Fisk er godt for spædbørns udvikling
Børn af kvinder, der spiser moderate mængder fisk, mens de er gravide, udvikler sig hurtigere både fysisk og mentalt

Forskere fra Statens Serum Institut har i samarbejde med Harvard Medical School fundet, at fiskespisning i graviditeten ser ud til at stimulere både den fysiske og mentale udvikling hos småbørn.
»Vi ser en tydelig sammenhæng mellem børns udvikling og deres mødres kostvaner under graviditeten, i dette tilfælde deres indtag af fisk. Indtagelse af fisk under graviditeten synes at gavne såvel den fysiske som mentale udvikling hos spædbørn,« forklarer en af forskerne bag undersøgelsen, dr.med. Sjurdur F. Olsen, der er leder af Forskningsgruppe for Maternal Ernæring, og adjungeret professor i ernæring ved Harvard University.
Resultaterne bygger på data fra ikke mindre end 25.446 børn født af mødre, der deltager i undersøgelsen 'Bedre sundhed for mor og barn' (The Danish National Birth Cohort). Undersøgelsen er den største af sin slags hidtil, og omfatter gravide kvinder indskrevet på hospital fra 1996-2002.
Rank ryg som en milepæl
Resultaterne er offentliggjort i september-udgaven af tidsskriftet 'American Journal of Clinical Nutrition', og giver, sammen med resultater fra andre undersøgelser af kvinder i USA og UK, yderligere belæg for, at moderat indtag af fisk under graviditet ikke skader barnets udvikling, og endda kan være gavnligt.

Mødrene blev interviewet om deres ammevaner og om barnets udvikling seks og 18 måneder efter fødslen. Oplysningerne blev sammenholdt med en detaljeret spørgeskema-undersøgelse, hvor kvinderne fra de var seks måneder henne i graviditeten skulle angive kostindtag og specielt hvor meget fisk, de spiste.
Seks måneder efter fødslen blev mødrene blandt andet spurgt om konkrete fysiske og kognitive (mentale) milepæle såsom om barnet efter seks måneder kunne holde hovedet oppe, sidde med rank ryg, efterligne lyde og reagere på lyd eller stemmer. Et år senere blev de igen spurgt. Denne gang til mere avancerede udviklingstrin, såsom om barnet kunne kravle op af trapper, tage strømper af og på, drikke fra en kop, skrive eller tegne og sætte ord sammen.
Omega-3-fedtsyrer med gavnlig effekt
Sammenlignet med mødrene, der spiste mindst fisk, havde børn af de kvinder med den højeste indtagelse af fisk (ca. 60 gram om dagen) gennemsnitligt 25 procent højere udviklingsmæssige score efter seks måneder, et tal, der voksede til næsten 30 procent efter 18 måneder. Det vil sige, at de børn, hvis mødre spiste mest fisk under graviditeten, var mere tilbøjelige til at have bedre motoriske og kognitive færdigheder.
Resultatet giver yderligere støtte til teorien om, at omega-3 fedtsyrer i fisk og i modermælk er gavnlig for spædbarnets udvikling. Det er tilsyneladende den høje koncentration af omega-3-fedtsyren DHA i fisk, der, ligesom i modermælk, har en gavnlig effekt på barnehjernens udvikling.

»Effekter på hjerneudvikling er tidligere påvist med modermælkerstatninger med og uden tilsætning af DHA, men de nye forskningsresultater viser en relativ stærk sammenhæng mellem fisk i kosten og barnets tidlige udvikling - en sammenhæng der er uafhængig af varigheden af amning,« fastslår Sjurdur F. Olsen.
Forskerne fandt også en positiv effekt mellem amning og spædbarnets udvikling, især efter 18 måneder. Brystmælk indeholder også omega-3 fedtsyren DHA.
Serum Instituttets nye forskning er støttet af EU igennem konsortiet EARNEST, som fokuserer på den tidlig ernærings betydning for helbredet, samt af Danmarks Grundforskningsfond.
Eksterne links
Seneste fra Krop & Sundhed
-
Aspergers syndrom forsvinder
21. maj 2012 kl. 19:46Fra og med næste år vil autismediagnosen blive forenklet, og ingen vil længere få Aspergers syndrom. -
Disse blinde passagerer tager du med hjem fra ferie
21. maj 2012 kl. 10:20Hvis du tror, at du kun kommer hjem med en fin hudfarve og pæne souvenirs efter en tur sydpå, tager du fejl. Flere af os kommer også hjem med noget ekstra i maven. -
Et enkelt enzym kan forhindre kræft
18. maj 2012 kl. 03:54Opsigtvækkende international forskning har fundet ud af, at et enkelt enzym reparerer over én million fejl i vores DNA. Enzymet sørger for, at DNA'et ikke går i stykker, så kræft udvikler sig.
Mest læste på Videnskab.dk
-
20/05
-
18/05
-
18/05
-
16/05
-
16/05
-
17/05
-
16/05
-
21/05
-
16/05
-
21/05
Det læser andre lige nu
-
Danmarks astronaut blogger om rummet
26. maj 2011 kl. 09:39 -
Dit blodsukker er genetisk bestemt
19. januar 2010 kl. 11:03 -
Danske forskere forbedrer atomure
16. april 2009 kl. 20:00
Spørg Videnskaben
-
Hvorfor spiser hunde lort?
21. maj 2012 kl. 13:28 -
Kan man dø af grin?
20. maj 2012 kl. 16:24
Abonner på vores nyhedsbrev
Seneste nyheder
Seneste kort nyt
-
13:54
-
10:48
-
10:21
-
10:01
-
09:34
Mest sete video
-
Løft en tændstik uden at røre den
18. maj 2012 kl. 09:28 -
Orangutang viser: Sådan bygger du en hængekøje
15. maj 2012 kl. 13:29 -
Verdens mest sjældne gorilla fanget på video
17. maj 2012 kl. 05:58
Seneste kommentarer
-
Af Christian Vilenius for 5 timer 13 minutter siden
[Allergi kan forhindres af det rigtige støv]
-
Af Bjarne Kampmann for 7 timer 24 minutter siden
[Løft en tændstik uden at røre den]
Seneste blogindlæg
-
Hvad blev der af legen?
Af Stine Liv Johansen, Adjunkt, ph.d. -
Afslutning på forsknings og indsamlingstur til nord Sulawesi, fisk og havslanger
Af Arne Redsted Rasmussen, Ph.D., Lektor
På forsiden lige nu
Seneste nyheder
Abonner på vores nyhedsbrev
| Videnskab.dk | Redaktion | Oversigt | Abonnér |
|---|---|---|---|
| Skelbækgade 4 | Ansvarshavende chefredaktør: | Om Videnskab.dk | RSS feed |
| DK-1717 København V | Vibeke Hjortlund | Ansatte på Videnskab.dk | |
| Tlf: 70 70 17 88 | redaktionen@videnskab.dk | Privatlivspolitik | YouTube |
© Ophavsretten tilhører Videnskab.dk





















reklame slettet
Indlæg med reklame slettet
Med undtagelse af silden, må
Med undtagelse af silden, må de øvrige fisk betegnes som rovfisk. Hvorfor det med den foreslåede selektering, med kun at spise "moderate" mængder af rovfisk, ikke virker helt gennemtænkt. De fede og de magre fisk er også rovfisk.