Annonceinfo

Fisk og skaldyr beskytter synet

En diæt fyldt med tun, krabber og østers kan hjælpe ældre med at undgå blindhed.

Vil man undgå blindhed som gammel, så er det måske en god idé at inkludere masser af fisk og skaldyr i sin kost. (Foto: Colourbox)

Mange ældre oplever, at synet langsomt begynder at svigte, og den hyppigste årsag til det er aldersrelateret makuladegeneration (AMD). Men fisk og skaldyr rig på omega-3-fedtsyrer kan måske mildne sygdommen.

Det skriver physorg.com på baggrund af en artikel netop publiceret i tidsskriftet Ophthalmology.

Resultaterne er i overensstemmelse med tidligere studier, der har vist, at omega-3-kosttilskud beskytter mod AMD, oplyser forskningsleder Bonnielin Swenor fra Wilmer Eye Institute ved Johns Hopkins School of Medicine i USA.

Hver tiende dansker over 60 år får AMD.

Omega-3, genetik eller miljø?

De nye resultater bygger på en spørgeskemaundersøgelse af 2.390 personer mellem 65 og 84 år. De blev spurgt om deres kostvaner og specielt, hvor meget fisk og skaldyr de spiser ugentligt. Derefter blev de testet for AMD.

Alle spiste mindst ét måltid fisk eller skaldyr om ugen, men forskerne fandt, at 68 af dem havde fremskreden AMD samtidig med, at de spiste signifikant færre omega-3-fedtsyrer end de andre. De havde især problemer med blodkarrene og svind i nethinden - hvilket betyder, at nethindens lysfølsomme sanseceller er ved at gå til grunde.

Fordi kun tre procent af forsøgspersonerne havde fremskreden AMD, kan andre faktorer som genetik og miljø ikke udelukkes, selv om lignende konklusioner om en sammenhæng mellem et svækket syn og indtagelse af omega-3-fedtsyrer har været fremlagt tidligere.

Derfor advarer forskerne også mod at selvmedicinere en begyndende øjenlidelse med omega-3-kosttilskud. I stedet skal man konsultere en øjenlæge.

Beskytter spisning af fisk og skaldyr synet ?

Fisk og skaldyr indeholder meget omega 3, men også metylkviksølv.
Jævnfør denne artikel: ”Grænseværdi for kviksølv er alt for høj”.
http://www.videnskab.dk/content/dk/miljo_natur/gransevardi_for_kviksolv_er_alt_for_hoj
Tungmetaller som f.eks. kviksølv og kobber er kendt for at deponere sig i øjet, og kviksølvforgiftning er sat i forbindelse med pigmentering i øjet, glaukom, tågesyn, nærsynethed, øget lysfølsomhed, natteblindhed m.v..
Oettingen WF von. Poisoning. A guide to clinical diagnosis and treatment. Saunder Co 1958.
Schulz, H. Wirkung und Anwendung der unorganische Arzneistoffe, G. Thieme Verl. Leipzig 1907.
Når Fødevarestyrelsen beregner, hvor meget fisk vi kan spise, uden at blive belastet med kviksølv.
Jævnfør rapporten: ”Helhedssyn fisk og fiskevarer” side 61.
http://www.foedevarestyrelsen.dk/fdir/pub/2003017/rapport.pdf
så bruges blodets halveringstid, det vil sige den tid det tager, før koncentrationen af et stof i blodet bliver halveret. Metylkviksølvs halveringstid i blodet er ca. 60 dage, mens elimineringstiden, det vil sige den tid det tager for organismen at udskille halvdelen af stoffet, for kviksølv opgives til minimum 20 år.
Når myndighederne bruger  blodets halveringstid for metylkviksølv, i stedet for elimineringstiden i deres beregninger, så siger disse noget om, hvordan vi belastes med metylkviksølv her og nu, men ikke, hvordan vores organisme belastes på længere sigt ved spisning af fisk.
Det sidste var måske mere relevant !
Indtil man har fået nogle mere realistiske beregninger fra Fødevarestyrelsen vedrørende eksponering for metylkviksølv ved indtagelse af fisk, så jeg i stedet anbefale, at man primært vælger sine omega 3 kilder fra omega-3-kosttilskud (f.eks. fiskeolie piller, som er kontrollerede for kviksølv) samt fra vegetabilske kilder såsom hørfrø, nødder, avocado.

Log ind eller opret konto for at skrive kommentarer

Seneste fra Krop & Sundhed

Det læser andre lige nu

Spørg Videnskaben

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.

Mest sete video

Seneste blogindlæg