Chokolade beskytter mod slagtilfælde
Spis bare påskeæg med god samvittighed. Chokolade nedsætter nemlig risikoen for slagtilfælde og hjerteanfald ganske markant. Det viser en ny stor undersøgelse.

Beviserne hober sig op: Det er sundt at spise chokolade.
Nu har tyske forskere vist, at de mest chokoladeglade har lavere blodtryk og 39 procent lavere risiko for at få enten et slagtilfælde eller et hjerteanfald end dem, der ikke spiser så meget chokolade.
Og der skal faktisk ikke så meget til, siger dr. Brian Buijsee fra det tyske institut for human ernæring til Videnskab.dk:
»Mængden af chokolade, som man skal indtage for at beskytte sig mod slagtilfælde og hjerteanfald, er ikke særlig stor. Blot seks til otte gram om dagen.«
En lille plade hver anden uge
Så hvis man bare køber en lille plade chokolade på 100 gram hver anden uge og spiser et lille stykke om dagen, så gør man noget godt for sit helbred. Det er svært at tænke sig bedre måder at blive sundere.
Fakta
Det er mange menneskeliv, der kan reddes af chokoladen, fortæller Brian Buijsee:
»Hvis folk i den gruppe, der spiser mindst chokolade, blot spiser seks gram chokolade mere om dagen, vil vi se 85 færre hjerteanfald og slagtilfælde blandt 100.000 mennesker, der følges i en periode på 10 år.«
Undersøgelsen er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift European Heart Journal.
19.357 personer fulgt gennem mere end otte år
De tyske forskere har analyseret data fra en omfattende undersøgelse fra 1994-98, hvor 19.357 personer i alderen mellem 35 og 65 år blandt meget andet blev spurgt om indtaget af chokolade og fik målt deres blodtryk.
I fire opfølgende spørgerunder i årene frem til 2006 blev samme personer spurgt om helbredet, så forskerne kunne finde ud af, hvor mange der havde overlevet et hjerteanfald eller et slagtilfælde. Desuden kiggede forskerne på antallet af dødsfald i gruppen.
Forskerne delte de mange personer op i fire grupper, alt efter hvor meget chokolade, de spiste. De mindst chokoladespisende spiste i gennemsnit spist 1,7 gram chokolade om dagen, mens tallet var 7,5 gram for den mest chokoladeglade fjerdedel.
Flavanoler skal have æren
Fakta
ET LILLE STYKKE OM DAGEN
I 2008 viste italienske forskere - helt i tråd med det tyske forskningsresultat - at et gennemsnitligt indtag på 6,7 gram mørk chokolade er ideelt, hvis det gælder om at undgå betændelsestilstande, der kan forårsage hjertekar-sygdomme.
Og de mest chokoladespisende havde altså markant mindre risiko for at få hjerteanfald og slagtilfælde. En del af forskellen skyldes, at de chokoladeglade havde et lidt lavere blodtryk, men det kan ikke forklare hele den positive effekt af chokoladen.
De tyske forskere hælder mest til, at det er chokoladens - eller rettere kakaoens - indhold af flavanoler, der gør forskellen.
Tilsyneladende sørger flavanoler for, at der frigives kvælstofilte i blodårerne. Det får de små muskler i blodkarrene til at udvide sig, så blodtrykket sænkes, og kvælstofilten forbedrer også blodpladernes funktion, så blodet flyder lettere.
Mørk chokolade indeholder mere kakao og dermed også flere flavanoler end mælkechokolade, og tidligere undersøgelser har da også peget på, at det er den mørke chokolade, der giver de største sundhedsfordele.
Relaterede artikler
Eksterne links
Seneste fra Krop & Sundhed
-
Unge løber langsommere end før
2. februar 2012 kl. 13:40Dagens norske unge er i dårligere form, end unge var før i tiden. Selv de bedste præsterer dårligere end før. Nu advarer forskere mod en inaktivitetsbølge, som kan få store helbredsmæssige konsekvenser. -
Sådan påvirker musik hjernen
1. februar 2012 kl. 15:08En ny metode afslører, hvordan musikstykker aktiverer forskellige følelsesmæssige, motoriske og kreative områder i hjernen. -
Søvn forstærker dårlige minder
31. januar 2012 kl. 11:58Lige efter en traumatisk oplevelse, bør man holde sig vågen. Musik, træning og computerspil kan mindske risikoen for at udvikling posttraumatisk stresssyndrom.
Mest læste på Videnskab.dk
-
29/01
-
29/01
-
30/01
-
31/01
-
31/01
-
30/01
-
30/01
-
01/02
-
31/01
-
01/02
Det læser andre lige nu
-
18. december: Den første levende panda lander i USA
18. december 2010 kl. 00:01 -
Den klassiske krigsfilm er død
5. december 2008 kl. 09:50 -
REM-søvn løser problemerne
10. juni 2009 kl. 11:23
Spørg Videnskaben
-
Kan man lave en mikrokøle-ovn?
2. februar 2012 kl. 14:48 -
Virker lysterapi mod vinterdepression?
30. januar 2012 kl. 14:39
Abonner på vores nyhedsbrev
Seneste nyheder
Seneste kort nyt
-
15:38
-
12:40
-
09:42
-
09:31
-
09:25
Mest sete video
-
Se verdens hurtigste dyr
30. januar 2012 kl. 09:52 -
Orangutanger i Zoo bruger iPads
26. januar 2012 kl. 10:02 -
Mælkevejens sorte hul sluger gigantisk gassky
30. januar 2012 kl. 13:40
Seneste kommentarer
-
Af Kim Kaos for 2 timer 45 minutter siden
[Skibene sejler over det kosmiske ocean ]
-
Af Casper Hornstrup for 2 timer 56 minutter siden
[Konspirationsteorier modsiger sig selv]
Seneste blogindlæg
-
Gamere designer enzymer
Af Magnus Kjærgaard, Postdoc ved Cambridge University -
Blæksprutter har 9 hjerner
Af Jonas Kristoffer Lindeløv, ph.d. studerende i kognitiv neurovidenskab
På forsiden lige nu
Seneste nyheder
Abonner på vores nyhedsbrev
| Videnskab.dk | Redaktion | Oversigt | Abonnér |
|---|---|---|---|
| Skelbækgade 4 | Ansvarshavende chefredaktør: | Om Videnskab.dk | RSS feed |
| DK-1717 København V | Vibeke Hjortlund | Ansatte på Videnskab.dk | |
| Tlf: 70 70 17 88 | redaktionen@videnskab.dk | Privatlivspolitik | YouTube |
© Ophavsretten tilhører Videnskab.dk





















Så
Vi skal altså spise godt 7 gram chokolade om dagen? Den bliver svær. :P