Om forfatteren

Sybille Hildebrandt

Journalist

Ansat som journalist på videnskab.dk april 2008 - april 2013. Cand. scient. i fysik og astronomi 1997, Den Journalistiske Tillæggsuddanelse fra DJH 1995.Inden jeg kom på videnskab.dk i april 2008 arbejdede jeg som redaktionssekretær på Ingeniøren, og før det på Illustreret Videnskab, hvor jeg har været en længere årrække. Mit første job efter endt udddannelse var som konsulent for UNI-C i Århus.Mine primære fokusområder:Forskningspolitik (Undervisning, H-index. peer review, bibliometri, forskningsmetoder, didaktik). Naturvidenskab (Klima, astronomi, rumfart, teknologi, it, kemi, fysik, biologi og geologi.)Medicin (Lægemiddelforskning, sygdomme, sundhed, behandling)Jeg kan dog også finde på at skrive artikler inden for humaniora, typisk inden for områderne arkæologi, historie, musik, psykologi og antropologi.Se Videnskab.dks redaktion

ADHD kobles til sløve dopaminstøvsugere i hjernen

Studier på mus giver danske forskere ny viden om, hvorfor nogle mennesker i højere grad udvikler afhængighed eller udvikler sindslidelser som ADHD, skizofreni og afhængighed.

ADHD, Attention Deficit/Hyperactiviy Disorder, er en neuropsykiatrisk lidelse hos børn og voksne, der giver sig udslag i forstyrrelse af opmærksomhed, aktivitet og impulsivitet. ADHD, der indtil 2004 blev kaldt DAMP, anses af nogle for at være det mest udbredte psykiske handicap i verden. Op mod 5% af alle børn menes at have sygdommen. (Kilde: Den Store Danske, Foto: Colourbox)