Blindtarmen har måske en vigtig biologisk funktion
Kilde:
10 januar 2017

Selvom blindtarmen, visdomstænder og halebenet sidder tre vidt forskellige steder i kroppen, har de én ting til fælles: de er alle 'ubetydelige' dele af vores krop, der er blevet ubrugelige, efterhånden som vi har udviklet mere advancerede livsstile end vores forfædre.

Men blindtarmen skal måske fjernes fra den liste og opgraderes fra blot at være en tikkende bombe i maven. Den kan nemlig spille en vigtig biologisk rolle, som mennesket ikke er klar til at undvære, skriver sciencealert.com.

Det viser et nyt studie, som er publiceret i tidsskriftet Science Direct.

Forskerne bag studiet har sporet tilstedeværelse, forsvinden og genkomst af blindtarmen hos flere pattedyr i løbet af de seneste 11 millioner år. De finder »statistisk stærkt bevis« for, at det er en smule mere sandsynligt, at blindtarmen er til stede, end at den forsvinder.

Men hvis blindtarmen har lavet flere comebacks hos mennesker og andre pattedyr i løbet af millioner af år, hvad er det så præcis, den er god for?

De arter, der beholdt eller genvandt deres blindtarm, havde gennemsnitligt højere kocentration af lymfoidestof i deres coecum, som er den største del af tyktarmen, hvorpå blindtarmen sidder. Det indikerer, at blindtarmen kan spille en vigtig rolle for en arts immunsystem, da lymfoidestoffet er kendt for at stimulere væksten af gavnlige mavebakterier.

»Selvom disse forbindelser har været antydet før, er det første gang, de er blevet statistisk underbygget. Forbindelsen mellem tilstedeværelsen af en blindtarm og lymfoidestoffet støtter op om immunhypotesen omkring udviklingen af blindtarmen,« skriver forskerne bag i det nye studie.

Studiet er ikke endegyldigt konkluderende, men giver et nyt perspektiv på hypotesen, at vi mennesker har beholdt vores blindtarm på grund af den støtte, den udgør for immunsystemet.

Udfordringen bliver at bevise hypotesen. Det kan blive svært, da de fleste, som har fået fjernet deres blindtarm, ikke lider af nogle uønskede, langvarige bivirkninger. Men det kan jo være, at andre immuncelleproducerende stoffer kompenserer for blindtarmens tab.