Ketogen diæt forlænger livet hos mus
Dansk forsker fraråder folk at kaste sig over fedt-diæt, selvom nyt studie viser, at den kan forlænge livet hos mus.
ketogen diæt, kost, slankekur

Nyt studie viser, at mus, som blev fodret med meget fed kost, gennemsnitligt levede 13,6 procent længere. I menneskeår svarer det til 7-10 år. (Foto: Shutterstock)

To nye studier viser, at mus lever længere og er mere fit i alderdommen, hvis de spiser mad med masser af fedt og kun meget få kulhydrater.

Studierne viser også, at en såkaldt ketogen (meget fedtholdig) diæt forbedrer musenes hukommelse.

Og forhåbentlig gælder resultatet ikke kun mus.

»Vi håber, at vores studie kan være med til at udpege en retning for kostvaner, som kan have en positiv effekt på menneskers levealder og sundhed i alderdommen,« fortæller manden bag ét af studierne, Jon Ramsey, der professor ved Department of Molecular Bioscience ved University of California.

Studierne er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Cell. Du kan finde dem her og her.

• Ketogen diæt giver mus masser af helbredsfordele.
  • Den stramme fedtdiæt kan måske også hjælpe mennesker med sygdomme som Parkinsons eller kræft.
  • Dansk forsker revser nyt studie.

Dansk forsker er ikke imponeret

Selvom Jon Ramseys studie umiddelbart lyder lovende, imponerer det ikke Jens Rikardt Andersen, der er lektor og diæt-forsker på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

Jens Rikardt Andersen har selv lavet forsøg med ketogen diæt til patienter med hjerneskader, ligesom han selv har været på ketogen diæt i en uge i forbindelse med udvikling af diæten.

»Jeg slæbte mig igennem dagen og var glad for, at den kun varede seks dage. Jeg havde svært ved at koncentrere mig og kunne efterhånden kun gå cirka 100 meter ad gangen. Den slags bivirkninger er svære at måle hos mus, men yderst forudsigelige,« siger Jens Rikardt Andersen.

Den danske forsker her flere kritikpunkter til Jon Ramseys studie, men mere om det senere i artiklen.

Mus lever 7-10 menneskeår længere

I de to studier har forskerne fodret mus med tre forskellige slags kost.

1. Den ene gruppe fik en normal kost med 65 procent af det daglige kalorieindtag fra kulhydrater.
  2. Den anden gruppe fik en fed kost med 70 procent af det daglige kalorieindtag fra fedt.
  3. Den tredje gruppe fik en ketogen kost med 90 procent af det daglige kalorieindtag fra fedt.

Forskerne fulgte derefter musene, til de døde, ligesom de udførte en masse tests på dem.

Resultatet af Jon Ramseys studie viser, at mus, som blev fodret med ketogen kost, gennemsnitligt levede 13,6 procent længere.

I menneskeår svarer det til 7-10 år, forklarer forskeren.

ketogen diæt, kost, slankekur leve længere fedt

En ketogen kost betyder, at 90 procent af en persons daglige kilokalorieindtag kommer fra fedt. Resten er fra kulhydrater og proteiner. (Foto: Shutterstock)

Musene på den ketogene diæt var også fysisk stærkere sent i livet, hvor mus i kontrolgruppen mistede muskelstyrke på grund af alder.

»Omfanget af ændringerne overraskede mig. Resultaterne peger på, at en ketogen diæt kan forlænge den fysisk funktionelle del af musenes liv,« siger Jon Ramsey.

Mus fik bedre hukommelse

Det andet studie har professor Eric Verdin, der leder Buck Institute for Research on Aging, som førsteforfatter.

Eric Verdins studie viser, at ketogen diæt forbedrede musenes hukommelse sent i livet. Det kunne forskerne teste ved blandt andet at få dem til at løbe gennem labyrinter.

Faktisk fandt forskerne, at ældre mus på ketogen diæt havde bedre hukommelse end yngre mus på kontroldiæten.

Om ketogen kost

Ved at indtage enormt store mængder fedt og kun meget få kulhydrater tvinger man kroppen til at starte en proces i leveren, kaldet ketose, hvor leveren omdanner fedt til ketonstoffer som brændstof til hjernen og andre organer.

På den måde går kroppen fra at være kulhydratforbrændende til fedtforbrændende. Tanken er, at det leder til vægttab.

»Det faktum, at vi så så klar en effekt på hukommelsen og bevarelse af hjernens funktion, er virkelig spændende,« fortæller Eric Verdin i en pressemeddelelse.

Vil lave pille med ketogene egenskaber

Jon Ramsey vurderer, at en drastisk ændring af metabolismen kan have en gavnlig effekt også på mennesker.

Han mener, at flere studier bør undersøge, om en ketogen diæt kan have en positiv effekt i patienter med sygdomme som eksempelvis cancer, type 2-diabetes, Alzheimers, Parkinsons med flere.

Han erkender samtidig, at ketogen diæt formentlig aldrig bliver udbredt blandt masserne, men viden om effekten af diæten kan åbne op for større forståelse af, hvordan menneskets metabolisme fungerer, og hvilke metaboliske knapper man kan skrue på.

»Det ultimative mål ville være at kunne lave en pille, som kan skabe den samme ændring i kroppen, som en ketogen diæt kan,« siger Jon Ramsey.

Ikke belæg for konklusioner, siger dansk forsker

Ifølge Jens Rikard Andersen skal der dog bedre resultater til, før han ser en mirakelkur i ketogene diæter

Faktisk mener han slet ikke, at forskerne i Jon Ramseys forskergruppe har belæg for at drage så vidtrækkende konklusioner, som de gør.

»Jeg er bestemt ikke imponeret af resultatet, og jeg mener ikke, at man kan konkludere, at en ketogen diæt har nogen synderlig effekt på hverken livslængde, styrke i alderdommen eller vægt,« siger Jens Rikard Andersen

Den danske forsker erkender, at der er statistiske forskelle mellem musene på de forskellige diæter, men de er så små, at de næsten ikke er værd at skrive om.

»Kigger man på forskernes data, kan man også se, at den gruppe, som stikker mest ud, er gruppen af mus på en diæt med 70 procent fedt. Den gruppe klarer sig dårligere sammenlignet med de to andre grupper, som næsten er helt ens,« siger Jens Rikard Andersen.

ketogen diæt, kost, slankekur leve længere fedt

Mus, som forbliver længe på en ren fedtholdig diæt, bliver med tiden fede. (Foto: Shutterstock)

Hjernen mangler brændstof på ketogen diæt

Den danske forsker mener, at de færreste mennesker er genetisk tilpasset til at leve af en kost med så højt et fedtindhold (det er eksempelvis inuitter).

Årsagen er produktionen af ketonstoffer, der er det alternative brændstof, som leveren laver til kroppen, når den kun får lidt af det normale brændstof i form af kulhydrater.

»Man skal huske på, at ketonstoffer er lavoktan brændstof for hjernen. Man skal virkelig tage sig sammen for at huske ting, når man er på den slags diæt, selvom man måske kan vænne sig til det med tiden,« siger Jens Rikardt Andersen.

Derfor synes han heller ikke, at det nye studie er meget mere end grundforskningsrelevant.

»Det kan I hvert fald ikke bruges til at sige noget om mennesker,« mener Jens Rikard Andersen.

Ketogen diæt gør mus fede

I pressemeddelelsen anbefaler Eric Verdin heller ikke, at folk kaster sig tankeløst over ketogen diæt.

Eksempelvis påpeger han, at mus, som forbliver længe på en ren ketogen diæt, med tiden bliver fede.

Derfor varierede forskerne i hans studie også mellem at give musene ketogen kost og normal kost for at modvirke dette.

Det kan ifølge forskeren også være årsagen til, at hans forskergruppe ikke så nogen forskel i musenes livslængde, hvilket Jon Ramseys forskergruppe gjorde.

»Når man er på ketogen diæt, ændrer man kroppens metabolisme. Dette kan give kroppen et chok, som kan være forbundet med nogle helbredsrisici,« siger Eric Verdin.

»Derfor er det også en bedre idé at forstå, hvordan ketogen diæt har en indvirkning på kroppen. Det kan lede til udvikling af mindre voldsomme diæter.«