Annonceinfo

Fisk gør ældre mere åndsfriske

Ovnbagt eller grillet fisk, rig på to slags omega-3 fedtsyrer, ser ud til at reducere risikoen for blodpropper og hukommelsesproblemer hos modne voksne og ældre.

Fed fisk på menuen er godt for hjernen.(Foto: Colourbox )

Det antyder en ny undersøgelse publiceret i tidsskriftet 'Neurology'.

Hvis der regelmæssigt er for eksempel laks eller tunfisk på menukortet, er det sandsynlig at en erfaren hjerne bliver taknemmelig på flere måder:

De personer som spiste ovnstegt/grillet fed fisk, rig på omega-3 fedtsyrerne DHA og EPA, tre eller flere gange om ugen, havde næsten 26 procent lavere risiko for at få små læsioner/skader i hjernen, eller såkaldt 'stille infarkt'.

På et senere tidspunkt kan sådanne skader føre til blodpropper i hjernen, demens eller reduceret tænkeevne, fremgår det af et meddelelse fra 'American Academy of Neurology'.

Lidt hjælper også lidt

Det finsk-amerikanske forskerteam sammenlignede med personer som rapporterede at de ikke spiste fisk regelmæssigt. Både tunfisk, laks, makrel, sild og sardiner er eksempler på fisk som indeholder meget DHA og EPA. Og selv lidt af den type mad kan hjælpe en smule; dem som kun indtog én portion fisk ugentligt nedsatte risikoen for blodpropper og demens med 13 procent, ifølge undersøgelsen. Datagrundlaget for det nye forskningsarbejde omfatter 3.660 personer over 65 år, der som udgangspunkt var raske. Deres hjerner blev scannet for at se om der var indtruffet mindre skader, som kan skabe større problemer senere hen. Fem år efter blev der fulgt op på 2.313 af dem i en ny scannings-runde. De udfyldte også spørgeskemaer hvor fiskens plads i deres kost blev kortlagt.

Ikke med stegt fisk

Tunfisk og anden fed fisk rig på fedtsyrerne DHA og EPA ser altså ud til at hjælpe imod hukommelsesproblemer og blodpropper i hjernen.

»Men nogen tilsvarende effekt blev ikke påvist hos personer som spiste stegt fisk regelmæssigt,« siger forsker Jyrki Virtanen fra universitetet i Kuopio, Finland. Han tilføjer også dette:

»Mere forskning er nødvendig for at finde ud af hvorfor disse typer fisk (eksempler nævnt tidligere i artiklen, red. anm.) ser ud til at have en beskyttende virkning.« »Men omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA ser ud til at spille en betydelig rolle,« siger Virtanen i meddelelsen fra 'American Academy of Neurology'.

Få undersøgelser

Han tilføjer at tidligere forskningsarbejde har vist at indtagelse af fisk og fiskeolie kan forebygge blodpropper i hjernen. »Men dette er en af yderst få undersøgelser som har set nærmere på hvilken effekt indtagelse af fisk har på stille infarkt i hjernen hos friske ældre mennesker,« siger den finske forsker. Denne type infarkt opdages, ifølge 'American Academy of Neurology', kun ved en scanning af hjernen, og de bliver påvist hos 20 procent af ældre mennesker som ellers er raske.

© forskning.no. Oversat af Johnny Oreskov

Reference

Ovnstegt/grillet

Ja, det samme undrer også mig - og så vidt jeg kan se, har ingen øjensynligt kunne svare eller kommenterer spørgsmålet.
Selv om det er et indlæg af ældre dato håber jeg fortsat på nogen kan svare.

Og hvorfor skal det være

Og hvorfor skal det være ovnstegt eller grillet?

Log ind eller opret konto for at skrive kommentarer

Seneste fra Krop & Sundhed

Det læser andre lige nu

Spørg Videnskaben

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.

Seneste blogindlæg