Et enkelt glas vin kan skade dit foster
Risikoen for spontan abort øges markant, hvis en gravid kvinde drikker bare to genstande om ugen. Det viser en ny stor dansk undersøgelse.

Det har i lang tid været usikkert, om det var skadeligt for gravide at drikke lidt alkohol under graviditeten.
Nu viser en ny stor undersøgelse, at det kan være meget skadeligt.
Overraskende og uventede resultater
Danske forskere kan som de første vise, at selv små mængder alkohol øger risikoen for spontan abort markant.
Hvis du f.eks. drikker bare to genstande om uger, øges din risiko for at få en spontan abort med hele 50 procent, mens du med fire genstande om ugen fordobler risikoen.
»Det er ikke overraskende, at alkohol er skadeligt, men det er overraskende, at så små mængder øger risikoen så meget.«
»Da vi gik i gang med undersøgelsen, ville jeg gerne vise det modsatte – at man godt kan drikke lidt alkohol under graviditeten. Det var det, vi forventede at finde ud af. Derfor er resultatet meget overraskende og uventet« siger Anne-Marie Nybo Andersen, professor i Social Epidemiologi ved det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet og én af forskerne bag undersøgelsen.
Selv én genstand har skadelig effekt
Fakta
Spontan abort betyder, at en graviditet ufrivilligt afbrydes så tidligt, at fosteret ikke kan overleve.
Undersøgelsen er foretaget blandt 91.843 helt almindelige gravide danske kvinder, og der er tale om en meget stor, omfattende og grundig undersøgelse.
Næsten en tredjedel af alle gravide danske kvinder i perioden 1996-2002 har deltaget i undersøgelsen, hvor der også er taget højde for andre vigtige faktorer, der påvirker risikoen for spontan abort og dødsfødsler, f.eks. morens alder, rygning og social status.
»Vi har gjort os meget umage for at tage højde for alle mulige fejlkilder, og derfor tror vi faktisk, at undersøgelsen ’taler sandt’, og at selv meget lidt alkohol har en skadelig effekt,« siger Anne-Marie Nybo Andersen.
Drik så lidt som muligt under hele graviditeten
Det har indtil nu været uvist og omdiskuteret, om et enkelt glas vin kunne have nogen betydning for fostrets overlevelsesevne.
Tidligere videnskabelige undersøgelser har givet forskellige resultater. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man slet ikke drikker under graviditeten, men en undersøgelse foretaget blandt de praktiserende læger viser, at de mener, man godt kan drikke lidt under graviditeten.
Med den nye undersøgelses resultater taget i betragtning er Anne-Marie Nybo Andersen ikke i tvivl om, hvad hun vil anbefale:
Fakta
Undersøgelsen er lavet som en del af projektet ’Bedre sundhed for mor og barn’, som flere af landets forskningsinstitutioner står bag. Her har et forskerteam fulgt næsten 100.000 gravide kvinder for at undersøge, hvordan forhold i graviditeten og det tidlige liv påvirker helbredet.
»Jeg synes, man skal holde sig helt fra at drikke nogen form for alkohol, når man prøver at blive gravid, og når man er i de første fire måneder af sin graviditet. Jo kortere tid, man er henne, jo større er risikoen for abort,« siger Anne Marie Nybo Andersen.
»Når man så er fire måneder henne, viser vores undersøgelser, at der ikke er forøget risiko for dødsfødsler, men vi kan jo ikke garantere, at det ikke påvirker fostret på andre måder. Derfor er mit råd, at hvis man skal drikke, skal man nøjes med én genstand, og den skal drikkes langsomt, så koncentrationen af alkohol i blodet forbliver så lav som muligt.«
Ufrivillig abort er en hyppig dødsårsag
Spontan abort er forholdsvist udbredt. Hver syvende graviditet ender i en spontan abort, og en abort er ifølge Anne-Marie Nybo Andersen ikke bare ’naturens gang’, men derimod en traumatiserende oplevelse for forældrene, som – i hvert fald delvist – kan forebygges.
»Basisrisikoen for alle almindelige gravide kvinder er lavt anslået 10 procent, hvilket vil sige, at ud af 100 gravide kvinder aborterer mindst 10 i gennemsnit. Hvis alle hundrede så drak 1-2 genstande om ugen, ville tallet stige til 15. Det er helt konkret fem liv, vi går glip af på den konto,« siger Anne-Marie Nybo Andersen.
»Derfor er det her vigtig forskning. Det har stor betydning for gravide kvinder, og det kan have stor betydning i et folkesundhedsperspektiv«.
Undersøgelsen er publiceret i det internationale tidsskrift International Journal of Epidemiology.
Relaterede artikler
Seneste fra Krop & Sundhed
-
Så alvorlig er mobning for børns helbred
23. maj 2012 kl. 03:55Børn, der bliver mobbet, laver ikke bare flere skader på sig selv. Mobning kan også påvirke ofrenes gener, så de ældes hurtigere end normalt. -
Aspergers syndrom forsvinder
21. maj 2012 kl. 19:46Fra og med næste år vil autismediagnosen blive forenklet, og ingen vil længere få Aspergers syndrom. -
Disse blinde passagerer tager du med hjem fra ferie
21. maj 2012 kl. 10:20Hvis du tror, at du kun kommer hjem med en fin hudfarve og pæne souvenirs efter en tur sydpå, tager du fejl. Flere af os kommer også hjem med noget ekstra i maven.
Mest læste på Videnskab.dk
-
20/05
-
18/05
-
18/05
-
17/05
-
21/05
-
21/05
-
21/05
-
21/05
-
19/05
-
19/05
Det læser andre lige nu
-
Julelege var en synd
8. december 2011 kl. 09:44 -
Kan kinesisk dreng virkelig se i mørke?
10. februar 2012 kl. 12:45 -
Sådan kan vi udnytte naturens energi
9. marts 2009 kl. 10:40
Spørg Videnskaben
-
Hvorfor spiser hunde lort?
21. maj 2012 kl. 13:28 -
Kan man dø af grin?
20. maj 2012 kl. 16:24
Abonner på vores nyhedsbrev
Seneste nyheder
Seneste kort nyt
Mest sete video
-
Løft en tændstik uden at røre den
18. maj 2012 kl. 09:28 -
Orangutang viser: Sådan bygger du en hængekøje
15. maj 2012 kl. 13:29 -
Verdens mest sjældne gorilla fanget på video
17. maj 2012 kl. 05:58
Seneste kommentarer
-
Af Dorte Wulff Dahl for 15 minutter 51 sekunder siden
[For lange hjerteslag øger dødsrisiko]
-
Af Dorte Wulff Dahl for 3 timer 52 minutter siden
[For lange hjerteslag øger dødsrisiko]
Seneste blogindlæg
-
Hvad blev der af legen?
Af Stine Liv Johansen, Adjunkt, ph.d. -
Afslutning på forsknings og indsamlingstur til nord Sulawesi, fisk og havslanger
Af Arne Redsted Rasmussen, Ph.D., Lektor
På forsiden lige nu
Seneste nyheder
Abonner på vores nyhedsbrev
| Videnskab.dk | Redaktion | Oversigt | Abonnér |
|---|---|---|---|
| Skelbækgade 4 | Ansvarshavende chefredaktør: | Om Videnskab.dk | RSS feed |
| DK-1717 København V | Vibeke Hjortlund | Ansatte på Videnskab.dk | |
| Tlf: 70 70 17 88 | redaktionen@videnskab.dk | Privatlivspolitik | YouTube |
© Ophavsretten tilhører Videnskab.dk




















Man høre da konstant det modsatte?
Det er da utroligt hvordan man skiftevist høre at det er sundt med et glas vin for normale personer og det er okay med et glas vin til gravide og det er skadeligt med et enkelt glas vin.
Personligt ville jeg aldrig turde risikere et foster på denne måde.