10 myter om vitaminpiller
Hvor meget hjælper vitaminpiller egentlig på vores helbred? Hør videnskabens vurdering af de mest udbredte myter om vitaminpiller.

Markedet er fyldt med forskellige vitaminpiller. Nogle af dem er billige - andre er dyre. Men hvor meget hold er der egentlig i de mange antagelser om vitaminpiller? Ifølge flere forskere er der gode grunde til at være på vagt. (Foto: Colourbox)

 

I det herrens år 1619 drog den danske opdagelsesrejsende Jens Munk ud på eventyr. Han ville finde ud af, om man kunne sejle fra Atlanterhavet til Stillehavet nord om Amerika. Men da hans togt nåede Hudson Bay i det nordlige Canada, frøs det hele til. Derfor var de nødt til at stryge sejlene og overvintre i den bidende kulde, inden de sejlede videre.

Nogle måneder efter var der kun tre tilbage af den 64 mand store besætning. Den ene af dem var Jens Munk, som senere skrev en bog om hændelserne i Hudson Bay. Resten led en pinefuld død. Deres hud åbnede sig i sår, og deres tænder faldt ud, indtil deres iskolde kroppe gav op.

De danske sømænd døde af mangel på C-vitamin – eller det, man kalder for skørbug.

Senere fandt engelske sømænd ud af, man kunne undgå skørbug ved at tage limefrugter med på rejsen – limefrugter er nemlig fyldt med C-vitaminer.

Siden er vi blevet endnu mere bevidste om at huske vores vitaminer. Nogle mener endda, at vi er blevet alt for bevidste, og at vi bør tage den mere med ro og ligefrem droppe vitaminpillerne.

Men hvor meget er egentlig sandt, og hvor meget er falsk i alle påstandene om vitaminpiller?

Videnskab.dk har sat sig for at gå i kødet på de mange myter og antagelser om vitaminpiller. Det gør vi ved at spørge en række videnskabelige eksperter indenfor vitaminer og ernæring om de enkelte myter:

1. Dyrere vitaminpiller er bedre end billigere vitaminpiller

Ole Bjerrum er professor og dr. med ved Institut for Farmakologi og Farmakoterapi ved Københavns Universitet:

»Der er ikke den store forskel. Hvis vitaminpillerne er kontrolleret, så skal de overholde de samme kvalitetskrav – og det er vitaminpiller i Danmark. Vitaminpiller med flere vitaminer er selvfølgelig bedre end vitaminpillen med knap så mange vitaminer, men kun hvis man rent faktisk har brug for de ekstra vitaminer,« siger han

Fakta

Vitaminer er en række kemiske forbindelser, som vores krop ikke selv kan danne, men som stadig er livsnødvendige for os. Hvis vi ikke får C-vitamin, kan vi eksempelvis få skørbug og miste vores tænder. K-vitamin hjælper vores blod med at koagulere eller størkne, så det ikke bare pibler ud, når vi får et sår.

Susanne Bügel er enig i, at der ikke er så stor forskel på dyre og billige vitaminpiller. Hun er lektor ved Institut for Human Ernæring ved Københavns Universitet:

»Der er ingen videnskabelig dokumentation for, at dyrere vitaminpiller er bedre end de billigere. Hvis der er en forskel, så er den minimal. Der er typisk forskellige urter i de dyrere vitaminpiller, men dem ved vi heller ikke så meget om. Generelt vil jeg sige: køb de billige – de indeholder det hele.«

2. Vitaminpiller og kosttilskud er lige så godt som det, vi får fra rigtige fødevarer

Vitaminpillerne er blevet udviklet og forfinet gennem årene. Men spørgsmålet er, hvor gode de i virkeligheden er blevet. Er de blevet gode nok til at konkurrere med vitaminerne i almindelig mad?

Anja Biltoft-Jensen forsker i kostvaner ved fødevareinstituttet ved Danmarks Tekniske Universitet:

»Helt klart: nej, vitaminpiller og kosttilskud er ikke så godt som den ægte vare og kan ikke erstatte sund kost. De fleste tager nok et kosttilskud for at være på den sikre side, men hvis man bare spiser sundt og varieret, så er vitaminpiller og kosttilskud overflødige.«

Ole Bjerrum er enig, men han fortæller samtidig, at vitaminpiller også kan være et nødvendigt supplement:

»Vitaminpiller og kosttilskud er ikke lige så godt som den ægte vare, men i visse situationer kan det selvfølgelig kompensere: hvis man rent faktisk mangler vitaminer, er det en god idé at tage vitaminpiller. Og A-vitamin og D-vitamin i et kosttilskud som levertran er faktisk lige så gode de vitaminer, vi får fra rigtige fødevarer«

3. Kosten er så udpint, at vi er nødt til at spise vitaminer nu om dage

Mange mener, at vi mennesker ikke er for gode ved miljøet. Er vores fødevarer efterhånden blevet så ødelagt af forureningen, at vi simpelthen er nødt til at spise vitaminpiller?

Susanne Bügel: »Planteforskerne siger faktisk, at vores danske muld er jomfrunalsk – den er ikke udpint. Vi har selvfølgelig fremavlet smagsstoffer i kosten, som smager godt, men det har ikke så stor indflydelse på næringsstofsindholdet.«

Den danske præst Hans Egede (1686-1758) forsøgte at overbevise en flok inuitter om, at isbjørnelever er sundt. Det havde nær kostet ham livet, fordi isbjørnelever indeholder så meget A-vitamin, at man kan dø af det.

»Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har et overvågningssystem. Det viser, at der ikke er den store forskel på før og nu. Og hvis der er en forskel, kan det skyldes, at vi er blevet bedre til at måle. Men måske kan vi snakke om dårligere kostvaner,« siger hun.

Selvom vores fødevarer altså stort set holder kvaliteten, så er der stadig grund til at være lidt på vagt, pointerer Ole Bjerrum:

»Udviklingen af vores fødevarer kan nogle gange være med til at øge behovet for vitaminer. Engang spiste vi eksempelvis brune ris med skal, men da vi pludselig hellere ville have hvide ris, så mistede risene de vitaminer, som sidder i skallen – eksempelvis B6.«

4. Hvis du spiser vitaminpiller, bliver du mindre syg

Vinterhalvåret er højsæson for snue, influenza og skrantende mennesker. De fleste ville ønske, de kunne gå mere havørnefriske gennem vinteren - kan vitaminerne hjælpe os?

Anja Biltoft-Jensen: »Den holder ikke. Der var engang, hvor folk tog C-vitamin for at blive mindre syge, men i dag ved vi, at det ikke rigtig hjælper. Den bedste måde at forebygge sygdom på, er ved at spise efter de kostråd, som er blevet udstukket af fødevaremyndighederne.«

Det lyder betryggende. Hvis bare vi spiser fornuftigt, så bliver vi mindre syge. Men ville vi ikke bare være endnu mere på den sikre side, hvis vi oven i hatten smed en håndfuld dyre vitaminpiller?

Susanne Bügel forklarer, at der gode grunde til at være på vagt:

»Der kommer hele tiden nyt på dette her område. Indtil for nylig har vi sagt: vi vil ikke ligefrem anbefale at tage vitaminpiller, men vil heller ikke fraråde det – det kan jo ikke skade.

»Men på det seneste er vi faktisk begyndt at fraråde folk at tage vitaminpiller. Det viser sig nemlig, at dem, som tager vitaminpiller, har en højere dødelighed, end dem som ikke gør. Og det endda selvom dem, der tager vitaminpillerne, ofte har en forholdsvis sund livsstil. Vi kender selvfølgelig ikke årsagen til denne her sammenhæng mellem vitaminpiller og højere dødelighed – men for en sikkerheds skyld skal man måske lade være,« siger hun  

5. D-vitamin er det vigtigste vitamintilskud at spise, fordi det gør så meget godt for vores krop

Fakta

Sundhedsstyrelsens otte kostråd:

1. Spis frugt og grønt 6 gange om dagen.

2. Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen.

3. Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag.

4. Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager.

5. Spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød.

6. Spis varieret og bevar normalvægten.

7. Sluk tørsten i vand.

8. Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen

I dag hører vi tit, at D-vitamin er et supervitamin – det er godt mod nærmest alle verdens dårligdomme. Men hvor meget hold er der i begejstringen?

Darshana Durup forsker i vitamin D ved farmaceutisk fakultet ved Københavns Universitet:

»Vi ved, at vitamin D blandt andet hjælper kalken på vej til vores knogler. Det har vi vidst længe. Det nye er, at man har fundet receptorer for vitamin D alle mulige andre steder i kroppen – derfor overvejer man, om vitamin D er godt for hjerte-kar-sygdomme, depression, immunsystemet og visse former for kræft.« 

»Det har fået mange til at mene, at jo mere vitamin D, desto bedre. Men vi ved ikke, om Vitamin D er så godt. Mine kollegaer og jeg har blandt andet fundet ud af, at der er en højere dødelighed blandt københavnere, som ikke har så meget vitamin D, men overraskende nok gælder det også for dem, der har for meget vitamin D i kroppen. Både for meget og for lidt er altså skadeligt, men vi ved endnu ikke hvorfor.«

»Faktisk er vi heller ikke så sikre på, at det, vi kalder for Vitamin D overhovedet er et vitamin – det ligner egentlig mere et hormon,« fortæller Darshana Durup.

6. Vitaminpiller bliver aldrig for gamle

Måske er det sundere at få vitaminer fra fødevarer, men til gengæld bliver mad hurtigt for gammelt. Vitaminpiller kan holde sig meget længere. Kan de overhovedet blive for gamle?

Ole Bjerrum: »Selvfølgelig kan vitaminpiller blive for gamle – der står jo en holdbarhedsdato på dem. Men et interessant spørgsmål er måske: hvornår er de for gamle? Vitaminpiller er jo ikke ligesom mælk - man kan sagtens spise dem, selvom holdbarhedsdatoen er overskredet med 10 dage.«

»Definitionen på, om en vitaminpille er for gammel, er, at dens virkning er blevet nedsat med fem procent. Men det betyder jo ikke, at vitaminpillen er ubrugelig eller skadelig – den har bare lidt mindre virkning. Så det at en vitaminpille bliver for gammel er en meget glidende overgang, kan man vist sige.«

7. Man kan få for mange vitaminpiller

Hvis du ikke har taget din vitaminer i nogle dage, kan du overveje at tage fem piller på én gang. Men hvor smart er det egentlig at tage mange vitaminpiller?

Fakta

Der findes 13 forskellige vitaminer, som opdeles alt efter om de er vand- eller fedtopløselige. De fire vandopløselige vitaminer er vitamin C samt de otte forskellige B-vitaminer. De fedtopløselige vitaminer er A, D, E og K-vitamin. Vandopløselige vitaminer udskilles for det meste gennem urinen, men fedtopløselige vitaminer ophober sig i fedtet.

Ole Bjerrum: »Der var engang en dansk-norsk præst ved navn Hans Egede (1686-1758), som forsøgte at sprede det kristne budskab på Grønland. Engang var han på tur med inuitterne, da de mødte en isbjørn, som de dræbte. Inuitterne brugte alt på isbjørnen undtagen leveren, og det havde Hans Egede svært ved at forstå: Lever var jo sund mad? Men inuitterne stod fast. Isbjørnelever er tabu – forbudt.«

»Det mente Hans Egede lige godt var noget vås, så han ristede leveren og spiste den for at bevise, at isbjørnelever var sund mad. Det kostede ham næsten livet, fordi der er så meget A-vitamin i isbjørnelever, at man kan dø af den. Så man kan sagtens få for mange vitaminer - for meget vitamin A er simpelthen dødelig.«

Susanne Bügel er enig i, at for mange vitaminpiller er farligt:

»Hvis man finder et lille barn under juletræet med et tomt vitaminpille-glas ved siden af sig, så ryger de akut på hospitalet. Jernindholdet i vitaminpiller kan forårsage leversvigt, hvis man spiser for mange af dem. Voksne er lidt mere modstandsdygtige. Men for meget E-vitamin kan eksempelvis give hjerneblødninger.«

»Meget afhænger af, hvilket vitamin vi snakker om. Er det vandopløseligt eller fedtopløseligt? Hvis det er vandopløseligt, som eksempelvis vitamin C er, så ryger det bare ud gennem urinen. Men et fedtopløseligt vitamin som vitamin A ophober sig i kroppen, og så bliver det farligt.«

8. At tilsætte vitaminer til vand og slik gør det sundere 

I Tyskland tilsætter de vitaminer til slik. I USA tilsætter de vitaminer til vand. Er det en god idé?

Susanne Bügel: »Min personlige mening er, at man godt kan beslutte sig for at tage vitamin gennem en vingummibamse, men man skal bare ikke have mere end én vingummibamse. Det er jo i princippet det, man gør med vitaminpiller til børn – her smager piller jo ofte af slik. Men faren er, at de så får mod på mere. Det er også farligt at tilsætte vitaminer til vand, fordi vi drikker vand hele tiden – det øger risikoen for et overforbrug af vitaminer.«

»På den anden side tror jeg godt, vi kan tage diskussionen om, hvorvidt vi burde overveje at tilsætte vitaminer til McDonalds-mad. Der er jo alligevel altid en del af befolkningen, som vi bare ikke kan nå med kostrådene, så her ville det måske være det mindste af onder at tilsætte lidt vitamin til den mad, de går efter. Jeg siger ikke, at det nødvendigvis er en god idé, men vi kunne da tage debatten om det.«

9. Dine negle flækker let, og du kan rive dit hår ud i totter. Du har brug for mere vitamin!

Når vores kroppe opfører sig mærkeligt, er det let at tænke, at det må skyldes mangel på vitaminer. Men det er en tankegang, som Susanne Bügel advarer imod:

Faktisk er vi heller ikke så sikre på, at det, vi kalder for Vitamin D overhovedet er et vitamin – det ligner egentlig mere et hormon

Darshana Durup

»Det pudsige er, at mange af dem, som panikker over, at de mangler vitamin fordi de tilsyneladende flækker deres negle for let, også er dem, som tager flest vitaminpiller og kosttilskud. Hvis man kan rive sit hår ud i totter og flækker neglene let, så kan det faktisk tænkes, at det forholder sig lige omvendt: de burde tage færre vitaminer. Pointen er, at for mange vitaminer kan være lige så skadeligt som for få vitaminer.«

10. Vitaminpilledebatten er blevet så uoverskuelig, at vi måske hellere skulle gå tilbage til nogle af de gode, gamle kosttilskud

Spørgsmålet om, hvor mange og hvilke vitaminer, vi har brug for, er altså et kompliceret spørgsmål. Måske skulle vi derfor bare vende tilbage til nogle af de gode gamle kendinge som levertran?

Ole Bjerrum ser med milde øjne på nogle af de gamle kosttilskud:

»Egentlig er jeg ret positiv over for et produkt som levertran.  Hvis vi forestiller os laksen på fadet, så kan vi se fedtet drive, og i det fedt er der en helt naturlig form for vitamin D. Med levertran går man ind og tager denne her naturlige fedt fra fiskeleveren, og ved at tage den som olie, får man vitamin D på en måde, hvor det optages effektivt.«

»I dag er levertran kommet tilbage, men nu på pilleform.  Det betyder, at det ikke optages lige så naturligt og effektivt som dengang, man tog det som olie. Producenterne har også gjort den dyrere - sikkert for at signalere, at det er blevet bedre, og dermed gøre det mere populært. Men den gamle billige levertran var faktisk lige så god. Og den var billigere.«

---

Alt i alt ser det ud til, at den videnskabelige ekspertise her i Danmark ikke kan komme med et sort/hvidt svar på, om vi skal spise vitaminpiller eller ej.

Hvis man spiser sundt og varieret har man umiddelbart ikke behov for vitamintilskud. Omvendt kan der være ernæringsmæssige eller andre særlige forhold i ens situation, der gør, at det alligevel er en god idé at købe sig nogle vitaminpiller. I de tilfælde virker de billige vitaminpiller lige så godt som de dyre, men de naturlige kilder til vitamin er nu engang bedst.

Det kan være den forkætrede levertran står over for en renæssance...

Lyt på Videnskab.dk!

Hver uge laver vi digital radio, der udkommer i form af en podcast, hvor vi går i dybden med aktuelle emner fra forskningens verden. Du kan lytte til den nyeste podcast i afspilleren herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Har du en iPhone eller iPad, kan du finde vores podcasts i iTunes og afspille dem i Apples podcast app. Bruger du Android, kan du med fordel bruge SoundClouds app.
Du kan se alle vores podcast-artikler her eller se hele playlisten på SoundCloud