13 gener giver ny indsigt i skizofreni
For forskerne er det stadig et stort mysterium, hvorfor sindslidelsen skizofreni opstår. Nu har en stor undersøgelse fundet 13 gener, som øger risikoen for skizofreni.

Patienter med sindslidelsen skizofreni kan opleve hallucinationer såsom at høre stemmer eller have vrangforestillinger. Selvom mange tror, at sygdommen er kronisk og livslang, så kan 20 procent af patienterne faktisk behandles og komme sig helt ifølge Psykiatrifonden. Mange andre kan med vedvarende behandling klare sig selv i samfundet. (Foto: <a href=http://www.shutterstock.com>Shutterstock</a> )

Op mod 30.000 danskere lider af skizofreni, og omkring én procent af befolkningen vil på et tidspunkt i deres liv udvikle sindslidelsen.

Men hvad er det egentlig, som får den ofte alvorlige sindslidelse til at opstå? Det har en stor forskergruppe med dansk deltagelse været med til at kaste et nyt lys over.

Forskerne har opdaget 13 forskellige gener, som øger risikoen for, at man udvikler skizofreni.

»Ved at afsløre, hvilke gener der spiller en rolle, kan vi blive bedre til at forstå, hvorfor skizofreni udvikler sig, og i sidste ende kan vi måske bruge den viden til at give patienterne bedre behandling,« siger Anders Børglum, som er professor i medicinsk genetik på Institut for Biomedicin og iSEQ-centret ved Aarhus Universitet.

Han er en af forskerne bag den nye undersøgelse, som netop er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature Genetics.

60.000 medvirker i studie

Undersøgelsen er resultatet af et stort internationalt samarbejde, og i alt har forskergruppen kigget i arvematerialet på omkring 60.000 mennesker.

Ud af de 60.000 mennesker led ca. 20.000 personer af skizofreni, og forskerne kunne finde frem til en række bestemte typer af gener – genvarianter – som skizofrenipatienterne havde tilfælles.

Forskerne sammenlignede disse genvarianter med arvematerialet fra de mange raske personer i undersøgelsen, og de analyserede tæt ved 10 millioner genvarianter hos hver enkelt personen i undersøgelsen. Resultatet var, at de kunne identificere 13 nye genvarianter, som var særligt hyppige blandt skizofrenipatienterne.

»Statistikken er rigtig stærk, så vi er meget sikre på, at de her 13 nye genvarianter øger risikoen for skizofreni,« siger professor Anders Børglum.

Læs også: Gener for skizofreni er også gener for hjertesygdom

Er skizofreni ligesom i film?

Men hvad er skizofreni egentlig for en sygdom?

En af forskerne bag det nye studie, professor Preben Bo Mortensen, påpeger, at mange mennesker har en misforstået opfattelse af den psykiske lidelse.

»Mange tænker nok på skizofreni som noget med, at man pludselig skifter personlighed og måske endda kan blive til en koldblodig morder ligesom hovedpersonen i filmen Psycho. «

»I virkeligheden er der tale om en gruppe patienter, som ofte er meget forpint af at have hallucinationer. Det kan for eksempel være noget med, at de hører stemmer eller har en vrangforestilling om, at der er nogen, som er efter dem,« forklarer Preben Bo Mortensen, som er læge og professor ved Center for Register-baseret Forskning (CIRRAU), Aarhus Universitet.

Han tilføjer, at en del mennesker i dag kan behandles for skizofreni og leve et normalt liv, men der er fortsat lang vej, før alle skizofrenipatienter kan få en behandling, som virker mod sygdommen.

Raske mennesker har også skizofreni-gener

De 13 skizofreni-gener, som forskerne har fundet i den nye undersøgelse, er ifølge professor Anders Børglum helt normale at finde blandt raske mennesker.

Skizofreni er en psykisk lidelse, som påvirker evnen til at tænke, føle og opfatte virkeligheden

De mest iøjnefaldende symptomer på lidelsen er hallucinationer og vrangforestillinger.

Omkring 25.000-30.000 mennesker i Danmark har skizofreni, svarende til ca. 0,5% af befolkningen. I alt vil 1% af befolkningen på et tidspunkt i løbet af deres liv få skizofreni.

Mange tror, at skizofreni er en livslang, kronisk lidelse, men skizofreni kan behandles, og op mod 20 procent af alle mennesker med skizofreni kommer sig helt.

Omkring 65 procent har vedvarende lettere symptomer og periodiske tilbagefald, men klarer sig i samfundet med fortsat behandling.

10-15 procent har varige svære symptomer. For disse patienter har behandlingen kun ringe effekt, og de er ofte indlagte på psykiatriske afdelinger.
Kilde: Psykiatrifonden

For selvom genvarianterne øger risikoen for skizofreni, er det nemlig langt fra sikkert, at man udvikler sygdommen, blot fordi man bærer rundt på generne.

»Alle 13 genvarianter er ret hyppige i den almindelige befolkning, og de bidrager hver i sær med en meget lav risiko for at udvikle sygdommen. Så det er slet ikke sådan, at hvis du har nogle af de her bestemte genvarianter, så udvikler du nødvendigvis skizofreni,« fortæller Anders Børglum.

Læs også: Voldtægt kan udløse skizofreni

Både arv og miljø er vigtigt for skizofreni

Anders Børglum forklarer, at for at udvikle skizofreni skal man efter alt at dømme have en uheldig cocktail af genvarianter i arvemassen og måske samtidig blive udsat for bestemte miljømæssige faktorer.

Forskerne forstår langt fra dette samspil mellem arv og miljø endnu, men tidligere forskning har blandt andet peget på, at almindelige infektioner, stress, stofmisbrug og fødselskomplikationer er miljømæssige faktorer, som kan øge risikoen for at udvikle skizofreni.

Men når det langt fra er sikkert, at man udvikler skizofreni, selvom man bærer de rette genvarianter, hvad kan man så overhovedet bruge viden om genetikken bag sygdommen til?

Gener fortæller, hvordan skizofreni påvirker hjernen

Professor Anders Børglum forklarer, at den nye viden kan give forskerne en forståelse af, hvilke biologiske mekanismer, som står bag skizofreni.

»Man kan jo ikke tage celleprøver direkte fra hjernen, og derfor er det rigtig svært at undersøge rent biologisk, hvad det er, som ikke fungerer optimalt i hjernen på folk med psykiatriske lidelser.«

»Ved at anvende genetiske studier kan vi pege på bestemte gener, som så peger videre på nogle biologiske processer, der kan være ude af balance hos personer med skizofreni,« siger Anders Børglum.