Danske forskere opdager effektivt naturstof mod kræft
Kilde:
22 november 2016

Danske forskere har gennem et omfattende kemisk detektivarbejde genopdaget et naturstof, som er langt mere effektivt mod særligt aggressive kræftceller end alle hidtil kendte naturstoffer. Det skriver au.dk.

Det lyder som navnet på et bombefly, og i så fald er der altså tale om et præcist et af slagsen. Cellegiften BE 43-547A, skader nemlig mindst mulige raske celler omkring kræftsvulsterne. Faktisk er BE-43547A seks gange mere præcis end de hidtil kendte stoffer.

Fordelene er indlysende: man behøver ikke at bruge så mange af dem for at få has på fjenden, og risikoen for at skade civile i nærheden er tilsvarende mindre.

Fjenden er i denne sammenhæng kræftceller inde i ondartede svulster, mens civilisterne er raske celler i nærheden.

BE-43547A produceres normalt kun af bakterier i jorden og havbunden, hvor ilten er sparsom.

Dér bruger bakterierne med stor sandsynlighed giften mod konkurrerende mikroorganismer, men da giften har den egenskab at kunne angribe såkaldt hypoxiske celler – celler som stort set ikke behøver ilt – er den også effektiv mod hypoxiske kræftceller, der opstår under udvikling af kræftsvulster og medvirker til metastase.

Nu er det lykkedes et tværfagligt forskerhold på Aarhus Universitet at syntetisere en nøjagtig kopi af cellegiften, og tillige opdage nye bakterier, som også kan fremstille stoffet.

Deres resultater er netop offentliggjort i det prestigefyldte videnskabelige tidsskrift Nature Chemistry.

Det nye stof, BE-43547A er nemlig et ”søsterstof” til rakicidin A, men selv om de to stoffers molekylære strukturer ligner hinanden, har forskerne nu påvist, at BE-43547A er op til seks gange mere præcist – eller selektivt – når det gælder om at angribe hypoxiske celler, end rakicidin er.

Det skal forstås sådan, at begge cellegifte slår hypoxiske celler ihjel og lader normoxiske celler i fred, hvis man giver dem i begrænsede doser; i højere doser er de skadelige for alle celler. Men man kan altså nøjes med lavere doser af BE-43547A end af rakicidin A for at opnå den samme effekt – og man kan om nødvendigt give højere doser BE-43547A end af rakicidin, uden at skade de normale celler.