Kort nyt

Med 'Kort nyt' får du overblik over nyheder fra forskningens verden. De mest interessante begivenheder og fund - kort fortalt. Videnskab.dk's redaktion udvælger og resumerer det mest spændende, andre troværdige medier og forskningsinstitutioner har bragt. Husk dog vores guide til kritisk læsning af nyheder om forskning og især rådet om, at et enkelt, nyt forskningsresultat aldrig kan rumme den endegyldige sandhed. Det er derfor en god idé at holde sig for øje, hvad anden forskning på området viser, og vi henviser altid til den oprindelige kilde, så du kan dykke yderligere ned i detaljer og forbehold.

Danske kræftforskere vinder prestigefuld pris

Fernströmprisen er nordens mest prestigefyldte medicinske pris ved siden af Nobelprisen, og i år går den til to danske kræftforskere. Det skriver ku.dk.

Professor Jiri Lukas fra Københavns Universitet deler prisen med Jiri Bartek fra Kræftens bekæmpelse, og den gives for deres vigtige, årelange gennembrud indenfor kræftforskningen.

»Siden jeg begyndte min forskerkarriere har jeg arbejdet moed et bestemt mål, nemlig på molekylært niveau at forstå, hvordan normale menneskeceller forvandles til kræftceller. Nøglen til kræftens gåde ligger i de biomedicinske processer, der holder vores genom stabilt, og når vi kender disse mekanismer til fulde, kan vi i fremtiden udvikle mere effektive behandlinger af kræft. Fernströmprisen er en vigtig anerkendelse af vores arbejde, men også en afgørende motivation i vores livslange kamp for at løse kræftens mysterier”, siger professor og direktør for Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research ved Københavns Universitet, Jiri Lukas, i en pressemeddelelse.

De to forskeres arbejde har ført til flere afgørende gennembrud, der har banet vejen for den moderne kræftforskning.

De har for eksempel opdaget, hvordan celler er i stand til at opnå ekstra tid til at reparere skadet DNA. Det er vigtigt, idet en for hurtig reparation kan give fejl, der kan være skyld i kræft.

En anden opdagelse går ud på, at de har visualiseret proteiner, der reparerer DNA på skadede kromosomer i levende menneskeceller.

Blandt deres vigtigste resultater er opdagelsen af, at tidligt efter kræftens opståen, kommer der DNA skader, idet DNA’en kopierer sig selv under celledelingen.

Forskerne opdagede, at DNA-skader spiller en positiv rolle ved at aktivere protein budbringere, som forsinker kræftudviklingen. Senest har de identificeret specifikke reparationsproteiner, som cancercellerne indtager i større mængder end almindelige celler.

Det viser, at cancer celler bruger disse reparationsproteiner i deres voldsomme spredning.

De nye resultater åbner for nye muligheder for at forske i medicin, der kan udnytte kræftcellernes svaghed og ødelægge dem, mens at normale og raske celler ikke tager skade.

Anerkendelsen er i den grad fortjent, mener Ulla Weber, der er dekan for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet.

»Jiri Lukas og Jiri Barteks ambitiøse og målrettede forskning fortjener i høj grad den store anerkendelse, som Fernströmprisen fører med sig. De har stædigt og vedholdende undersøgt de biologiske mekanismer, der er fører til udviklingen i kræft. Adskillige af deres forskningsmæssige gennembrud er medvirkende til, at kræftforskningen i dag er nået så langt, som den er. Ikke alene gør de en forskel for fremtidens kræftpatienter. Deres arbejde er også et forbilledligt eksempel på, at grundforskning udgør nogle af de vigtigste byggesten, som fremtidens behandlinger hviler på,« siger hun i en pressemeddelelse.