouds app.
Du kan se alle vores podcast-artikler her eller se hele playlisten på SoundCloud

Det sker