C-vitamin kan gøre kræftmedicin bedre
C-vitamin forbedrer muligvis behandlingen af patienter med leukæmi, når de i forvejen mangler C-vitamin - og det gør flertallet, viser ny forskning.
Leukæmi C-vitamin aktivere selvmordsmekanisme celler dør C-vitaminmangel underskud

I studiet hjalp en mindre dosis C-vitamin med at aktivere en indbygget selvmordsmekanisme i kræftcellerne, så cellerne i højere grad døde. (Foto: Shutterstock)

C-vitamin styrker vores immunforsvar, skelet og muskler. Men C-vitamin har også potentialet til mere end det.

Hvis man giver C-vitamin samtidig med den traditionelle behandling af akut leukæmi, også kaldet blodkræft, slår det i højere grad kræftcellerne ihjel, viser forsøg på kræftceller i petriskåle.

»En mindre dosis C-vitamin hjælper med at aktivere en indbygget selvmordsmekanisme i kræftcellerne, så cellerne dør i højere grad. Det giver håb om en nem og bedre behandling af den ellers dødelige leukæmi,« siger Kirsten Grønbæk, klinisk professor på Rigshospitalet. Hun er en af forskerne bag den nye forskningsartikel, der lige er udkommet i Proceedings of the National Academy of Sciences.

LÆS OGSÅ: Får du vitaminer nok? Sådan bør du spise

C-vitamin-kombi får kræftceller til at begå selvmord

I undersøgelsen testede forskerholdet fra Rigshospitalet samt amerikanske University of Southern California, Johns Hopkins University og Van Andel Research Institute, Stand-Up-To-Cancer's Epigenetic Dream team, hvordan kræftceller i petriskåle, taget fra leukæmipatienter, reagerede på stoffet azacytidin, der normalt bruges til at behandle leukæmi.

Azacytidin ’tænder’ for nogle bestemte gener i DNA’et, der får cellen til at tro, at den er inficeret med virus, og så begår den selvmord. Samtidig ved man, at Vitamin C er et hjælpestof for en naturlig tænding af gener i cellen.

Forskerholdet prøvede så at bruge C-vitamin i kombination med Azacytidin og fandt, at:

• Hvis azacytidin og C-vitamin gives sammen, bliver den selvødelæggende effekt på kræften forstærket to til tre gange i forhold til, hvis azacytidin bliver givet alene.

• Når C-vitamin gives alene, har det ingen effekt på kræften.