B-vitamin kan måske beskytte mod luftforurening
Kilde:
14 marts 2017

B-vitamin kan måske være en kilde til beskyttelse mod de negative indvirkninger fra luftforurening, viser et lille studie på mennesker. Det skriver bbc.com

Det nye studie er publiceret i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

De amerikanske forskere bag studiet fandt ud af, at høje doser b-vitamin kan afværge den skade, som forårsages af luftforureningens små partikler. Forskerne understreger dog, at opfølgende studier er nødvendige i mere tungt forurenede byer som Beijing eller Mexico.

Studiet er baseret på ti forsøgspersoner, som fik store doser B-vitamin og blev udsat for luft, der indeholdt høje niveauer af PM2.5. PM2.5 er en af de farligste partikelstoffer og findes i udstødningen fra dieselbiler, brændeovne og som et biprodukt i kemiske reaktioner mellem andre forurenende luftarter.

En 4 ugers kur med høje doser B-vitamin begrænsede den uønskede effekt af PM2.5 med mellem 28 og 76 procent ved 10 geners lokationer, viser studiet. Der var desuden en tilsvarende mindre påvirkning af mitokondrie-DNA'et, som er de dele af cellen, der producerer energi.

Der er dog flere begrænsninger ved studiet, understreger forskerne. De fremhæver både det lave antal forsøgspersoner samt manglende viden om så store doser B-vitamin, som frembragte resultatet. Doserne er eksempelvis højere, end hvad man abefaler gravide at indtage.

lsd