Får kvinder bedre hukommelse af sex?
Canadiske forskere hævder, at sex fremmer væksten af nye hjerneceller. »Alt for spekulativt,« mener svensk hjerneforsker.
sex hukommelse kvinder minder erindring studie forsøg hukommelsestests neuroner neurogenese hippocampus hjerneforskning årsagssammenhæng

Kan det virkelig passe at sex giver kvinder en bedre hukommelse? Det mener de canadiske forskere bag det nye studie. (Foto: Shutterstock)

Der findes endeløse påstande om de positive effekter, som sex kan levere. For eksempel at sex og rødvin skærper din hjerne, eller at sexdufte jager influenza på flugt.

Nu viser et studie fra McGill University i Canada, at kvinder, som ofte har sex, også har en bedre hukommelse.

Hvordan hænger det nu sammen?

Forskerne bag studiet har konkluderet, at det er, fordi det fremmer væksten af nye celler - kaldet neuroner - i visse dele af hjernen, når kvinder har sex.

LÆS OGSÅ: Mindfulness øgede kvinders sexlyst

Hjernen kan udvikle nye celler i voksenalderen

Det fænomen, som forskerne refererer til, kaldes neurogenese. (Neurogenese er evnen til at genopbygge sig selv - en evne, der blev opdaget tilbage i 1996, red.)

Før var det almindeligt antaget, at nye nerveceller i hjernen kun blev udviklet i begyndelsen af vores liv, og at vi efterfølgende var nødt til at klare os med det, vi nu engang havde.

Men det stemmer ikke helt. Det har nemlig vist sig, at hjernen kan udvikle nye hjerneceller i voksenalderen, heriblandt i hippocampus.

Hippocampus er en hjernevinding beliggende i temporallappen, der blandt andet regulerer følelser, og som har betydning for menneskets korttidshukommelse.

LÆS OGSÅ: Hvorfor er mænd så glade for bryster?

Holder styr på minderne

Hjerneforsker ved Universitetet i Oslo Jon Storm-Mathisen forklarer, at de nye celler har en bedre evne til at ændre egenskaber og reagerer kraftigere på stimuli end de gamle celler.

»Hvis de nye neuroner inaktiveres, nedsættes hukommelsesfunktion,« skriver han i en e-mail til forskning.no.

Forskerne ved stadig ikke nøjagtigt, hvordan de nye celler bidrager til en bedre hukommelse, men der findes flere teorier om, at de hjælper os med at holde styr på vores erindringer.

Profrssor Jonas Frisén forklarer, at de kan have en helt speciel funktion. Han forsker blandt andet i neurogenese ved Karolinska Institutet i Sverige.

Hippocampus er en hjernevinding i temporallappen, der blandt andet regulerer følelser og har betydning for menneskets korttidshukommelse. (Illustration: WikimediaCommons)

»Nervecellerne gør, at kan du adskille lignende, men forskellige sanseindtryk og lagre dem som unikke minder. Et eksempel er evnen til at lagre Justin Bieber og Justin Timberlakes musik som separate minder. Det er jo ret ens popmusik, som det kan være svært at skelne mellem,« skriver Jonas Frisén i en e-mail forskning.no.

Men selvom der er påvist neurogenese i mennesker, er det noget, som er meget vanskeligt forske i, forklarer Jonas Frisén.

Alligevel findes der flere studier, som viser, at forskellige aktiviteter som sex og motion, fremmer væksten af nye neuroner - i hvert fald i rotter.

Men indtil videre er det ikke lykkedes forskerne at bevise, at disse aktiviteter fungerer på samme måde i mennesker.