Annonceinfo

Virtuelle laboratorier skal revolutionere undervisningen i naturvidenskab

Naturvidenskab er i dag essentiel for udvikling af ny medicin, opklaringen af mord, klimavenlige teknologier og meget mere.

Men det er desværre ofte for dyrt, kompliceret eller i visse tilfælde helt umuligt at give de studerende muligheden for at lave forsøg inden for disse områder i den virkelige verden.

Det vil en dansk iværksættervirksomhed, Labster, gøre op med. Med en bevilling fra Fornyelsesfonden på 3 mio. kroner vil Labster nu revolutionere undervisningen i naturvidenskab ved at udvikle virtuelle laboratorier, der gør studerende i stand til at udføre dyre og moderne naturvidenskabelige forsøg, uden at det behøver foregå i den virkelige verden.

Allerede nu er det muligt for danske studerende at bruge produktet som ligger gratis tilgængeligt på nettet på www.labster.dk, skriver Fornyelsesfonden.

For eksempel kan man producere insulin i gær og teste produktet på virtuelle mus. Det har 8.000 brugere foreløbigt benyttet sig af, hvoraf de fleste er gymnasieelever.

Labsters vision om at blive udbredt internationalt afspejles også i at produktet vil blive udviklet i samarbejde med bl.a. DTU, Københavns Universitet, Stanford og UC Berkeley.

Læs også: Computermodel forudsiger fremtidens danske natur

 

Af Ditte Svane-Knudsen

Annonceinfo
 

Det læser andre lige nu

Annonceinfo