Et enkelt glas alkohol øger din risiko for at komme til skade
Ny svensk doktorafhandling viser, at risikoen for at komme til skade stiger, selvom man kun har fået et enkelt glas. Dansk forsker mener, det er svært at bevise direkte.

Du behøver ikke drikke hjernen ud for at risikere at komme galt af sted. Det er nok med et enkelt glas.
De fleste alkoholrelaterede skader forekommer nemlig efter kun et enkelt eller få glas, viser en ny svensk doktorafhandling.
Hvad enten det er voldsepisoder, eller et hændeligt uheld som at snuble eller styrte på cyklen, behøver man slet ikke bunde eller drikke igennem for at komme til skade; moderate mængder kan også være farlige.
Weekend-boom
Sammenhængen mellem alkohol og skader er blevet undersøgt af sociologen Hervé Kuendig, i hans doktorafhandling ved det svenske medicinske universitet Karolinska Instituttet.
Han er kommet frem til, at risikoen for at komme til skade steg efter indtag af selv små mængder alkohol. I de fleste af de tilfælde, hvor alkohol blev bedømt til at være årsag til skaden, havde den tilskadekomne kun drukket en smule. Men skadesrisikoen steg i takt med den indtagne mængde alkohol.
Resultaterne viser, at en fjerdedel af de behandlede skader var sket efter at patienten havde drukket alkohol. Men de var ujævnt fordelt over tid: Over 80 procent af skader opstået på lørdag og fredag aftner var alkoholrelaterede.
Usikre årsagsforhold
Studiet er foretaget i Schweiz, hvor Hervé Kuendig har interviewet patienter ved en skadestue, der blev behandlet efter vold eller uheld.
Fakta
VIDSTE DU
I Danmark var alkohol involveret i hvert fjerde trafikdrab i 2003
Alkohol slår 3000 danskere ihjel hvert år. Det er 5 procent eller hver 20. dansker.
Alkoholrelaterede døsfald er fordoblet i løbet af de seneste 20 år.
Danskernes alkoholforbrug koster hvert år samfundet ca. 10 milliarder kr.
Sundhedsvæsnet bruger næsten en milliard kr. hvert år, på at behandle alkoholrelaterede lidelser.
Studiet er bemærkelsesværdigt, fordi der kun er forsket meget lidt i sammenhængen mellem moderat alkoholindtag og skader - i modsætning til den veldokumenterede sammenhæng mellem voldsomt alkoholindtag og skader.
Forskningsleder ved Statens Institut for Folkesundhed på Syddansk Universitet Jane Tolstrup er positiv overfor resultaterne, men påpeger, at der er svært at bevise nogen direkte sammenhænge, når det gælder små mængder alkohol:
»Det er ufattelig svært at måle effekten af den enkelte genstand. Det kan godt være, der er noget om det, men jeg ville nok være lidt forbeholden mod at sige, at den enkelte genstand øger risikoen for at komme til skade.«
Vigtig for danskerne
Hun mener, undersøgelsen svækkes af, at det ikke lige er til at se, hvilken sammenligningsgruppe Hervé Kuendig har brugt. Men samtidig finder hun undersøgelsen relevant for danskerne:
»Eftersom mange danskere drikker hele tiden, har mange hele tiden lidt alkohol i blodet. Og der er ingen tvivl om, at der er rigtig mange alkoholpåvirkede, der kommer til skade,« forklarer hun, og giver et eksempel:
»Vi cykler meget i Danmark, og der er en almen opfattelse af, at det må man godt, men man må ikke køre bil. Men der er jo også stor sandsynlighed for at komme til skade, hvis man cykler under påvirkning af alkohol.«
Afhandlingen har fået navnet 'Tomme glas og brækkede knogler; Epidemiologiske studier i alkohol og skader behandlet ved en skadestue i Schweiz'.
Relaterede artikler
Eksterne links
Seneste fra Krop & Sundhed
-
Dit stofskifte er styret af ét protein
9. februar 2012 kl. 11:14Dansk professor i lægemiddelforskning har fundet en bestemt type celler i kroppen, der regulerer vores stofskifte og er med til at bestemme, om vi er mætte eller sultne. Opdagelsen udløser den prestigefyldte EliteForsk-pris. -
Lys-illusion får pupillen til at trække sig sammen
7. februar 2012 kl. 12:47Hvilken af de to figurer i artiklen er mest lys i midten? Når hjernen snyder dig, er det måske ikke en fejl, men en slags forbedring af virkeligheden. -
Aminosyrer i nødder fjerner fedme og diabetes
7. februar 2012 kl. 03:54Diabetes og fedt forsvinder, når man spiser særlige aminosyrer, der især findes i nødder. Det viser banebrydende dansk forskning, der kan føre til slankepiller.
Mest læste på Videnskab.dk
-
05/02
-
02/02
-
07/02
-
03/02
-
02/02
-
06/02
-
02/02
-
07/02
-
05/02
-
04/02
Det læser andre lige nu
-
Hvad er deja-vu?
13. november 2011 kl. 12:52 -
Anmeldelse af ’Mit Smukke Genom, historier fra genetikkens overdrev’
1. oktober 2010 kl. 12:45 -
Tankelæser-teknologi viser, hvad du har set
29. september 2011 kl. 10:52
Spørg Videnskaben
-
Hvorfor får kvinder menstruation samtidig?
6. februar 2012 kl. 12:47 -
Bliver man forkølet af at være kold?
5. februar 2012 kl. 14:16
Abonner på vores nyhedsbrev
Seneste nyheder
Seneste kort nyt
-
10:43
-
10:11
-
09:43
-
08:52
-
08:27
Mest sete video
-
Sådan påvirker musik hjernen
1. februar 2012 kl. 15:08 -
Mælkevejens sorte hul sluger gigantisk gassky
30. januar 2012 kl. 13:40 -
Se den boblende computer
31. januar 2012 kl. 14:41
Seneste kommentarer
-
Af Ivar Nielsen for 4 minutter 35 sekunder siden
[Dit stofskifte er styret af ét protein]
-
Af Steen Hansen for 50 minutter 33 sekunder siden
[’Teorien om alting’ hængt ud som teorien om ingenting]
Seneste blogindlæg
-
Superbowls og supertirsdage - sportsmetaforer i amerikansk politik og medier
Af Mark Herron, Ph.d.-stipendiat, Afdeling for Retorik, KU -
Har naturen værdi i sig selv?
Af Jakob Rachmanski, Cand.mag. i filosofi
På forsiden lige nu
Abonner på vores nyhedsbrev
| Videnskab.dk | Redaktion | Oversigt | Abonnér |
|---|---|---|---|
| Skelbækgade 4 | Ansvarshavende chefredaktør: | Om Videnskab.dk | RSS feed |
| DK-1717 København V | Vibeke Hjortlund | Ansatte på Videnskab.dk | |
| Tlf: 70 70 17 88 | redaktionen@videnskab.dk | Privatlivspolitik | YouTube |
© Ophavsretten tilhører Videnskab.dk





















Jeg har gennem et langt liv ,
Jeg har gennem et langt liv , ikke holdt mig tilbage når nogen bød på en øl eller en ”bette sort” i kaffen,,,I årene 1988 til 2008 blev det faktisk til et gennemsnit pr. dag på 13 genstande , og sådan ville det også have set ud i dag hvis jeg ikke var blevet ramt af urinsyregigt (eller kaptajn Vom sygen =Podagra) Smerterne var så forfærdelige, at jeg holdt op med øl vin og spiritus , for ikke at opleve det igen , og det har jeg overholdt nu i 109 dage uden et eneste ”frafald”
Min pointe til artiklen ”er” at jeg aldrig er kommet til skade , eller har haft uheld som kunne føres tilbage til indtagelse af alcohol ...så derfor hælder jeg mest til Jane Tolstrups vurdering
>>Det er umådelig svært at måle effekten af den enkelte genstand. Det kan godt være, der er noget om det, men jeg ville nok være lidt forbeholden mod at sige, at den enkelte genstand øger risikoen for at komme til skade.<< siger Jane Tolstrup.