Ekstremt præcise billeder skal afsløre kræfts udvikling
For første gang rekonstruerer biologer med stor præcision og i 3D-billeder, hvordan kræfttumorer kan ændre væv. Den nye metode skal bruges i undersøgelser af, om man kan bremse spredning af kræft i vævet.

Ved hjælp af sæbe og avancerede mikroskoper har molekylærbiologer knipset detaljerede billeder af kræfttumorer og af vævet omkring dem.

Billederne viser vævet skarpt og i 3D, blandt andet fordi forskerne med en ny teknik har kunnet rense vævet med en sæbeblanding uden at ødelægge det.

Samtidig kan forskerne se detaljer, der er på størrelse med en tusindedel af en millimeter.

Med tidligere teknikker har man ikke set så dybt ind i væv og derfor ikke kunnet rekonstruere tredimensionelle billeder i den høje kvalitet.

»Hver gang vi har taget et nyt billede af et organ, har vi været de første i verden til at kunne se selv de mindste ændringer af det syge væv, så det har været et spændende forløb,« siger Janine Erler, der er professor på BRIC (Biotech Research & Innovation Centre, Københavns Universitet).

Hun står bag den nye undersøgelse, der netop er udgivet i det anerkendte tidsskrift Nature Medicine.

Undersøger kræfts udvikling

Chris Madsen, der er ph.d. ved Lunds Universitet, er billedekspert og medforfatter på det nye studie:

»Når du renser organerne for celler og fedt, forbedres klarheden af det, du ser gennem mikroskopet markant, og du kan se meget dybere ind i vævet og rekonstruere i 3D,« forklarer han.

Alle mikroskopierne stammer fra mus. Men forskerne har nu indledt et samarbejde med Rigshospitalet for at undersøge væv, der kommer fra biopsier taget fra kræftpatienter.

lunge mus kræft billede foto forskning

Mikroskopi af en muse-lunge med den nye teknik, der netop er publiceret i Nature Medicine. (Foto: Københavns Universitet)

»Det næste skridt er at studere, hvordan kræftformer udvikler sig i forskellige organer, og hvordan disse ændringer kan forårsage spredning af kræft. Vi håber, at vores metode vil hjælpe til at forstå, hvordan vi kan bremse spredningen af tumorer i vævet,« siger Janine Erler.

Ny metode giver bedre svar

Andre forskere bekræfter vigtigheden af opdagelsen:

»Det er et sejt studie, fordi det er så grundigt,« siger Jesper Nylandsted, der er seniorforsker i Kræftens Bekæmpelse. Han har ikke været involveret i den nye undersøgelse.

»Det har afgørende betydning at forstå, hvordan spredningen af kræfttumorer sker gennem vævet, og de detaljerede og præcise billeder kan give os et bedre og mere forfinet svar, end vi tidligere har fået, når vi undersøger, hvordan forværring af sygdommen foregår,« forklarer han.

Michael Kjær, der er ekspert i vævsskader og klinisk professor på Bispebjerg Hospital, er enig i, at der er flere anvendelsesmuligheder på områder, hvor man har brug for skarpe billeder af væv:

»Metoden kan få betydning for transplantation – det kunne være i forbindelse med krigsskader, hvor der mangler store mængder af muskelvæv eller ved kræft i knoglen, hvis man har måtte fjerne store dele af muskler fra patienten,« siger han.

Giver større forståelse for syge organer

Foreløbig arbejder Janine Erler og hendes gruppe stadig med at forstå sygdomsbiologien i vævet ved hjælp af den nye metode.

nyre mus københavns universitet sæbe celler kræft

Janine Erler, professor ved Københavns Universitet, har sin egen favorit blandt de nye billeder. Det er denne mikroskopi af en musenyre. Med en sæbeblanding er celler inde i selve nyren blevet renset væk, så det er muligt at nærstudere nyrens væv, der stadig er intakt. (Foto: Københavns Universitet)

De sætter celler tilbage i det rensede væv for at blive klogere på, hvordan tumorer opstår. De bruger også fortsat den ny teknik til at sammenligne det raske og det syge væv.

»Jo flere organer, vi kan skabe disse rensede billeder af, jo bedre forståelse får vi af, hvad der kendetegner organer i balance, og hvad der kendetegner de syge organer,« forklarer Janine Erler.