Druer hjælper mod forhøjet blodtryk
Druer kan være naturens egen hjertemedicin. Blodtrykket går ned, og symptomer på alvorlige hjerteproblemer forsvinder, viser omfattende dyreforsøg.

At frugt og grøntsager er kanon-godt for helbredet, har alle vist fattet. Men nu tyder en ny undersøgelse på at druer er specielt gavnlige, og fungerer som en slags naturlig hjertemedicin.
Ved at forsyne sig godt og ofte fra drueklaserne kan man få blodtrykket gå ned, og få betændelse og symptomer på alvorlige hjerteproblemer til at forsvinde ifølge undersøgelsen, som er publiceret i 'Journal of Gerontology - Biological Sciences'.
Ni gange almindelig dosisMen det er godt nok endnu for tidligt at udskifte blodtryksmedicinen med druer fra supermarkedet, advarer forskerne. Eksperimenterne med den drueholdige kost blev nemlig udført på laboratorie-rotter. Men forskerne omtaler resultaterne som ekstremt opløftende, og har formodning om at frugten også kan have en meget positiv effekt på os mennesker.
I forsøget blev der brugt almindelige druer (både grønne, røde og blå), og rotterne fik dagligt doser, som svarer til ni almindelige serveringsportioner af druer for mennesker.
Det viste sig, at rotterne havde godt af at være på druer.
For meget salt i madenMadvanerne i vestlige lande gør at mange indtager alt for meget salt. Dette kan føre til at blodtrykket stiger, noget som øger risikoen for alvorlige hjerteproblemer.
For at gøre undersøgelsen mest mulige relevant, brugte forskerne derfor laboratorie-rotter som let udvikler forhøjet blodtryk ved indtagelse af salt.
Pulveriserede druerI forsøget blev rotterne inddelt i forskellige grupper. Alle fik den samme, usunde kost med højt indhold af salt. Men nogle af rotterne fik desuden serveret druer i pulverform, som stammede fra hele druer der var blevet pulveriserede.
En tredje gruppe fik i stedet en almindelig medicin mod for højt blodtryk (hydrazine) oveni den saltholdige kost.

Efter 18 uger blev alle rotterne undersøgt. Forskerne påviste store forskelle. Rotterne som kun havde fået serveret den saltrige mad, havde som forventet udviklet forhøjet blodtryk.
Ydermere fandt forskerne kroniske betændelsestilstande i kroppen og nedsat hjertefunktion.
Bedre hjerteDerimod stod det langt bedre til hos de rotter som også havde fået druer.
Stigningen i blodtrykket var klart mindre end hos den første gruppen, og hjertet havde det bedre. Det havde beholdt en mere normal størrelse, og udviste færre symptomer på hjerteskader. Rotterne som også fik druer havde desuden mindre kronisk betændelse i kroppen.
Mere betændelseOgså hos den gruppe af rotter, som havde fået blodtryksmedicin, var stigningen i blodtrykket lavere end hos de rotter som kun fik den salte mad. Men det stod dårligere til med deres hjerter, i forhold til de rotter som havde fået druer i stedet for medicin.
Pumpefunktionen var dårligere, og de havde også udviklet mere betændelse end de rotter som også spiste druer.
Antioxidanter i druerBåde skindet, frugtkødet og stenene i druer er fyldt med såkaldte flavonoider. Dette er en gruppe vegetabilske antioxidanter.
Flere tidligere undersøgelser viser at antioxidanter kan have en meget positiv effekt på helbredet.
»Vi mener netop, at det er flavonoider i druerne som er forklaringen, enten ved en direkte antioxiderende effekt, eller ved en indirekte virkning på cellerne,« siger hjertespecialist Steven Bolling i en presseomtale af undersøgelsen.

Forskerne henviser også til tidligere undersøgelser, som antyder at moderat indtagelse af rødvin, med naturligt indhold af druer, kan være sundt.
Godt rådEftersom undersøgelsen er udført på rotter, er det for tidligt at sige, at et højt indtag af druer også fungerer som forebyggende hjertemedicin for os mennesker.
Forskerne håber imidlertid, at senere undersøgelser vil bekræfte en sådan effekt.
I mellemtiden har de et klart råd, til dem som bekymrer sig over deres helbred.
»Skær ned på overdrevent indtagelse af salt, og spis mere frugt og grønt. Dette er en veldokumenteret metode til at sænke blodtrykket, og reducere risikoen for hjerteproblemer,« skriver forskerne.
Undersøgelsen er støttet af flere sundhedsinstitutter, og også af 'California Table Grape Commission', en organisation for drueproducenter.
Forskerne understreger imidlertid, at ingen af sponsorerne fik lov til at påvirke hverken undersøgelsens udformning eller gennemførsel.
© forskning.no. Oversat af Johnny Oreskov
Eksterne links
Seneste fra Krop & Sundhed
-
Så alvorlig er mobning for børns helbred
23. maj 2012 kl. 03:55Børn, der bliver mobbet, laver ikke bare flere skader på sig selv. Mobning kan også påvirke ofrenes gener, så de ældes hurtigere end normalt. -
Aspergers syndrom forsvinder
21. maj 2012 kl. 19:46Fra og med næste år vil autismediagnosen blive forenklet, og ingen vil længere få Aspergers syndrom. -
Disse blinde passagerer tager du med hjem fra ferie
21. maj 2012 kl. 10:20Hvis du tror, at du kun kommer hjem med en fin hudfarve og pæne souvenirs efter en tur sydpå, tager du fejl. Flere af os kommer også hjem med noget ekstra i maven.
Mest læste på Videnskab.dk
-
20/05
-
18/05
-
18/05
-
17/05
-
21/05
-
21/05
-
21/05
-
21/05
-
19/05
-
19/05
Det læser andre lige nu
-
Blodprøve kan afsløre Alzheimers
9. august 2011 kl. 03:51 -
Kronisk træthed kan skyldes en dårlig barndom
16. juni 2009 kl. 04:00 -
Den radioaktive spejderdreng
13. december 2009 kl. 09:00
Spørg Videnskaben
-
Hvorfor spiser hunde lort?
21. maj 2012 kl. 13:28 -
Kan man dø af grin?
20. maj 2012 kl. 16:24
Abonner på vores nyhedsbrev
Seneste nyheder
Seneste kort nyt
Mest sete video
-
Løft en tændstik uden at røre den
18. maj 2012 kl. 09:28 -
Orangutang viser: Sådan bygger du en hængekøje
15. maj 2012 kl. 13:29 -
Verdens mest sjældne gorilla fanget på video
17. maj 2012 kl. 05:58
Seneste kommentarer
-
Af Dorte Wulff Dahl for 5 minutter 29 sekunder siden
[For lange hjerteslag øger dødsrisiko]
-
Af Dorte Wulff Dahl for 3 timer 42 minutter siden
[For lange hjerteslag øger dødsrisiko]
Seneste blogindlæg
-
Hvad blev der af legen?
Af Stine Liv Johansen, Adjunkt, ph.d. -
Afslutning på forsknings og indsamlingstur til nord Sulawesi, fisk og havslanger
Af Arne Redsted Rasmussen, Ph.D., Lektor
På forsiden lige nu
Seneste nyheder
Abonner på vores nyhedsbrev
| Videnskab.dk | Redaktion | Oversigt | Abonnér |
|---|---|---|---|
| Skelbækgade 4 | Ansvarshavende chefredaktør: | Om Videnskab.dk | RSS feed |
| DK-1717 København V | Vibeke Hjortlund | Ansatte på Videnskab.dk | |
| Tlf: 70 70 17 88 | redaktionen@videnskab.dk | Privatlivspolitik | YouTube |
© Ophavsretten tilhører Videnskab.dk




















Rosiner
Rosiner er som bekendt tørrede vindruer.
Mon rosiner kunne give samme effekt ?
MVH
Kai Nielsen
Var der forskel på virkningen
Var der forskel på virkningen af de forskellige druetyper, dvs. var de blå mere virkningsfulde end de grønne? De kunne indeholde flere antioxidanter bl.a. i form af anthocyaniner.