Aminosyrer i nødder fjerner fedme og diabetes
Diabetes og fedt forsvinder, når man spiser særlige aminosyrer, der især findes i nødder. Det viser banebrydende dansk forskning, der kan føre til slankepiller.
Vores mad indeholder kulhydrater, fedt - og proteiner. Vi ved nu, at særlige proteiner – dem, som indeholder aminosyren arginin – er slankende. Proteinerne findes især i nødder. (Foto: Colourbox)

Det ser ud til, at nødder kan holde udviklingen af fedme og type 2-diabetes i skak. Det skyldes, at de indeholder en særlig aminosyre.

Den opsigtsvækkende opdagelse er netop gjort af en dansk forskergruppe. Forskerne har undersøgt, hvordan mad, der indeholder aminosyren arginin, påvirker kroppen.

»Undersøgelserne viser, at arginin blandt andet fjerner fedt fra maveregionen og øger insulinfølsomheden,« siger en af forskerne bag undersøgelsen, Christoffer Clemmensen, der er ph.d.-studerende ved Institut for Molekylær Lægemiddelforskning, Københavns Universitet.

»Den opdagelse kan på sigt føre til lægemidler rettet mod fedme og type 2-diabetes.«

Nogle proteiner er mere slankende

Proteinerne i vores mad består af næsten 20 forskellige aminosyrer. Og sammensætning af aminosyrer er forskellig, alt efter hvilken fødevare vi spiser. Aminosyresammensætningen i yoghurt er for eksempel forskellig fra den i flæskesvær.

Arginin findes i mange fødevarer, men den særlige aminosyre findes især i nødder – eksempelvis jordnødder, hasselnødder og mandler.

Aminosyrer er de molekyler, som proteiner består af. I alt får vi omkring 20 forskellige aminosyrer gennem kosten.

Kroppen bruger aminosyrerne til at danne nye proteiner, der indgår i alt fra hormoner til hudceller.

»Den arginin, vi får ind via vores kost, bidrager – sammen med andre aminosyrer – til de positive effekter, der er forbundet med at spise proteinrigt. Men det vil være yderst vanskeligt at indtage de doser af arginin, som vi brugte i forsøgene, gennem fødevarer alene,« fortæller Christoffer Clemmensen.

Han fortæller, at vi hver dag skal spise et arginin-kosttilskud på op mod 20 gram, hvis resultaterne fra studiet skal overføres til vores hverdag. Det svarer til, at du skal klemme 800 gram nødder ned hver dag.

Mus tabte mavefedtet med arginin

Forskerne lavede forsøgene på mus. Det er nemlig næsten umuligt at lave menneskeforsøg, hvor man undersøger, hvordan en enkelt aminosyre – såsom arginin – påvirker kroppen.

I forsøgene anvendte videnskabsfolkene to grupper med hver ti mus. De blev gennem ti uger fodret med mad, der havde den samme energifordeling mellem proteiner, kulhydrater og fedt. Men der var en forskel:

• Den ene gruppe fik en diæt, som indeholdt store mængder arginin – hvad der svarede til 2 procent af musenes samlede energiindtag.

• Den anden gruppe – kontrolgruppen – fik de 2 procent energi fra en aminosyreblanding sammensat af 10 forskellige aminosyrer – men ikke arginin.

Derefter MR-scannede forskerne de små mus. Det afslørede, at arginin-musenes muskler var vokset, og at de havde mindre fedt omkring deres indre organer.

Sukkersyge-tilbøjelighed forsvandt

Forskerne testede også musenes tendens til at udvikle sukkersygen type 2-diabetes.

Store mængder arginin findes blandt andet også i:

- Flæskesvær

- Æggehvide

- Rå eller gravad laks

- Sesamfrø

- Gelatine

Det viste sig, at arginin-musene faktisk havde fået en øget følsomhed over for stoffet insulin. Det beskyttede dem mod at udvikle type 2-diabetes.

Ny medicin mere effektiv end arginin

Efter de perspektivrige opdagelser har forskerne kastet sig ud i at kortlægge, hvorfor arginin er så gavnligt. Derfor har de zoomet helt ind på kroppens molekyler.

Forskergruppen mener, at arginin aktiverer et såkaldt receptor-protein med det noget kryptiske navn ’GPRC6A’. Receptor-proteinet er sandsynligvis budbringer mellem arginin og de celler i kroppen, som den spændende aminosyre har en effekt på.

»Vi ønsker at undersøge grundigere, om receptoren faktisk er ansvarlig for de resultater, vi har fået i undersøgelsen. Perspektivet er, at vi kan lave lægemidler, der rammer receptoren bedre end arginin – og altså er endnu mere effektivt end aminosyren,« siger Christoffer Clemmensen.

Først flere eksperimenter – så slankepille

Christoffer Clemmensen kan ikke sige noget om, hvor lang tid vi skal vente på en slanke- og diabetespille, der efterligner arginins effekter. Næste skridt er at udføre flere og grundigere eksperimenter. De skal afsløre, hvorvidt de opsigtsvækkende fund vitterligt kan kobles til GPRC6A-receptoren.

Men allerede nu har der været stor interesse for den danske forskergruppes opdagelse i forskerkredse.

Det anerkendte internationale tidsskrift Amino Acids syntes, at forskningen var så interessant, at de takkede ja til at publicere danskernes artikel under 24 timer efter indsendelse. Normalt tager den proces adskillige måneder.