Endeligt bekræftet: Depression kan trænes væk
Ny analyse slår endeligt fast, at træning hjælper mod mild til moderat depression. Det er første gang, forskere kun fokuserer specielt på effekten af fysisk træning hos mennesker med depression som hoveddiagnose.
Nu er det slået helt fast, at motion er godt mod milde og moderate depressioner. (Foto: Colourbox)

En gruppe svenske forskere under ledelse af psykolog Torbjörn Josefson ved Högskolan i Halmstad har undersøgt, hvordan træning kan reducere depressionssymptomer.

»Hovedresultatet viser en signifikant effekt ved træningstiltag,« konkluderer rapporten.

Fundene, som er blevet publiceret i Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, kan have store effekter for behandling af depression, påpeger forskerne.

Første gang med fokus på træning

Selvom der har været foretaget meta-analyser i samme forskningsområde tidligere, er dette første gang, der kun er inkluderet studier, som specielt fokuserer på effekten af fysisk træning.

Forskerne sammenlignede tre kategorier: Deltagere uden behandling, deltagere som fik placebo og deltagere som fik almindelig pleje. Alle deltagerne var diagnosticeret med depression.

»Tidligere meta-analyser har inkluderet studier, hvor man har anvendt kontrolgrupper, som har fået behandling mod depression – for eksempel meditation, afslapningstræning eller lysterapi – og kan dermed have resulteret i et misvisende resultat,« siger Torbjörn Josefson i en pressemeddelelse.

Meditation og mindfulness

Det er påvist, at tiltag som meditation og afslapning har en antidepressiv effekt og derfor ikke bør udføres i kontrolgrupper.

»Siden meditation og mindfulness-baserede interventioner har sammenhæng med reduceret depression, er det umuligt at adskille effekten af fysisk træning fra effekten af meditationsdelen,« fremhæver rapporten.

Det nye studie har bl.a. frasorteret patienter, der bliver behandlet for depression med afslapningsøvelser, da disse øvelser i sig selv har en effekt. Ved at frasortere disse kunne man specifikt se på motion som en isoleret faktor. (Foto: Colourbox)

Tidligere meta-analyser har også inkluderet studier, hvor deltagerne ikke havde depression som hoveddiagnose, for eksempel patienter med multipel sklerose eller skizofreni.

»For at undersøge effekten af kun fysisk træning og motion ved depression, har man først og fremmest brug for at undersøge en homogen gruppe, hvor depression er hoveddiagnosen,« siger Torbjörn Josefson.

»Derfor er vores meta-analyse en vigtig opdatering af tidligere resultater, samtidig med at den giver en oversigt over forskning i fysisk træning og motion som behandling mod depression.«

Stor nytte for sundhedstjenesten

Analysen bekræfter, at fysisk træning faktisk hjælper mod depression – men med visse forbehold.

»Træning kan anbefales for personer med mild eller moderat depression, som er villige, motiverede og tilstrækkeligt fysisk raske til at tage del i et sådan program,« konkluderer rapporten.

»Både primærsundhedstjenester, psykiatri og arbejdsmiljøtjenester kan have stor nytte af dette gennem at udvikle og tilbyde gruppetræningsinterventioner – behandlinger specielt udformet til deprimerede patienter, enten som hovedbehandling eller som komplementærtilbud til traditionel behandling som for eksempel psykoterapi,« tilføjer Torbjörn Josefson.

© forskning.no Oversættelse: Julie M. Ingemansson